Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Opel Ampera - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Plug-in hybrid Opel Ampera vlastnený Slovenskými elektrárňami. Foto: energia.sk
7. októbra 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Vozový park Slovenských elektrární prepína na elektrinu

Slovenské elektrárne už niekoľko rokov využívajú autá na elektrinu. Súčasný vozový park, ktorý pozostáva zo 6 vozidiel s elektrickou trakciou, plánuje onedlho spoločnosť výrazne rozšíriť. „Do konca roka máme v pláne zvýšiť počet elektromobilov na 15 kusov,“ uviedol Radovan Keklák, projektový manažér SE pre predaj. Cieľom v rámci firmy je podľa neho zdvojnásobiť toto číslo do konca budúceho roka.

Firemnú flotilu tvoria rôzne typy a značky elektromobilov. „Testovali sme pravdepodobne všetky elektrické autá, ktoré sú reálne na Slovensku dostupné,“ doplnil.

Vôbec prvými vozidlami na elektrický pohon v rámci závodu boli dodávky Piaggo Porter, ktoré sa využívajú v areáloch atómiek v Jaslovských Bohuniciach a Mochovciach. Neskôr ich doplnil dvojmiestny elektrický Smart ED a plug-in hybrid Opel Ampera, ku ktorému čoskoro pribudne jeho dvojička. Hydroelektrárne v Trenčíne dostali do užívania Citroën C-Zero a úžitkový mini-elektromobil Melex.

Každé vozidlo sa vyberá s ohľadom na účel použitia v danej lokalite. Najnovším prírastkom do vozového parku spoločnosti sa stane päť vozidiel Nissan Leaf.

Priemerná vzdialenosť medzi závodmi Slovenských elektrární na západnom Slovensku je zhruba 120 km. Vzhľadom k tomu, že „papierový“ dojazd modelu Leaf je 175 km, vozidlo by malo podobné trasy zvládnuť bez väčších problémov. „Priemerná dĺžka mítingov je dve až tri hodiny. Počas nich sa batéria spoľahlivo dobije a elektromobil sa môže vydať na cestu späť,“ vysvetlil Keklák. 

Obmenu čaká aj segment úžitkových vozidiel. Pre atómové elektrárne Jaslovské Bohunice a Mochovce sa objednali dve elektrické verzie modelu Citroën Berlingo.

Využívaním elektromobilov, odhliadnuc od popularizácie odvetvia, sledujú Slovenské elektrárne znižovanie prevádzkových nákladov. Kým pri konvenčných autách sa náklady pohybujú okolo 10 až 15 eur/100 km, pri elektromobiloch sú to len 2 eurá/100 km. Podľa Kekláka sa vráti firme investícia do kúpy elektrického auta už do 4 rokov.

Nabíjacia infraštruktúra aj pre verejnosť

Prekážkou rozvoja na národnej úrovni je riedka sieť nabíjacej infraštruktúry. Na Slovensku je dnes podľa údajov SEVA k dispozícii 50 nabíjačiek. Slovenské elektrárne prevádzkujú šesť nabíjacích staníc, z toho dve sa nachádzajú priamo v sídle spoločnosti v Bratislave, jedna je v Mochovciach, Jaslovských Bohuniciach, Novákoch, ako aj pred riaditeľstvom Vodných elektrární Trenčíne.

Od minulého týždňa môže nabíjaciu infraštruktúru Enelu využívať aj verejnosť. „Nabíjacie stanice boli na začiatku určené iba pre interného zákazníka, pretože to bol pilotný projekt a overovali sme funkcionalitu systému,“ vysvetľuje Keklák. Dnes sú plne k dispozícii pre každého, kto prejaví záujem. Stačí si len na príslušnej recepcii vyžiadať špeciálnu kartu. Všetky nabíjania sú zatiaľ bezplatné.

Stĺpikové stanice využívajú technológiu zrýchleného AC nabíjania od materského Enelu s maximálnym výkonom 22 kW. Na každej stanici sa dokážu nabíjať dve autá súčasne. Ako upozornil Keklák, pred nabíjaním je potrebné overiť si kompatibilitu vozidla s nabíjacím štandardom. Stanice Slovenských elektrární sú vybavené zásuvkami typu 2 známe tiež ako „Mennekes“. 

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.