V cenovej regulácii elektroenergetiky sa chystajú zásadné zmeny
Do 4. júla prebieha pripomienkovanie návrhu novej cenovej vyhlášky v oblasti elektroenergetiky z dielne Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
Zmeny nastávajú napríklad pri odpisovaní majetku a oprávnenosti nákladov. Po novom sa má pri hmotnom aj nehmotnom majetku za ekonomicky oprávnené náklady považovať rovnomerné odpisovanie majetku využívaného výhradne na výkon regulovanej činnosti – doteraz sa pri nehmotnom majetku považoval ročný odpis vo výške 25 % z obstarávacej ceny. Životnosti jednotlivých tried majetku pre stanovenie odpisov na účely výkonu cenovej regulácie sú v prílohe 1 v tabuľke 2.
Medzi oprávnené náklady má patriť aj financovanie pomocou dlhopisov s presne stanoveným maximálnym úrokom a oficiálne aj náklady na projekty spoločného záujmu. Zopár položiek pribudlo aj do zoznamu toho, čo nepatrí medzi ekonomicky oprávnené náklady – ako tie, vynaložením ktorých sa nezabezpečí udržanie alebo zlepšenie energetickej efektívnosti alebo tie, ktoré boli vynaložené na odstránenie nedostatkov zistených pri kolaudačnom konaní.
Reálna miera výnosnosti regulačnej bázy aktív WACC bude stanovená na celé regulačné obdobie (2017 – 2021), a to vo výške 6,47 %. Zmeniť sa môže, ak bude odchýlka v jednotlivých parametroch vyššia ako 10 %.
Vo výpočte maximálnych cien sa má zohľadňovať aritmetický priemer denných cien oficiálneho kurzového lístka zverejneného burzou PXE v eurách na jednotku množstva elektriny za obdobie od 1. júla roku t-2 do 30. júna roku t-1. Doteraz to bolo za obdobie od 1. januára do 30. júna predchádzajúceho roka.
Výroba elektriny z OZE, KVET a uhlia
Pokiaľ ide o náležitosti návrhu ceny za výrobu elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov a vysoko účinnou kombinovanou výrobou elektriny a tepla, podkladom pre jej určenie bude okrem doterajších dokumentov aj záznam o inštalácii určeného meradla prevádzkovateľom regionálnej distribučnej sústavy na účely merania vyrobenej elektriny a ostatnej vlastnej spotreby na svorkách inštalovaného generátora v zariadení. Keďže pôjde o novú povinnosť pre distribučky, zmeniť bude treba aj primárnu legislatívu.
Pre nové zariadenia výrobcu elektriny sa predkladanie návrhu ceny dopĺňa o protokol z odbornej prehliadky a skúšky podľa vyhlášky Ministerstva práce, č. 508/2008 Z. z, ak je zariadenie výrobcu trvalo v prevádzke preukázateľne oddelenej od sústavy SR. Obdobne ako pri nových tak aj pri existujúcich zariadeniach výrobcu elektriny bude treba predložiť doklady, či regulovaný subjekt nemá evidované nedoplatky voči daňovému úradu, zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni.
Cena elektriny sa určí na dobu 15 rokov pre príslušný druh technológie OZE a VÚ KVET. Pri stanovení cien pre výrobné zariadenia uvedené do prevádzky od začiatku budúceho roka dochádza z dôvodu zmeny investičných a prevádzkových nákladov jednotlivých typov technológií k významnému zníženiu ceny pri OZE aj kogenerácii. ÚRSO tak dodržal podmienku 30 % obmedzenia na pokles cien v porovnaní s predchádzajúcim trojročným obdobím. Napríklad pri výrobe zo slnka s celkovým inštalovaným výkonom do 30 kW na streche alebo plášti jednej budovy má byť cena vo výške 84,98 €/MWh.
Priemerné doby prevádzky zariadenia výrobcu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou vstupujúce do podmienok pre stanovenie ceny elektriny sú v prílohe 8.
K úprave výpočtu dochádza aj pri stanovení pevnej ceny za výrobu elektriny z domáceho uhlia od roku 2017 do roku 2030. Navrhované znenie stanovuje podporu odvodenú od cien hnedého uhlia a primeraného zisku vypočítaného na základe hodnoty majetku používaného na regulovanú činnosť a WACC.
TPS
Mení sa doterajší systém spôsobu výpočtu tarify za prevádzkovanie systému (TPS), postup a podmienky jej uplatňovania u jednotlivých účastníkov trhu.
Výrobca elektriny, ktorý prevádzkuje zariadenie na výrobu elektriny trvalo preukázateľne oddelené od prenosovej sústavy a distribučných sústav, môže dnes poberať podporu doplatkom, ale neplatí tarifu za prevádzkovanie systému, do ktorej prispievajú ostatní výrobcovia a všetci koncoví odberatelia. Túto „diskrimináciu ostatných užívateľov sústavy“ ÚRSO ruší v paragrafe 13 odsek 5.
Úrad môže tiež určiť individuálne sadzby pre jednotlivých odberateľov s vyrovnaným odberom elektriny. „Spoločenským prínosom a zmyslom zníženia platieb za TPS a TSS je odstránenie neprimerane vysokého zaťaženia energeticky náročných výrob a poskytovania výhod vnútorného trhu s elektrinou. Takto stanovené platby budú znamenať pre podniky nové obchodné príležitosti, možnosť vyššej efektívnosti a možnosť dosiahnutia konkurenčných cien,“ uvádza ÚRSO v dôvodovej správe.
Prenos, distribúcia, dodávka
Upravuje sa spôsob výpočtu maximálnej ceny za prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny, ktorá má byť jednozložková. Bude sa teda uplatňovať len cena za rezervovanú kapacitu.
Pri distribúcii elektriny bol okrem iného rozšírený počet sadzieb na napäťovej úrovni nízkeho napätia. Došlo k zlúčeniu sadzieb pre distribúciu pre domácnosti so sadzbami pre distribúciu podnikateľom. Od budúceho roka pribudne úplne nová viacpásmová sadzba pre odberateľov, ktorí majú nainštalované inteligentné meracie systémy (C12), aj sadzba pre distribúciu elektriny do nabíjacích zariadení elektromobilov (C13).
Pre zraniteľných odberateľov elektriny, ktorými zostávajú domácnosti a malý podnik, sa má pre jednotlivé odberné miesta uplatniť najviac osem sadzieb spomedzi trinástich. Nové kategórie opäť zohľadňujú využívanie elektromobilov aj prebiehajúcu inštaláciu IMS.
Navrhované ustanovenie paragrafu 29 odsek 8 umožňuje zraniteľným odberateľom odber elektriny za neregulované ceny v prípade, ak sa tak rozhodnú a majú nainštalovaný IMS. Takémuto zákazníkovi dodávateľ k neregulovanej cene za dodávku pripočíta cenu za distribúciu, prenos, straty, tarifu za systémové služby a tiež tarify za podporu elektriny z OZE, VÚ KVET a za elektrinu vyrobenú z domáceho uhlia podľa cenového rozhodnutia, ktorým boli schválené ceny za prístup do distribučnej sústavy a distribúciu elektriny pre operátora sústavy, do ktorej je odberateľ elektriny pripojený.
Pokiaľ ide o spôsob výpočtu maximálnej ceny za dodávku elektriny zraniteľných odberateľov, sprísňuje sa napríklad koeficient nákupu diagramu na účely pokrytia strát elektriny pri dodávke elektriny.
Regulačný úrad navrhuje delenú účinnosť novej cenovej vyhlášky – a to od 10. augusta 2016, pričom však dnešná vyhláška 221/2013 v novelizovanom súčasnom znení prestane platiť od 1. januára 2017.
Pre informáciu – aktuálne tiež stále prebieha pripomienkovanie návrhu cenovej vyhlášky v plynárenstve a tepelnej energetike.
© energia.sk