Koľko energie spotrebuje pri jazde vaše auto? Prepočítajte si to online
Aké sú náklady na palivo a koľko emisií vypustíte cestou autom v rámci mesta či na dlhej trase z Košíc do chorvátskeho Dubrovníka? Prepočet na základe vlastností auta a mnohých detailov o jazde by mal odhaliťnový online nástroj, ktorý vypracovalo Spoločné výskumné centrum (JRC) pôsobiace pri Európskej komisii.
Na úvod užívateľ zadá body svojej typickej trasy. Tú žiaľ systém počíta na mape automaticky a neponúka alternatívy. Nezohľadňuje sa ani meniaci stav dopravy a čas strávený v zápchach. Nevýhodou je tiež to, že nástroj nepracuje so špecifickými modelmi vozidiel, ale syntetickými hodnotami pre typy áut s jednotlivými konfiguráciami. V rámci základných nastavení umožňuje zadať segment vozidla (A-J s príkladmi modelov vozidiel).
Z pohľadu ďalších nastavení je však aplikácia pomerne bohatá – do úvahy sa berie typ paliva, emisný EURO štandard, približný objem a výkon motora, cena tankovaného paliva resp. elektriny, pri ktorej sa auto nabíja. Okrem toho zohľadňuje aj typ prevodovky, hmotnosť vozidla, ne/využívanie systému rekuperácie brzdnej energie, energetickú triedu pneumatík, počet pasažierov, hmotnosť batožiny, zapnutie/vypnutie klimatizácie či štýl jazdy.
Tieto informácie sa cez mapové dáta a simuláciu pretavia do hodnôt o spotrebe paliva/energie, nákladoch na cestu a emisiách CO2. Napriek svojím nedostatkom ide o jednoduchú a prínosnú aplikáciu, ktorá má zvýšiť povedomie spotrebiteľov, uľahčiť rozhodovanie pri nákupe, ale tiež podporiť systém zdieľania áut pri jazde (tzv. car pooling).
Detailné simulácie správania áut fungujú vďaka sofistikovanému technickému modulu CO2MPAS, ktorý už skôr vytvorilo JRC. Tento modul majú už od budúceho roka používať samotní výrobcovia áut aj národné úrady pre každé schvaľované auto pri testovaní emisií CO2 a znečisťujúcich látok ľahkých úžitkových vozidiel (tzv. cyklus WLTP) v súlade s medzinárodným rámcom a nariadením EÚ 333/2014.
Povinné využívanie prísnejšej metodiky WLTP, ktorá má preklenúť rozdiel medzi laboratórnym testovaním a skutočnými výsledkami na cestách, sa automobilky usilovali odsunúť až po roku 2020.
Dieselgate
Škandál okolo nepravdivých údajov o vypúšťaných emisiách vozidiel, legálne i nelegálne obchádzanie stanovených limitov a tiež kritika rozdielov medzi technickými dátami z laboratórií a skutočnej prevádzky auta znížili dôveru spotrebiteľov.
Po odhalení na americkej pôde Volkswagen v septembri minulého roka priznal, že do vozidiel s naftovým motorom montoval softvér, ktorý počas emisných testov maskoval skutočné hodnoty oxidov dusíka a že po svete jazdí až okolo 11 miliónov áut s týmto softvérom, najmä v Európe.
V USA sa spoločnosť dohodla na urovnaní v podobe spätného odkúpenia dieselových vozidiel a vyplatení náhrad, čo by ju malo vyjsť na asi 15 miliárd dolárov. Európska komisia sa tiež usiluje o odškodnenie pre európskych spotrebiteľov, ale zatiaľ neúspešne. Žalobami proti VW aktuálne hrozia aj niektoré nemecké spolkové krajiny, ktoré boli akcionármi firmy a požadujú odškodné za prepad hodnoty akcií
Nezávislé vyšetrovania v jednotlivých európskych krajinách však poukazujú na to, že problém sa týka širokého spektra automobilových značiek. Koncom minulého roka to potvrdilo testovanie autoklubu ADAC.
Minulý týždeň publikovalo francúzske ministerstvo životného prostredia výsledky 10-mesačnej kontroly vypúšťania znečisťujúcich látok a CO2 u 86 áut s dieselovým pohonom. Zistilo sa, že asi tretina z nich vrátane obľúbených francúzskych modelov produkuje viac toxických oxidov dusíka než povoľujú európske limity – niektoré dokonca až 17-násobne.
© energia.sk