Dotácie baníkom do roku 2030 alebo úver na kúpu Novák?
Zdanlivo ide len o uloženie povinnosti vyrábať elektrinu z hnedého uhlia pre jednu z mnohých slovenských elektrární na nasledujúcich 14 rokov, hoci doposiaľ stačili rozhodnutia na rok či dva. V určitých kruhoch by sa to dalo interpretovať aj ako príspevok zachovaniu zamestnanosti v regióne Hornej Nitry. Potešia sa rodiny zamestnancov Hornonitrianskych baní Prievidza, no najväčšiu radosť majú iste akcionári a manažment. Pre nich totiž uloženie tejto povinnosti znamená pokračovanie v ničím neregulovanej cenovej politike pri predaji hnedého uhlia svojmu dominantnému odberateľovi – elektrárni Nováky. Ak mám zákazníka, ktorý uhlie odo mňa kúpiť jednoducho musí, nič mi nebráni „vypýtať“ si toľko, koľko uznám za vhodné.
Áno, hoci je výroba elektriny z domáceho uhlia predmetom cenovej regulácie, cena nakupovaného uhlia vstupuje do oprávnených nákladov Slovenských elektrární ničím neobmedzená (§ 11 ods. 4 vyhlášky ÚRSO č. 221/2013 Z. z.). Zarážajúci je pritom fakt, že ÚRSO dokáže uplatňovať strop palivových nákladov u teplárov, ktorí nakupujú na voľnom trhu a kde to má len lokálny význam.
Neexistuje takmer žiaden trh s domácim uhlím, ktorý by tlačil na jeho cenu a preto sa niet čo diviť rečiam (majúcim už pomaly povahu verejného tajomstva), že cena pre Slovenské elektrárne prevyšuje cenu neporovnateľne kvalitnejšieho ruského uhlia. Veď to zaplatíme my všetci, v tarife za prevádzkovanie systému, v cene elektriny.
Len nedávno sme informovali o našej podpore Európskeho inštitútu pre ochranu spotrebiteľa, ktorý žiada zákaz uplatňovania tarify voči spotrebiteľom. V najbližších dňoch preto rozšírime žalobu aj o argumenty, že systém podpory domáceho uhlia napĺňa znaky nedovolenej štátnej pomoci a požiadame súd, aby sa obrátil na Súdny dvor EÚ v Luxemburgu, ako mu to ukladá zákon. Myslíme si totiž, že „baníci“ poberajú takouto nepriamou formou podporu, ktorá nezodpovedá európskym pravidlám a ktorá vážne dopadá na výdavky slovenských domácností.
V prípade absencie trhu majú byť všetky výhody plynúce z uloženia povinností všeobecného hospodárskeho záujmu prísne obmedzené len na nevyhnutné výdavky s tým spojené a primeraný zisk (kauza Altmark Trans GmbH). Cena domáceho uhlia musí preto podliehať dôslednej predbežnej i následnej kontrole, aby sme my ako odberatelia elektriny nefinancovali „baníkom“ rozmanité investičné dobrodružstvá či pridruženú výrobu. Alebo je za tým všetkým len túžba získať úver na kúpu elektrárne Nováky?