SPP postaví novú stanicu na CNG v Banskej Bystrici
Firma SPP CNG, stopercentná dcéra Slovenského plynárenského priemyslu, plánuje v roku 2016 v mestskej časti Kremnička v Banskej Bystrici postaviť novú plniacu stanicu na stlačený zemný plyn. Za týmto účelom už odkúpila pozemok od Národnej diaľničnej spoločnosti, kde bude nová CNG plnička stáť.
Kedy bude stanica prístupná pre vodičov zatiaľ nie je známe. „Nakoľko ešte prebieha povoľovacie konanie, nie je možné určiť presný termín spustenia plniacej stanice CNG do prevádzky,“ uviedla v reakcii pre náš portál SPP CNG.
Predaj CNG klesá
Spoločnosť SPP CNG v súčasnosti prevádzkuje 8 verejných plniacich staníc. Fungujú v samoobslužnom režime 24 hodín denne a 365 dní v roku. K plánovanej plničke v Banskej Bystrici ale môžu onedlho pribudnúť ďalšie. „Nakoľko sa tieto projekty nachádzajú v počiatočnej fáze, je predčasné hovoriť o konkrétnych lokalitách a termínoch,“ napísala v stanovisku firma.
Zdroj: Výročná správa SPP
Ďalšie dve verejné plničky, ktoré prevádzkuje SAD Zvolen, sa nachádzajú vo Zvolene a v Banskej Bystrici. S výstavbu verejných a dostupných CNG staníc chce v tomto roku začať aj spoločnosť Vemex Energo. Jedna z nich by sa mala nachádzať na diaľnici D1. Súkromné stanice sú tiež v Prievidzi a v Trnave.
V roku 2014 predala dcéra štátneho SPP 4,9 miliónov kilogramov stlačeného plynu, čo predstavuje medziročný pokles o 15 %. Spoločnosť prepad vysvetľuje tým, že autobusom verejnej dopravy, ktoré boli prestavané na pohon CNG a nasadzované v rokoch 2006 až 2008, postupne končí životnosť. Oficiálne čísla za rok 2015 ešte nie sú známe, vývoj predaja podľa SPP CNG aj v minulom roku ovplyvnil trend vyraďovania autobusov z prevádzky.
CNG na Slovensku stagnuje
Rozvoj ekologickejšej CNG dopravy na Slovensku dlhodobo stagnuje. Podľa údajov, ktoré pre náš portál poskytol Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), jazdilo k 31. decembru 2015 na Slovensku 1839 vozidiel s pohonom na CNG. Z toho 1341 patrí do kategórie osobných automobilov. Po našich cestách jazdí aj 271 plynofikovaných autobusov a 227 nákladných áut.
Prekážkami rozmachu CNG pohonu sú vyššie vstupné náklady na kúpu auta, riedka sieť plniacich staníc na našom území, ale tiež výška spotrebnej dane. Kým na Slovensku sa v zmysle nariadenia EK stanovila hodnota spotrebnej dane na CNG v plnej výške, v susednom Česku je nastavená na progresívne zvyšovanie do roku 2020. Aktuálne ceny stlačeného plynu v SR nájdete tu.
© energia.sk