Volkswagenu hrozí v USA miliardová pokuta, EÚ je zatiaľ v pozore
Federálny úrad EPA koncom minulého týždňa informoval, že automobilka nainštalovala do svojich dieselových áut softvér, ktorý dokázal oklamať kontroly limitov emisií niektorých znečisťujúcich látok. Tento softvér pri normálnej prevádzke vypol všetky systémy kontroly emisií, ktoré zapínal len počas emisného testu. Emisie sú tak podľa stanoviska EPA až 40-krát vyššie v porovnaní s úrovňou, ktorú povoľuje legislatíva. Vo veci sa už spustilo aj trestné konanie.
Obvinenie amerických úradov sa týka asi 482.000 vozidiel modelov VW Jetta, VW Beetle, VW Golf a Audi A3 modelových radov 2009 až 2015 a modelov VW Passat z rokov 2014 a 2015. Podľa EPA automobilke hrozí pokuta vo výške 37 500 USD za jedno vozidlo, čo celkovo znamená 18 miliárd dolárov (cca 15,8 mld. eur).
Britská BBC s odvolaním na informácie z VW uviedla, že by sa škandál mohol týkať celosvetovo až 11 miliónov vozidiel. Automobilka v posledných dňoch zaznamenala značný prepad akcií na viacerých svetových burzách.
VW podvod priznal
Koncern manipuláciu s hodnotami emisií v USA priznal, šéf VW Martin Winterkorn sa za podvod ospravedlnil. V tlačovom vyhlásení sa uvádza, že firma nariadila externé vyšetrovanie tejto záležitosti, zatiaľ ale nie je jasné, kto ho bude viesť. „Netolerujeme a ani nebudeme tolerovať žiadne porušenia našich interných smerníc ani zákona,“ dodal Winterkorn s tým, že automobilka plne spolupracuje s príslušnými americkými úradmi.
Nemecká tlačová agentúra DPA informovala, že vedenie automobilky už v súvislosti so škandálom zastavilo v USA predaj svojich štvorvalcových dieselových vozidiel.
Nemecký minister pre životné prostredie Jochen Flasbarth upozornil, že „manipulácie VW sú ukážkou nehorázneho podvedenia zákazníkov a poškodzovania životného prostredia.“ Vo svojom stanovisku uviedol, že všetci nemeckí výrobcovia áut musia teraz preukázať, že pri ich vozidlách k podobným manipuláciám nedochádzalo.
EÚ je v pozore
Vývoj situácie pozorne sleduje aj Európska komisia. Podľa Andreja Králika zo Zastúpenia EK na Slovensku je zatiaľ ešte predčasné hovoriť o tom, či sú aj v Európe nutné kontrolné opatrenia a či sa problém týka aj vozidiel dodávaných v Európe. „EK túto záležitosť nepodceňuje a venuje sa jej s plnou vážnosťou a v záujme ochrany spotrebiteľa a životného prostredia,“ uviedol.
Výkonný riaditeľ britskej Spoločnosti výrobcov a predajcov automobilov (SMMT ) pre BBC vyzdvihol, že EÚ prevádzkuje „zásadne odlišný systém“ od toho v USA, podľa ktorého boli testy vykonávané v prísnych podmienkach pod dohľadom vládou menovanou nezávislou schvaľovacou agentúrou.
„Podľa informácií, ktorými zatiaľ disponujeme, žiaden európsky orgán nebol zaangažovaný na povoľovacom procese vo vzťahu k vozidlám, ktoré sa sťahujú z amerického trhu,“ tvrdí Brusel.
EK tiež konštatuje, že aj keď Únia stanovuje emisné limity a definuje testovacie procedúry, presadzovanie spoločných európskych pravidiel, vrátane možnosti sťahovania vozidiel z trhu, odobratia povolení a ukladania pokút je plne v rukách členských krajín.
© energia.sk, TASR