ÚRSO rozdával mastné pokuty
Jednou z dôležitých úloh Úradu pre reguláciu sieťových odvetví je kontrola uplatňovania zákonných predpisov, najmä ustanovení na ochranu spotrebiteľov. Výsledkom kontrol bývajú pokuty, ktoré sú rádovo vo výške stovák či tisícok eur, niekedy ale ÚRSO pristúpi k ráznejšiemu kroku. Napokon, pokuty sú jedným z najvýznamnejších zdrojov príjmu do rozpočtu úradu.
Zdá sa, že top hriešnikom tohto roka je dodávateľ elektriny a plynu spoločnosť Slovakia Energy. Už v lete hovorca ÚRSO pre náš portál potvrdil, že práve voči tejto firme dostali v poslednej dobe najviac sťažností zo strany odberateľov. V rámci následnej kontroly našli kontrolóri množstvo pochybení.
Stotisícová pokuta
Slovakia Energy napríklad odberateľom plynu v domácnosti nedoručila konečné vyúčtovanie platieb najneskôr do 4 týždňov po vykonaní zmeny dodávateľa plynu či nevrátila preplatky do dvoch týždňoch od vystavenia vyúčtovacej faktúry. Preplatky včas nevrátila ani odberateľom elektriny, nevykonala ročné vyúčtovanie odberu elektriny. Odberateľov tiež na vybraných faktúrach za minulý rok neinformovala o tom, kde je uverejnené vyhodnotenie štandardov kvality, v prípade ich nedodržania niektorým poškodeným neuhradila kompenzáciu a úrad nepravdivo informovala o vyhodnotení štandardov kvality dodávky.
V prípade odchodu zákazníka k inému dodávateľovi firma nezasielala akceptačné listy a tiež nesprávne vznášala námietky proti zmene dodávateľa. Jedného odberateľa tiež upozornila na prerušenie dodávky hoci nemal žiaden nedoplatok.
Za celkovo 15 rôznych druhoch priestupkov ÚRSO spoločnosti už koncom júna udelil pokutu vo výške 100 tisíc eur, ktorú následne v rámci odvolania šéf úradu potvrdil.
Firma v rámci odvolania tvrdila, že pochybenia neboli závažného charakteru a šlo o individuálne zlyhania a preto žiadala znížiť úhrnnú pokutu na 26 tisíc eur. Predseda ÚRSO ale pripomenul, že obdobné veci sa u Slovakia Energy zistili aj v minulosti. Koncom roka 2015 dostala od regulátora pokutu vo výške 27 600 eur.
„Vzhľadom na skutočnosť, že predseda Úradu potvrdil v odvolacom konaní svoje predchádzajúce rozhodnutie, voči ktorému nie je prípustný ďalší opravný prostriedok, naša spoločnosť pokutu uhradila. Domnievame sa ale, že výška pokuty je vzhľadom k obsahu a rozsahu jednotlivých zistení neprimeraná a prípadné ďalšie kroky zvážime,“ uviedol pre náš portál konateľ spoločnosti Slovakia Energy Jiří Pisařík.
Ďalšie desiatky tisíc eur
Ďalšiu vysokú pokutu si vyslúžila spoločnosť Istrochem Reality. Pôvodne mala zaplatiť až 30 tisíc eur. V rámci odvolania ale obhájila, že dve porušenia zákona týkajúce sa nenahlásenia štandardov kvality sa vlastne vôbec nestali, a pokuta jej bola znížená na 10 tisíc eur.
Avšak spoločnosť podľa ÚRSO odberateľom tepla v Bratislave správne nezúčtovala plánované náklady zahrnuté v určenej variabilnej zložke maximálnej ceny tepla určenej v celkovej výške takmer 81 tisíc eur za dva roky a nedodržala pri fakturácii odberateľom stanovenú maximálnu cenu tepla. Aj Istrochem Reality mal problém so splnením termínov i obsahu na vyúčtovacích faktúrach za dodávku energií. Firma taktiež úradu včas nedoručila cenníky elektriny a plynu dodávaných v rámci poskytovania univerzálnej služby.
Finančný trest vo výške 20 tisíc eur dostala aj ďalšia bratislavská firma – OLO, ktorá si za rok 2013 uplatnila vyšší doplatok za výrobu elektriny spoluspaľovaním komunálneho odpadu. Výška nesprávne účtovaného doplatku pre spaľovňu vo Vlčom Hrdle bola vo výške viac ako 57 tisíc eur z celkovej sumy takmer 1,26 milióna eur.
Západoslovenská distribučná pritom nesprávne zaúčtovaný doplatok nereklamovala a OLO jej chcelo dlžnú sumu vrátiť, čím argumentovalo aj v rámci odvolania. Predseda ÚRSO jej ale pôvodnú výšku pokuty potvrdil.
Pokutu 15 tisíc eur dostala tento rok aj banskobystrická firma TERAPO za celkovo 8 správnych deliktov. Týkali sa oznámenia úpravy technických podmienok lokálnej sústavy, prekročenia maximálnej regulovanej ceny za dodávku elektriny pri fakturovaní malým podnikom, fakturácie tarify za prevádzkovanie systému, štandardov kvality distribúcie a dodávky elektriny či nenahlasovania požadovaných údajov prevádzkovateľovi prenosovej sústavy.
Spoločnosť sa okrem iného obhajovala tým, že kontroly a obvinenia vyplývajú z podnetu firmy, ktorá jej neplatí za elektrinu a úrad podozrievala z diskriminácie, šikanovania či úplatnosti osoby vydávajúcej rozhodnutie o pokute.
© energia.sk