Ropný priemysel čelí hrozbe rozmachu elektroáut
„Rozšírené využívanie automobilov poháňaných batériami predstavuje vážnu hrozbu pre ropný priemysel,“ píše agentúra Fitch v správe. Pripúšťa ale, že by mohlo trvať ešte dlhú dobu, kým sa využívanie elektromobilov dostane na úroveň poškodzujúcu ropný sektor.
„Ak (ropné spoločnosti) strčia hlavy do piesku a budú sa snažiť predstierať, že to všetko pominie, dostanú sa podľa nášho názoru nakoniec do problémov,“ povedal denníku Financial Times hlavný autor správy Alex Griffiths. „Potrebujú plán,“ dodal.
Fitch upozornila, že v roku 2014 sa doprava podieľala na celkovej spotrebe ropy 55 %. „Zrýchlenie elektrifikácie dopravnej infraštruktúry by bolo pre ropný sektor veľmi negatívne,“ uviedla. „V extrémnom scenári, v ktorom by elektromobily v priebehu desiatich rokov získali trhový podiel 50 %, by mohla spotreba benzínu v Európe klesnúť zhruba o štvrtinu,“ dodala.
V súčasnosti podiel elektromobilov na celkovom predaji áut predstavuje menej než jedno percento. Výraznejšiemu rozmachu áut na elektrinu doteraz bránili vysoké náklady na batérie, kvôli ktorým sú tieto vozidlá drahšie než bežné autá s pohonom na benzín alebo naftu. Tieto náklady sa však podľa Fitch darí postupne znižovať.
Niektoré ropné spoločnosti upozorňujú, že aj navzdory rastúcemu záujmu o elektromobily sa dá vzhľadom k rastu populácie a vývoju na rozvíjajúcich sa trhoch očakávať, že za dve desaťročia bude na cestách viac automobilov so spaľovacím motorom než v súčasnosti. Tiež Fitch vo svojej správe pripúšťa, že proces nahradzovania tradičných vozidiel elektrickými môže byť zdĺhavý. Griffiths ale upozorňuje, že by mohlo dôjsť k nejakému prekvapivému vývoju, ktorý by tento proces urýchlil. Ťažkou ranou pre ropné spoločnosti by podľa neho napríklad bolo, keby sa Čína rozhodla pre úplný odklon od automobilov so spaľovacím motorom.
ČTK, energia.sk