Dodávatelia energií využívajú príležitosť pri Zelenej domácnostiam
Prvé kolo projektu Zelená domácnostiam bolo najmä testovacie. Vyčerpanie alokovaných prostriedkov v priebehu 4 dní jasne potvrdilo enormný záujem domácností o obnoviteľné zdroje a o cesty ako si znížiť náklady na energie. Podrobné návody aj bezplatné poradenstvo rôznymi kanálmi ponúka samotná SIEA, ktorá má projekt na starosti.
Možnosti rozšíriť svoje portfólio služieb na pozadí dotačného programu však využívajú aj dodávatelia elektriny i plynu. Napojenie na Zelenú domácnostiam avizujú tradiční i alternatívni dodávatelia, ich ponuky sa od seba významne líšia.
Niektorí ich ponúkajú len pre svojich odberateľov, iní pre všetkých. Ďalší sľubujú aj spolufinancovanie, resp. doplatenie zvyšnej časti z ceny inštalácie, ktorú poukážka nepokryje. Forma financovania je pritom rôzna. Porovnať ponuky v záplave marketingových kampaní, letáčikov v poštových schránkach a webstránok s registračnými formulármi vôbec nie je jednoduché.
Pre vlastných
SPP, ktorá služby poskytuje v spolupráci s externými partnermi, má v súčasnosti zaregistrovaných asi 300 záujemcov, pričom zmluvné vzťahy sú v štádiu riešenia. Spoločnosť však tieto služby poskytuje len svojim zákazníkom, t.j. ľuďom, ktorí majú s nimi uzavretú zmluvu o odbere elektriny a/alebo plynu.
Podľa SPP môžu domácnosti ušetriť vďaka unikátnemu hybridnému tepelnému čerpadlu zhruba 5500 eur. „Najviac peňazí používatelia ušetria vďaka zníženiu nákladov na odber energií,“ vysvetlil Michal Holeš. Okrem úspory na spotrebe energií a dotácii z programu Zelená domácnostiam prispejú svojim zákazníkom na kúpu zariadenia aj sumou viac ako 700 eur, zaplatia jednu servisnú prehliadku a predĺžia garanciu na 5 rokov.
Svojim zákazníkom tiež môžu vybaviť dotácie na OZE – či už na spomenuté hybridné čerpadlo, štandardné elektrické tepelné čerpadlo alebo na solárne kolektory. „Pomoc pri dotáciách na OZE je bezplatná,“ uviedol Holeš.
Východ sa zameriava na fotovoltiku
Katarína Šulíková naopak pre náš portál uviedla, že nové služby sú určené nielen ich vlastným odberateľom elektriny a plynu od VSE/RWE Gas Slovensko, ale všetkým. Ponúkajú pomoc pri vybavovaní štátnej dotácie a hlavne energetické poradenstvo. Komplexnú analýzu energetickej náročnosti domácnosti a jej optimalizácie poskytujú zadarmo.
„Všetkým záujemcom odporúčame, aby si nechali podrobne zanalyzovať energetickú náročnosť svojej domácnosti. Napriek relatívne štedrej dotácii ide aj tak o vysokú investíciu, a teda nie je potrebné sa unáhliť vo finálnom rozhodnutí,“ uviedla špecialistka komunikácie VSE.
VSE/RWE poskytujú energetické poradenstvo prostredníctvom vlastných špecialistov, avšak pre vysoký záujem a celoslovenskú pôsobnosť zároveň spolupracujú aj s niekoľkými externými odborníkmi. „Z dôvodu ešte prebiehajúcich obchodných rokovaní nie je možné v súčasnosti zverejniť konkrétne mená partnerov,“ poznamenala.
Pokiaľ ide o samotnú inštaláciu, v súčasnej ponuke VSE/RWE figurujú len fotovoltické systémy, s ktorými majú praktické skúsenosti. „V spolupráci s našimi partnermi čoskoro rozšírime naše portfólio produktov o inštaláciu ostatných zariadení, ktoré sú prostredníctvom národného projektu Zelená domácnostiam podporované,“ dodala Šulíková.
Tiež potvrdila, že záujem verejnosti je veľký a majú už niekoľko tisíc registrovaných záujemcov.
Bez sprostredkovateľa a s doplatením ceny
Vlastnými silami a zdrojmi sa rozhodla postupovať spoločnosť Magna Energia. „Nepotrebujeme sprostredkovateľa, poskytujeme naše služby. Zhotoviteľom sa do ich práce nemiešame, ale spolupracujeme iba s najlepšími,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Martin Ondko.
Magna Energia rada poradí, technicky posúdi vhodnosť riešenia, vybaví žiadosť o dotáciu, dohodne cenovú ponuku s vybranými zhotoviteľmi. Okrem toho však ponúka možnosť pokryť zostatok ceny pri inštalácii.
„Sme pripravení pristúpiť k záväzku objednávateľa uhradiť zhotoviteľovi časť ceny, na ktorú občan dotáciu nedostane,“ zdôraznil Ondko. „Usilujeme o to, aby dotácie neboli len pre bohatých. Nepodnikáme v bankovníctve a tak náš príspevok do projektu nie je predmetom úročenia a podmienky pre občana sú veľmi príjemné.“
Financovanie zostatku ponúka spoločnosť vo forme tzv. garantovanej energetickej služby. Zákazník ju teda spláca z ušetrenej energie, podľa zverejnených údajov v intervale 6 rokov. Odberateľa však nie je možné viazať dlhodobo a musí byť vytvorená možnosť zmeniť dodávateľa. „Ak by sa odberateľ rozhodol od nás odísť, požadujeme, aby pred tým vyrovnal naše náklady súvisiace s realizáciou poskytovanej služby,“ vysvetlil Ondko.
Magna Energia aktuálne pracuje s asi stovkou žiadateľov zväčša už z radov vlastných odberateľov.
Iné splátky
Masívnu reklamnú kampaň rozbehla ZSE Energia. Výsledkom je, že už registrujú viac ako 14.000 záujemcov, ktorí im zanechali svoj kontakt. „Z doteraz kontaktovaných predbežných záujemcov máme už viac ako 800 podpísaných zmlúv,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Dobošová. Skombinovali pritom interné zdroje s externými partnermi.
Aj ich škála služieb je široká – od poradenstva, cez vybavenie väčšiny krokov pre získanie dotácie až po montáž a servis rôznych zariadení. Zákazník si ale musí dať poukážku overiť u notára alebo na matrike. Firma ponúka tiež predaj na splátky – prostredníctvom Home Creditu. Je na domácnosti zvážiť, do akej mieri pri tomto systéme zostatkovú cenu preplatí alebo či by dokázala získať potenciálny úver výhodnejšie.
Ohľadom prípadných ďalších súvisiacich poplatkov zatiaľ firmy skôr mlčia. Vo zverejnených cenníkoch nie sú a zostáva len dúfať, že sa neobjavia.
© energia.sk