Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Bundestag
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: © Deutscher Bundestag/Thomas Trutschel
13. marca 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Nemecký Bundestag prijal zákon o elektromobilite

Poslanci nemeckého Bundestagu minulý týždeň (5. marca) schválili zákon o elektromobilite. „Týmto zákonom chceme pomôcť rozmachu elektromobility,“ uviedol počas rozpravy Norbert Barthle (CDU), štátny tajomník Ministerstva pre dopravu a digitálnu infraštruktúru. Nemecko sa ale na rozdiel od iných európskych štátov nevydá cestou priamych dotácií.

(Nefinančné) zvýhodnenia

Obce a mestá v Nemecku získajú vďaka novému zákonu vlastný priestor na manévrovanie. Vozidlám na elektrinu, prípadne plug-in hybridom, môžu udeliť rôzne druhy zvýhodnení. Patria medzi ne napríklad možnosť parkovania na verejných cestách a komunikáciách, využívanie vyhradených jazdných pruhov alebo výnimky pre oblasti s obmedzeným prístupom.

V prospech vládneho návrhu hlasovala väčšina poslancov. Podľa sociálneho demokrata Andreasa Rimkusa (SPD) ide o krok správnym smerom. Za najdôležitejšie považuje, že samosprávy sa môžu slobodne rozhodnúť, aké opatrenia budú realizovať. Kriticky sa k legislatíve vyjadrili zástupcovia opozičnej Die Linke, podľa ktorých je zákon zbytočný. „Ak chcete revolúciu v doprave, podporte výskum ľahších batérií,“ skonštatoval Thomas Lutze. 

Poslanci po rokovaní v parlamentnom výbore rozhodli, že pôsobnosť zákona sa rozšíri aj pre nákladné elektrická autá patriace do kategórie N2.

Špecifické zvýhodnenia, ktoré upravuje zákon, majú byť ďalej špecifikované vo vyhláškach. Týka sa to označovania elektrických vozidiel, aby boli ľahko rozpoznateľné, ako aj špeciálnych dopravných značiek.

Opozičný poslanec Stefan Kuhn v rozprave uviedol, že nestačí iba nahradiť spaľovací motor elektrickým. Elektrina, ktorá poháňa vozidlo, musí podľa neho pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Jeho strana Aliancia 90/Zelení nedávno neúspešne navrhovala, aby štát podporil nákup elektrického auta do výšky 5-tisíc eur, v prípade plug-in hybridu mala byť dotácia 2-tisíc eur.

Zákon vstúpi do platnosti až potom, ako sa ním bude koncom marca zaoberať Spolková rada (Bundesrat), ktorá zastupuje záujmy spolkových štátov.

Účinnosť zákona o elektromobilite bude časovo obmedzená do 30. júna 2030.

Nemecká vízia pokrivkáva

Vláda sa snaží presvedčiť domácich vodičov, aby presedlali na ekologický pohon. Motivovať ich má už v súčasnosti platné oslobodenie od dane z vlastníctva motorového vozidla. Majitelia elektromobilov majú byť takisto vyňatí z plánovaného spoplatnenia nemeckých diaľnic od roku 2016.

Kancelárka Angela Merkelová si v roku 2011 stanovila vládny cieľ, aby do roku 2020 jazdilo po tamojších cestách milión elektromobilov. Z celkového počtu vlani registrovaných vozidiel bolo na elektrinu len 0,2 %. Dokopy ich je dnes v Nemecku 24-tisíc, spolu s hybridnými pohonmi viac než 100-tisíc.

© energia.sk

Foto: Deutscher Bundestag/Thomas Trutschel

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.