SZVT: Prípravy na novú vykurovaciu sezónu sú v plnom prúde
V letných mesiacoch sa odberatelia často stretávajú s odstávkami teplej vody. Jej pravidelná mimosezónna odstávka je nutná z dôvodu revízie a údržby všetkých výrobných zariadení. Tie sú štandardne počas roka v prevádzke nepretržite. Revíziami a údržbou teplári preventívne predchádzajú nečakaným poruchám a haváriám, a tým zabezpečujú ich bezpečnú a bezporuchovú prevádzku počas hlavnej vykurovacej sezóny.
Počas odstávok výrobcovia tepla zabezpečujú najmä kontrolu tepelno-technických zariadení, akými sú kotly, tlakové nádoby, elektrické a plynové zariadenia, ako aj opravy alebo výmeny zariadení, ktoré môžu obmedziť bezporuchovú dodávku tepla počas sezóny. Zabezpečujú tiež prekládky a výmeny rozvodov tepla, ako aj rekonštrukcie odovzdávacích staníc tepla. V letnom období, keď je nízky odber tepla, jeho výrobcovia a dodávatelia zároveň realizujú viaceré finančne náročné renovácie.
„Cieľom investícií je predovšetkým znížiť náklady na teplo pre odberateľov a zvýšiť efektivitu tepelných sústav. Rekonštruujú a modernizujú sa tepelné zariadenia, zavádzajú sa nové technológie, akými sú napríklad kondenzačné kotle, výmenníkové stanice, riadiace a meracie systémy a informačné siete, ktoré pozitívne ovplyvňujú efektivitu, spoľahlivosť a bezpečnosť celého systému výroby a dodávky tepla,“ povedal predseda predstavenstva SZVT Miroslav Obšivaný.
Vďaka moderným riadiacim systémom a dispečingu sa čas odstávky výrazne skracuje. Kým v minulosti trvali odstávky teplej vody aj niekoľko týždňov, dnes vo väčšine prípadov len niekoľko dní či dokonca hodín. V niektorých mestách má výrobca tepla k dispozícii viac zdrojov na výrobu tepla, takže počas odstávky jednej kotolne vie zabezpečiť dodávku tepla z inej. V takom prípade odberatelia odstávku nepocítia.
Pri odstávke teplári postupujú v súlade s platnými zákonmi, podľa ktorých je možné prerušiť dodávku tepla iba na nevyhnutný čas potrebný na vykonanie údržby. Odberatelia sú preto informovaní o presnom termíne začiatku a skončenia odstávky minimálne 15 dní vopred.
Ani vlastníci domových kotolní by nemali zabúdať na pravidelnú revíziu a údržbu. Sú finančne menej náročné ako odstraňovanie následkov havárie alebo náhlej poruchy. Bez pravidelnej revízie a údržby kotolne vlastníci riskujú poruchy, ako aj skrátenie životnosti zariadení a zvýšenie nákladov na teplo.
Copyright © TASR 2016