Podpora alternatívnych palív u nás je nekonkrétna, tvrdia firmy
Pre politikov je e-mobilita „sexy“ téma, s konkrétnou podporou je to už horšie. Foto: Facebook – oficiálny profil Petra Pellegriniho
Nedávno bolo ukončené medzirezortné pripomienkovacie konanie Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a Národnej politiky zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR. Spomenuté dokumenty ale podrobili kritike spoločnosti pôsobiace v oblasti elektromobility na Slovensku. V podobe, v akej boli predložené, sa podľa nich nepodarí docieliť reálna podpora slovenského trhu s alternatívnych palivami.
Minulý týždeň preto podpísali Výzvu na aktívny prístup k podpore využívania alternatívnych palív v Slovenskej republike. Pripojilo sa k nej zatiaľ osem spoločností a záujmových združení, ktoré sú v ostatných rokoch aktívne v oblasti elektromobility a alternatívnych palív.
Dokumenty vznikli v gescii Ministerstva hospodárstva SR. Sú dôsledkom transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/94/EU o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Vágne ciele bez väčších ambícií
Podľa signatárov obsahujú tieto dokumenty iba všeobecné opatrenia, z ktorých nie je zrejmé, akou ambíciou sa chce štát angažovať v danej oblasti, ani kedy či akým spôsobom sa majú jednotlivé opatrenia v praxi realizovať. „V rámci medzirezortného pripomienkovacieho konania boli zaslané naše výhrady a vecne formulované pripomienky k problémovým bodom a veríme, že budú zohľadnené tak, aby sme dospeli k jasnej a funkčnej dlhodobej stratégii podpory alternatívnych palív v SR“ uviedol Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
Národný politický rámec napríklad hovorí nejasne o priamej podpore nákupu vozidiel na alternatívne palivá. V rámci procesu MPK vzniesla asociácia SEVA zásadnú pripomienku, v ktorej navrhuje doplniť celkovú výšku finančných prostriedkov vyčlenených na jedno vozidlo vrátane zohľadnenia typu pohonu, ako aj cieľovú sumu vyčlenenú na celé opatrenie.
Národný rámec predpokladá jednu verejnú nabíjačku na 13 elektromobilov. SEVA pripomienkuje, že tento počet nezodpovedá minimálnemu štandardu podľa európskej smernice, ktorý hovorí o jednej verejnej stanici na 10 elektroáut. Tento cieľový počet sa uvádzaaj v Národnej politike zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR. Okrem toho SEVA navrhuje spresnenie tejto prognózy, konkrétne jednu nabíjačku na maximálne 12 vozidiel na diaľničných úsekoch a 1 nabíjačku na maximálne 5 vozidiel určených pre lokálnu sieť.
Pokiaľ ide o dotácie pre výstavbu infraštruktúry, SEVA odporúča, aby sa z verejných zdrojov pokrylo 50 % investičných nákladov pri verejných rýchlonabíjačkách a staniciach s minimálne strednou rýchlosťou nabíjania, ktoré sú zaradené do národnej nabíjacej infraštruktúry. Pri staniciach patriacich do lokálnej nabíjacej siete by štát hradil 100 % nákladov. V pripomienke sa ďalej detailne špecifikuje aj maximálna výška verejného príspevku podľa typu a výkonu stanice.
Pomalý rozbeh, nejasná budúcnosť
Národný politický rámec presúva podrobnosti implementácie na externý dokument s názvom Konkrétne modely podpory predaja elektromobilov a dopravných prostriedkov používajúcich alternatívne palivá, ktorého znenie, ani predpokladaný dátum implementácie nie sú známe.
Od vzniku pracovnej skupiny v roku 2011 sa na rezorte hospodárstva vedie diskusia o podpore elektromobility, od vlaňajška aj o alternatívnych palivách. Úloha štátu v rozvoji odvetvia bola vždy skôr pasívna, rozvoj odvetvia poháňal prevažne súkromný sektor. Impulzom pre prijatie konkrétnych opatrení mala byť stratégia rozvoja e-mobility, ktorú vlani schválila vláda.
Podľa výkonného riaditeľa GreenWay Infrastructure Rastislava Lauka sú obidva dokumenty v MPK málo ambiciózne, pričom o konkrétnych opatreniach hovoria len veľmi nejasne. „Obávam sa, že takýto prístup nie je v súlade s požiadavkami Smernice, čo môže rezultovať do pokračovania dlhodobej pasívnej role štátu v rozvoji elektromobility na Slovensku,“ uzavrel.
K signatárom výzvy patrí napríklad Východoslovenská energetika, spoločnosť GreenWay Infrastructure, spoločnosť Schneider Electric Slovakia alebo asociácia SEVA.
© energia.sk