Veľkí dodávatelia si od ÚRSO vyslúžili vysoké pokuty
Podľa zverejnených údajov ÚRSO bola najvyššia pokuta v minulom roku udelená dominantnému dodávateľovi plynu na Slovensku, ktorý je pod kontrolou štátu. Za 12 rozličných deliktov „vyfasoval“ 9. decembra úhrnnú pokutu vo výške 25 000 eur.
Najprísnejšie postihnuté pochybenia súviseli so zmenami dodávateľa, nedoručením cenníkov dodávky elektriny pre domácnosti a malé podniky platné na rok 2014 a 2015 pred ich účinnosťou úradu pri špeciálnych zľavnených produktoch a tiež s tým, že uzatvorené zmluvy s odberateľmi elektriny, resp. plynu, neobsahovali kompenzácie za chybné alebo oneskorené vyúčtovania platieb.
Pokute vo výške 9 000 eur sa nevyhla ani spoločnosť ZSE Energia a to za 4 delikty. Šlo už o jej druhú vyššiu sankciu v minulom roku. Vo februári totiž dostala pokutu 6 100 eur. V rámci druhej kontroly v spoločnosti úrad odhalil opakované porušenie povinnosti týkajúcej sa akceptovania výpovede zmluvy. Firma sa pritom aj pre náš portál v marci 2015 vyjadrila, že prijala opatrenia na odstránenie zistených pochybení.
ZSE Energia navyše podľa úradu bezdôvodne podala námietku proti zmene dodávateľa elektriny u 83 odberateľov elektriny v domácnosti, ktorí vypovedali zmluvu z dôvodu nesúhlasu so zmenou ceny alebo obchodných podmienok, a taktiež nedodržala lehoty na uhradenie kompenzačných platieb v prípade odberateľov elektriny aj plynu.
Trest vo výške 19 000 eur dostal vlani v apríli aj alternatívny dodávateľ Energie2. Väčšina jednotlivých pokút zo strany ÚRSO býva vo výške 500 či 1000 eur.
25-miliónová pokuta v Británii
Britský regulačný úrad Ofgem zase nepotešil v decembri spoločnosť Npower, ktorá kontroluje asi 10 % trhu s elektrinou a plynom pre domácnosti v Spojenom kráľovstve. Udelil jej totiž pokutu až 25 miliónov libier (cca 32,8 mil. eur) za neférový prístup k zákazníkom.
Ide o dosiaľ najvyššiu sankciu pre jedného zo šestice veľkých dodávateľov energie v krajine, ktorá má byť výstrahou aj pre ostatných hráčov na trhu. Regulátor tým reagoval na asi 2 milióny nevybavených sťažností odberateľov týkajúce sa najmä neskorých alebo nesprávnych vyúčtovaní, ktoré súviseli s inštaláciou nového IT systému ešte v roku 2011. Okrem toho Ofgem spoločnosti stanovil viacero ďalších nápravných opatrení, ktoré musí splniť do konca júna tohto roka, inak jej úrad pozastaví činnosť.
Zaujímavé je, že obrovská pokuta nesmeruje do kasy regulátora, ale má byť rozdelená medzi najviac postihnutých odberateľov a charitu.
Na ostrovoch sa v poslednej dobe kopia sťažnosti voči najväčším dodávateľom, najmä kvôli vysokým koncovým cenám, ktoré nereflektujú pohyb komodity na trhu. Prípad už rieši aj britský úrad pre dohľad nad hospodárskou súťažou, ktorý vlani odporučil zavedenie stropu na ceny energií, pričom dočasné zavedenie takéhoto kroku pripustil aj premiér David Cameron.
© energia.sk