Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Elektrobus v Košiciach - TASR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: TASR/František Iván
15. októbra 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

V Košiciach od dnes jazdí päť elektrobusov

Košický dopravný podnik vsádza aj na elektrinu. Do svojho vozového parku zaradil päť autobusov na elektrický pohon. Od stredy (15.10) nájdu využitie v novej pravidelnej linke. 

Hoci elektrické autobusy testovalo už viacero dopravných podnikov na Slovensku, Košice sú prvým mestom, v ktorom sa stali trvalou súčasťou mestskej hromadnej dopravy. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) predstavil minulý týždeň 5 autobusov na elektrinu, pre ktoré zriadil novú pravidelnú linku č. 23.

Elektrické autobusy začínajú premávať od stredy (15.10.) na Heringeš vo východnej časti mesta, kde žijú prevažne rodiny s deťmi. „Dĺžka trasy a predpokladaná kapacita tejto linky zodpovedá kapacite elektrobusu z hľadiska počtu najazdených kilometrov a z hľadiska prepravovaných osôb,“ uviedla pre portál energia.sk Michaela Karaffová, hovorkyňa DPMK.

Menšia elektrická flotilia je súčasťou širšej obmeny vozového parku, v rámci ktorej dodá český výrobca SOR Libchavy, víťaz verejného obstarávania, 127 nových autobusov v celkovej hodnote 28,7 mil. eur.

Cena jedného elektrobusu predstavuje 362–tisíc eur. Vysokú investíciu podľa DPMK vyvažuje fakt, že prevádzkové náklady sú pri elektrobusoch najnižšie zo všetkých trakcií vo verejnej doprave. „Nezanedbateľným faktom je to, že sa jedná o ekologicky čistú dopravu, ktorá produkuje nulové emisie,“ doplnila Karaffová.

Trojdverový elektrický autobus s dĺžkou takmer 10 a pol metra poháňa elektromotor s výkonom 120 kW. Ten je chladený kvapalinou, rovnako ako aj trakčný menič vozidla, čo prispieva k redukcii hmotnosti.

Výhodou elektrického pohonu je možnosť rekuperácie energie počas brzdenia. Trakčná batéria pozostáva z celkom 180 líthium-iónových článkov, ktoré sú uložené v boxe a v prípade zvýšenej teploty sú chladené. 

Dojazd elektrobusu sa pohybuje, v závislosti od obsadenosti, vonkajšej teploty, ale aj náročnosti prevádzky, v rozmedzí od 110 do 160 kilometrov.

Pri nabíjaní striedavým prúdom trvá jeden nabíjací cyklus zhruba 8 hodín. Košický dopravný podnik bude za týmto účelom využívať nabíjaciu stanicu, ktorú pomohla sprevádzkovať spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE).

Mestský autobus SOR EBN 10,5 sa vyrába v Česku. Vo vozidle je k dispozícii 20 miest na sedenie, celkovo sa v ňom dokáže odviezť 62 cestujúcich.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.