Liberáli chcú zmeniť spôsob dotovania domáceho uhlia
Poslanci zo strany SaS chcú zmeniť zákony o energetike a regulácie v ustanoveniach týkajúcich sa dotovania ťažby a spaľovania domáceho hnedého uhlia v elektrárni Nováky (ENO).
Všetci odberatelia sa na túto činnosť skladajú ročne sumou asi 95 miliónov eur prostredníctvom tarify za prevádzkovanie systému (TPS), ktorá je súčasťou koncovej ceny elektriny. Prevádzkovateľ ENO má totiž garantovaný nárok na úhradu rozdielu medzi výnosmi a nákladmi za vynútené poskytnutie služby vo všeobecnom hospodárskom záujme (VHZ) vrátane primeraného zisku, tzv. doplatok. Pre tento rok ho ÚRSO stanovilo na úrovni viac ako 70,7 € za každú megawatthodinu elektriny dodanú do sústavy, ktorá bola preukázateľne vyrobená z domáceho uhlia.
Jeho výška za posledných 8 rokov pritom vzrástla až o 250 %. Celkovo sa počas obdobia rokov 2008 – 2016 tieto náklady vyšplhali na sumu takmer 650 miliónov eur.
Bežná slovenská domácnosť s ročnou spotrebou 3 000 kWh uhradí ročne na TPS asi 65 eur (bez DPH), pričom asi 20 % tejto sumy smeruje na dotovanie uhlia. Na podporu domáceho uhlia teda bežná slovenská domácnosť prispeje sumou cca 13 EUR ročne. Podľa rozhodnutia ministerstva hospodárstva by sa dotované uhlie malo spaľovať až do roku 2030, s možnosťou predĺženia až do roku 2035.
Spokojný nie je ani prevádzkovateľ Novák, spoločnosť Slovenské elektrárne. Dlhodobo sa sťažuje na stratovú výrobu elektriny, ktorú musia produkovať na základe rozhodnutia o VHZ. Tvrdia, že náklady potrebné na prevádzku ENO v budúcom roku sa pohybujú na úrovni 137,5 mil. eur avšak podľa metodiky v novej cenovej vyhláške im vyjde ročná strata v ENO vo výške 50 miliónov eur.
Obmedzene a primerane
Primárnym cieľom návrhu zákona z dielne SaS je úprava schvaľovania VHZ a ustanovenie povinnej regulácie ceny domáceho hnedého uhlia, ktorá vstupuje ako základný ekonomicky oprávnený náklad do ceny za výrobu elektriny z domáceho lignitu.
Stanoviť sa má maximálna doba trvania schváleného VHZ na 3 roky, s možnosťou opakovaného schválenia. Spresniť sa má obsah analýzy, ktorú predkladá MH SR vláde spolu s návrhom na schválenie VHZ, a stanoviť sa má povinnosť ministerstva predkladať každoročne do 31. mája aktualizáciu analýzy za účelom následného preverenia potreby ďalšieho trvania VHZ. Ak by aktualizovaná analýza preukázala zánik predpokladov či dôvodov pretrvávania VHZ, vláda by mala schválený VHZ zrušiť.
Lepšie sa majú zohľadniť požiadavky na primeranosť ukladaných opatrení, a to len v rozsahu a na čas, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie požadovaného účelu. Keďže opatrenia vo VHZ môžu obsahovať aj prvky štátnej pomoci, do procesu má byť povinne zapojený aj Protimonopolný úrad vo forme posúdenia týchto aspektov.
Otázke možnej nelegálnej štátnej pomoci poskytovanej na základe VHZ sa venujeme v samostatnom článku.
Viac regulácie?
Novelou zákona o regulácii by novú právomoc malo získať ÚRSO, a to v rámci regulácie ceny domáceho uhlia. V súčasnosti môže právomoc cenového orgánu pri predaji domáceho uhlia vykonávať ministerstvo financií.
Do ceny výroby elektriny z tohto uhlia schvaľovanej regulátorom by sa mali započítavať náklady na jeho nákup najviac vo výške úradne určenej ceny domáceho uhlia. ÚRSO by pri jej určení vo forme maximálnej ceny na tonu alebo pevnej ceny na tonu zohľadňoval ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk výrobcu a dodávateľa uhlia. Prvýkrát by mal úrad cenu určiť do konca júna 2017.
Účinnosť predkladanej novely poslanci navrhujú od 1. januára 2017. Šance na to, že návrh zmeny zákona prejde parlamentom, nie sú veľké. Doterajšie snahy SaS v oblasti zmien energetickej legislatívy, napr. zákona o tepelnej energetike, reformy postavenia regulačného úradu či výstavby malých veterných elektrární, sa skončili neúspechom.
© energia.sk