Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Modrá váha
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračná snímka: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net
2. februára 2016 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Problém s dodávateľom? Pomôcť môže alternatívne riešenie sporu

Zákon (č. 391/2015 Z. z.) o alternatívnom riešení sporov pripravilo Ministerstvo hospodárstva (MHSR) a vznikol v dôsledku transpozície smernice EÚ. Jeho cieľom je vytvoriť efektívny a menej formálny nástroj, ktorý pomôže nájsť rýchly kompromis medzi spotrebiteľom a druhou stranou sporu.  

Spotrebiteľ by sa mal najprv pokúsiť o vyriešenie sporu priamo s predávajúcim. Keď do 30 dní nedostane odpoveď resp. zamietavé stanovisko, môže sa obrátiť na príslušný orgán s návrhom na začatie alternatívneho riešenia sporu.

Kto rieši spory?

Orgánmi alternatívneho riešenia sporov v zozname ministerstva sú Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Zoznam MHSR sa môže neskôr doplniť aj o iné oprávnené právnické osoby.

Spotrebiteľské spory v oblasti energetiky spadajú do pôsobnosti ÚRSO. Regulátor rieši napríklad spory vyplývajúce zo zmlúv o združenej dodávke elektriny alebo plynu, prípadne spory spotrebiteľov s dodávateľmi tepla. V kompetencii regulátora sú tiež zmluvy o dodávke pitnej vody a odvádzaní odpadovej vody, ktoré spotrebiteľ uzatvoril s regulovaným subjektom.

Ako postupovať?

Podnet na začatie alternatívneho riešenia sporu prijíma ÚRSO tradičnou poštou i elektronicky. Formulár na podanie návrhu nájdete na tejto linke.

Vedenie sporov orgánmi ustanovenými zákonom je zadarmo.V prípade oprávnených právnických osôb, ktoré sú v zozname MHSR, nesmie poplatok prevyšovať sumu 5 eur. Regulátor rieši spory medzi spotrebiteľom a dodávateľom bezodplatne, no náklady spojené s alternatívnym riešením sporu znáša každá zo sporiacich strán samostatne a bez možnosti náhrady. 

ÚRSO musí podľa zákona ukončiť alternatívne riešenie sporu do 90 dní od jeho začatia. V zložitých prípadoch sa môže lehota predĺžiť o 30 dní, a to aj opakovane.

Spotrebiteľ má právo ukončiť svoju účasť na alternatívnom riešení sporu v ktoromkoľvek štádiu.

Ak sa obidvom subjektom sporu podarí nájsť kompromis, dohoda je pre nich záväzná. Možnosť obrátiť sa v rovnakej veci na súd ale nie je dotknutá.

Riešenie bez dohody

V prípade, že nedôjde k uzavretiu súkromnoprávnej dohody a ÚRSO na základe zistených skutočností dospeje k záveru, že predávajúci porušil práva spotrebiteľa, alternatívne riešenie sporu môže regulátor ukončiť vydaním nezáväzného odôvodneného stanoviska. V ňom úrad detailne objasní spotrebiteľovi jeho práva, pričom tento dokument môže zároveň poslúžiť ako podklad pre vypracovanie návrhu na začatie súdneho konania.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.