Lietadlo poháňané slnkom Solar Impulse 2 obletelo zemeguľu
Cieľom projektu je propagácia energie zo slnka, ktorá je jediným zdrojom pohonu lietadla. Celkom 17.248 fotovoltických článkov, ktoré s pomocou lítiových batérií dodávajú energiu štyrom motorom. Rozpätie krídiel je 72 metrov, čo je viac než má Boeing 747. Solárny stroj ale váži iba 2,3 tony, teda asi ako väčší osobný automobil.
Lietadlo svoj let okolo sveta dlhý zhruba 42.000 kilometrov odštartovalo 9. marca 2015. Pri 17 etapách strávilo vo vzduchu takmer 500 hodín, letelo nad štyrmi svetadielmi, tromi morami a dvoma oceánmi. Nepriaznivé počasie a taktiež problémy s batériou spôsobili, že lietadlo muselo v niektorých krajinách zostať dlhšiu dobu na zemi.
V kabíne sa striedali Bertrand Piccard a André Borschberg. Počas letu sa prekonalo 19 leteckých rekordov, ku ktorým sa radí aj najdlhší neprerušený sólový let. Podnikol ho Borschberg, ktorý letel z japonskej Nagoje na Havaj 118 hodín. Kokpit lietadla má veľkosť zhruba telefónnej búdky. Piloti si nasadzovali kyslíkovú masku a spať mohli vždy iba po 20 minútach.
Posledný úsek z Káhiry do Abú Zábí, dlhý 2763 kilometrov, pilotoval Piccard. Cesta mu trvala 48 hodín a nad horúcou púšťou v Saudskej Arábii sa stretol s veľkou turbulenciou. „Je to viac než úspech v dejinách letectva. Solar Impulse sa zapísal do histórie energie. Som si istý, že v nasledujúcich desiatich rokoch budú elektrické lietadlá pre 50 pasažierov dopravovať ľudí na krátke a stredne dlhé vzdialenosti,“ tlmočil Piccard, keď dnes za potlesku prítomných o 4 hodine nadránom vystúpil z kabíny na letisku Al-Báttin neďaleko Abú Zábí. Dodal, že technológia použitá v lietadle je využiteľná taktiež na zemi v každodennom živote a môžu sa vďaka nej až o polovicu znížiť emisie oxidu uhličitého. Práve tento plyn sa považuje za hlavného prispievateľa ku globálnemu otepľovaniu.
Solar Impulse 2 letel väčšinou v nadmorskej výške 8500 metrov a jeho priemerná rýchlosť bola 70 kilometrov za hodinu. Lietadlo malo na ceste 16 medzipristátí, vrátane Ománu, Indie, Barmy, Číny, Japonska, USA, Španielska a Egyptu.
Hlboký obdiv nad výkonom oboch pilotov vyjadril generálny tajomník OSN Pan Ki-mun. V čase, keď Piccard mieril k Perzskému zálivu, odkázal. „Je to historický deň nielen pre vás, ale pre celé ľudstvo.“
Oblet Zeme mal podľa pôvodného plánu trvať iba 5 mesiacov s 25 letovými dňami. Okrem nepriazne počasia spôsobili zdržanie technické problémy. Po päťdňovom lete nad Tichým oceánom sa zistilo poškodenie batérie. Lietadlo preto zostalo na zemi od minuloročného júla do tohtoročného apríla.
Piccard povedal po pristátí, že pri oblete išlo nielen o technológiu a o let, ale rovnako o vybudovanie duševnej sily. Prehlásil tiež, že pristátie neznamená koniec pre pilotov, ale pokračovanie v ďalšej ceste. Spolu s Borchbergom sa chcú venovať propagácii obnoviteľnej energie a založiť medzinárodnú inštitúciu, ktorá bude slúžiť ako poradný orgán vlád. Ďalším ich cieľom je hľadať nové využitie ekologicky čistej energie.
ČTK, energia.sk