Nová regulácia v plyne: nezávislý operátor trhu i cenový strop pre zásobníky
Z takzvanej nultej varianty návrhu energetickej politiky pre roky 2017-2021, ktorý má náš portál k dispozícii, vám po elektroenergetike prinášame informácie o tom, na aké zmeny by mali byť pripravené firmy v oblasti plynárenstva. Na úvod treba uviesť, že veľké novinky čakať nemožno a regulačný úrad plánuje predovšetkým pokračovať v dosiaľ nastolenom smerovaní.
Skôr ako zaujímavosť vyznieva cieľ o podpore využitia CNG v energetike a doprave, keďže tento návrh nie je v texte nijako špecifikovaný. Rozvoju CNG vozidiel v takej miere ako sa presadzuje napríkla v Rakúsku či Českej republike u nás bráni nielen chýbajúca osveta, ktorá naopak vo veľkom napomáha záujmu o elektromobily, ale najmä minimálna sieť plniacich staníc a vysoká spotrebná daň.
Medzi prioritami novej regulačnej politiky sa uvádza aj to, že v prípade vzniku mimoriadnej trhovej situácie, ohrozenia trhu vplyvom nedostatočne rozvinutej konkurencie, z dôvodu ochrany spotrebiteľa alebo ak to vyplýva zo všeobecného hospodárskeho záujmu, sa zavedie regulácia aj na iný tovar alebo službu.
Skladovanie s maximálnou cenou
Konkrétne v nezverejnenom texte návrhu ÚRSO navrhuje zavedenie regulovaného prístupu do zásobníka a uskladňovania plynu. Úrad má určovať maximálne ceny porovnaním s cenou za rovnakú regulovanú činnosť v SR alebo členských štátoch EÚ.
Takéto opatrenie sa na Slovensku využívalo v rokoch 2009 a 2010 – ako reakcia na plynovú krízu. Po stabilizovaní trhu sa na základe vyhodnotenia situácie opäť presadil tzv. dohodnutý prístup, pri ktorom prevádzkovatelia zásobníkov využívajú systém tendrov pre predaj kapacity s jasnými súťažnými podmienkami. Aj medzi jednotlivými susednými štátmi napojenými na prepojenú plynárenskú sústavu pritom v tejto oblasti funguje pomerne silná konkurencia. Opätovné zavedenie maximálnych cien by tak jednak zvýšilo administratívnu záťaž prevádzkovateľov zásobníkov, ale aj samotného ÚRSO, spomalilo procesy, znížilo flexibilitu i konkurenciu na trhu.
Legislatíva umožňuje regulátorovi zmeniť dohodnutý prístup účastníkov trhu s plynom do zásobníka na regulovaný a vice versa, avšak podľa zákona o regulácii tak má urobiť na základe posúdenia podmienok ich uplatňovania pri zohľadnení skutočnej dostupnosti nástrojov na dosiahnutie flexibility dodávky plynu, predpokladaného vývoja ponuky uskladňovacej kapacity a tiež počtu účastníkov trhu, ktorí dodávajú plyn odberateľom na vymedzenom území a využívajú uskladňovaciu kapacitu. Napokon, tzv. mimoriadnu reguláciu môže ÚRSO vykonať len po predchádzajúcom prerokovaní s Európskou komisiou.
Zmeny pri distribúcii
V spolupráci s účastníkmi trhu sa má upraviť systém platieb za odchýlky v plynárenstve a tiež prehodnotiť funkčnosť operátora trhu s plynom, ktorým je v súčasnosti SPP – distribúcia. Zriadiť by sa mal naopak nezávislý operátor trhu s plynom zodpovedný za obchodné vyvažovanie siete. Presné fungovanie, práva či kontrola nového inštitútu sú zatiaľ nejasné.
V rámci prehodnotenia tarifnej štruktúry by sa mal vytvoriť priestor aj na zavedenie sadzieb pre odberateľov plynu ohrozených energetickou chudobou. Okrem toho chce ÚRSO spolupracovať pri vypracovaní ekonomického posúdenia zavedenia inteligentných meracích systémov, ktoré sa už pomaly zavádzajú vybraným skupinám odberateľov elektriny, má sa presadzovať zavedenie tzv. kreditných meradiel zabezpečujúcich odber plynu až do vyčerpania predplateného kreditu a tiež sa majú vytvoriť podmienky pre zavedenie jednozložkovej ceny za distribúciu.
Dodávka plynu
Aj v ďalšom období sa bude využívať modifikovaná metóda cenového stropu. Maximálne ceny pre domácnosti zostanú dvojzložkové, pozostávajúce z maximálnej výšky fixnej mesačnej sadzby a maximálnej výšky sadzby za odobratý plyn.
„Reálna konkurencia na trhu dodávky plynu domácnostiam neexistuje,“ uviedol úrad v pracovnej verzii návrhu. Zistil totiž, že 17 dodávatelia plynu domácnostiam z celkového počtu 20 uplatňujú rovnaké fixné zložky ceny ako dominantný dodávateľ s minimálnym rozdielom v platbe za odobratý plyn, a to iba za podmienky uzatvorenia zmluvy o dodávke plynu na dobu určitú v dĺžke 2 až 5 rokov. Preto chce do ďalšieho obdobia zrušiť pre dodávateľov možnosť prevziať ceny dominantného hráča a každý dodávateľ bude musieť pre domácnosti predložiť vlastný cenový návrh.
Regulačný úrad chce aj naďalej cenovo regulovať dodávku pre malé podniky. Odôvodňuje to tým, že v prechádzajúcom regulačnom období nezaznamenal žiadne výrazne negatívne skúsenosti dodávateľov vykonávajúcich dodávku plynu malým podnikom a odberatelia ako živnostníci nemajú schopnosť vyjednávať o cene za dodávku plynu.
Súdny dvor EÚ pritom pred dvoma týždňami v žalobe Európskej komisie proti susednému Poľsku rozhodol, že časovo neobmedzená regulácia cien plynu pre odberateľov mimo domácností je v rozpore s európskym právom, ak nie je primeraná, jasne definovaná, transparentná a zdôvodnená.
© energia.sk