Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
smatrics e-auto - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: energia.sk
5. januára 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Elektromobil je pre firmu dobrá investícia

Pokiaľ ide o rozvoj alternatívnych pohonov, ako sa dnes v Rakúsku darí elektromobilite?

V súčasnosti po rakúskych cestách jazdí približne 4.500 elektrických áut. Stále teda nejde o obrovský trh, ale počet registrovaných elektromobilov sa každým rokom exponencionálne zvyšuje.

V prvom rade potrebujeme kvalitnú sieť nabíjacej infraštruktúry. V opačnom prípade nebudú vodiči o kúpe auta na elektrinu ani len uvažovať. Budovaním nabíjacích staníc v Rakúsku sa venuje aj naša spoločnosť Smatrics. Už dnes je pokrytie relatívne slušné. V okruhu každých 60 kilometrov sa nachádza minimálne jeden nabíjací bod.

S projektom Central European Green Corridors (CEGC) sa infraštruktúrna sieť značne vylepší, pribudnú rýchlonabíjacie stanice. To znamená, že elektromobil si nabijete už v priebehu 20 minút.

Okrem toho, ponuka áut na elektrinu sa neustále rozširuje. Výrobcovia každý rok prichádzajú na trh s novými modelmi elektrických áut a plug-in hybridov, ktoré sa predávajú za čoraz prijateľnejšie ceny.

Myslím, že rozvoj elektromobility v Rakúsku je na dobrej ceste. S európskymi lídrami sa však stále nemôžeme porovnávať. V Nórsku alebo Holandsku sa počet elektrických áut počíta na desaťtisíce.

Ako podporuje rozšírenie elektromobilov rakúska vláda?

V súčasnosti ide len o malú podporu. Ak sa napríklad mesto alebo obec rozhodne vybudovať vlastnú sieť nabíjacích staníc, časť z rozpočtu bude uhradená vo forme štátnych dotácií. Pri kúpe vozidla na elektrinu je podpora iba minimálna. Celá rakúska komunita, ktorá sa venuje elektromobilite, pracuje na tom a snaží sa presvedčiť politické špičky, aby sa štátna podpora rozšírila.

Vaša spoločnosť Smatrics, podobne ako slovenský Greenway Operator, sa rozhodla podnikať v elektromobilite. Ide už v súčasnej fáze o ziskový biznis?

V tejto chvíli ide skôr o investíciu do budúcnosti. Nie je náročné si prepočítať, že vybudovanie hustej a kvalitnej siete nabíjacích staníc, ktoré dnes obsluhujú relatívne málo zákazníkov, neprinesie okamžite zisk. Trh s elektromobilitou sa ale vyvíja rýchlo a vidíme v ňom veľký potenciál.

Kto sú dnes vaši zákazníci?

Sú nimi súkromné osoby, priaznivci e-mobility, ale aj firmy, ktoré sa rozhodli „prepnúť“ svoj vozový park na elektrický pohon. Podľa mnohých štúdií najazdí firemné auto v Rakúsku priemerne 40 kilometrov denne. Takéto vzdialenosti nie sú pre elektromobily problémom, aj preto je kúpa vozidla na elektrinu zmysluplnou investíciou do budúcnosti.

Čo je hlavným cieľom projektu Central European Green Corridors?

Základnou myšlienkou je, aby po skončení projektu v decembri 2016 existovala funkčná sieť staníc rýchleho nabíjania, ktorá vám umožní pohodlne a bez akýchkoľvek obmedzení cestovať na elektrickom aute napríklad z Bratislavy do Mariboru a odtiaľ do chorvátskeho Záhrebu.

S našimi projektovými partnermi chceme nastaviť rovnaký technologický štandard. Každá nabíjacia stanica, bez ohľadu na jej výrobcu, musí zákazníkovi poskytnúť rovnakú funkcionalitu. Všetky nabíjacie body budú disponovať multištandardom rýchleho nabíjania striedavým prúdom. K dispozícii bude japonský štandard CHAdeMO, ale aj menej rozšírený a EÚ preferovaný typ zásuvky Combo 2. Okrem toho bude môcť majiteľ elektromobilu využiť aj vysokorýchlostné AC nabíjanie.

Z obchodnej perspektívy bude dôležité zabezpečiť interoperabilitu všetkých nabíjacích bodov. Všetky nabíjačky budú navzájom prepojené.

V Rakúsku máme dnes napríklad špeciálnu aplikáciu pre smartfóny. Motorista si dokáže prehľadne pozrieť, kde sa nabíjačky nachádzajú, aký podporujú nabíjací štandard a či ich v danom momente niekto využíva. Budeme sa snažiť o implementáciu podobnej aplikácie aj v projekte CEGC. Všetko bude samozrejme závisieť od dohody s ostatnými operátormi v zúčastnených krajinách.

Ako budú v rámci projektu vyzerať platby za nabíjanie elektromobilov?

Pre platby za rýchlonabíjanie nebudú platiť jednotné pravidlá. Spoplatnenie alebo jeho výška bude závisieť od konkrétneho prevádzkovateľa na národnej úrovni. Prirovnal by som to k operátorom v oblasti telekomunikácií. Ak máte zmluvu s rakúskym operátorom a vycestujete na Slovensko, môžete samozrejme volať aj tam, ale nastavenie cenovej politiky môže byť rôzne.

My sa určite nechystáme povedať slovenskému GreenWay Operator, koľko si má účtovať za rýchlonabíjanie. Koniec koncov, to ani nie je zámerom projektu, ale úloha pre každého operátora.

Môže sa v budúcnosti projekt ďalej rozširovať, povedzme aj do ďalších krajín a regiónov?

Určite áno. Napríklad v chorvátskom Záhrebe sa v rámci projektu CEGC majú vybudovať len len 3 rýchlonabíjacie stanice. Priestor pre ďalšie rozširovanie na národnej úrovni tu existuje. Zaujímavé legislatívne návrhy sa momentálne pripravujú aj v Slovinsku. Ak sa ich podarí presadiť, na každých 50 kilometroch tamojších diaľnic sa bude nachádzať minimálne jedna stanica na rýchle nabíjanie.

Otázka na záver, cestovali ste dnes na tlačovú konferenciu do Bratislavy na elektromobile?

Bohužiaľ elektromobil z našej firemnej flotily bol dnes obsadený. Musel so preto využiť klasické auto so spaľovacím motorom. Na elektrických autách cestujeme tak často, ako sa dá. Dostať sa z Viedne do Bratislavy nie je žiadny problém, na tejto trase je už dnes kvalitná nabíjacia infraštruktúra.

Günter Holpfer pracuje vo funkcii business developement manager spoločnosti Smatrics v Rakúsku. Nadpis, perex a foto: portál energia.sk.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.