ÚRSO: Kompetencie úradu nezahŕňajú celý rozsah problematiky energetickej chudoby
„Koncepcia preto striktne rozlišuje možné nástroje riešenia na vládnej úrovni a na úrovni národného energetického regulátora, ako tvorcu možných cenových opatrení v energetike smerom k sociálne ohrozeným skupinám obyvateľstva,“ zdôraznil regulačný úrad v predkladanom materiáli.
Koncepcia podľa ÚRSO jednoznačne konštatuje nemožnosť riešenia energetickej chudoby len z pozície národného energetického regulátora ako izolovaného článku štátnej správy a akcentuje nevyhnutnosť riešenia tejto sociálnej otázky integrovaným postupom všetkých zainteresovaných orgánov verejnej moci, ktorý by mohol byť koordinovaný z vládnej úrovne.
Úrad pripomenul, že riešenie problému energetickej chudoby je dlhodobý proces, predpokladá sa jeho neustály vývoj v súlade s postupom riešenia energetickej chudoby aj v kontexte celej EÚ.
„Cieľom koncepcie, ktorú úrad predkladá, je podať obraz o tom, ako sa s problémom energetickej chudoby vyrovnávajú iné členské štáty EÚ a naznačiť niektoré postupy a riešenia, ktoré by bolo možné aplikovať na Slovensku,“ uviedol regulačný úrad. „Zámerom riešenia energetickej chudoby je zabezpečiť realizáciu opatrení bez neprimeraného dopadu na ceny energií pre ostatných odberateľov.“
Koncepciu vypracoval úrad v spolupráci s Ministerstvom hospodárstva SR, Ministerstvom financií SR a Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Problém energetickej chudoby bol nastolený zo strany EÚ prostredníctvom právnych predpisov obsiahnutých v tzv. treťom energetickom balíčku EÚ. Legislatíva EÚ podľa ÚRSO neobsahuje žiadnu definíciu energetickej chudoby ani jednotné prístupy k riešeniu tohto novodobého sociálneho fenoménu. „Prístupy a spôsoby riešenia problému energetickej chudoby eurosmernice delegujú na jednotlivé členské štáty,“ dodal regulačný úrad.
TASR