Z Bratislavy do Košíc sa dostanete už aj na elektromobile
Snímka z otvorenia siete staníc GreenWay. Foto: energia.sk/Michal Jesenič
Slovenskí motoristi, ktorí uvažujú o kúpe elektrického auta a doteraz ich odrádzala riedka sieť nabíjacej infraštruktúry, majú dnes o jednu starosť menej. Elektromobilný operátor GreenWay vybudoval 15 staníc na rýchle nabíjanie, pričom ich rozmiestnenie strategicky pokrýva celé územie Slovenska. Nachádzajú sa prevažne v nákupných centrách krajských miest, v blízkosti hlavných cestných ťahov, konkrétne diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. „Cieľom bolo odbúrať mentálnu bariéru o tom, že po Slovensku sa nedá cestovať na elektrickom aute,“ vysvetlil zámer spoločnosti jej riaditeľ Peter Badík.
Ak sa majiteľ auta na elektrinu do augusta zaregistruje na stránke www.plug-in.sk, môže svoje vozidlo nabíjať zadarmo. Ponuka bezplatného využívania infraštruktúry sa vzťahuje na meno držiteľa auta počas celej doby jeho vlastníctva. Firma chce takýmto spôsobom motivovať ľudí, aby investovali do kúpy elektromobilu, a súčasne odmeniť tých, ktorí tak už urobili. Na jeseň predstaví GreenWay ponuku programov, ktoré spoplatnia prístup na rýchlonabíjačky pre budúcich záujemcov.
Symbolické prestrihnutie pásky. Foto: energia.sk/Michal Jesenič
Batérie elektrických áut sa na staniciach nabíjajú jednosmerným (DC) prúdom s výstupným výkonom 44 kW. Rýchlosť nabíjania nie je lineárna, závisí od aktuálneho stavu batérie, ako aj teploty vonkajšieho prostredia. Vo priemere ale platí, že nabíjací cyklus z 0 na 80 % trvá zhruba 20 až 30 minút. Infraštruktúra GreenWay zatiaľ podporuje výhradne japonský štandard CHAdeMO. „V budúcnosti by sme radi naše stanice rozšírili aj o európsky štandard Combo 2,” dodal Badík s tým, že stať by sa tak mohlo stať už koncom tohto roka.
Vedúci kancelárie primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy ocenil, že elektromobilita sa týmto počinom stáva celonárodným fenoménom. Pripomenul aj cezhraničný projekt VIBRATe, ktorý prepojil rýchlonabíjacími bodmi Viedeň a Bratislavu. Rozvoj celého odvetvia je podľa neho aj v záujme v hlavného mesta, ktoré ho chce v rámci svojich možností podporovať.
Materiál o podpore elektromobility v Bratislave, ktorého predkladateľom je primátor Milan Ftáčnik, je momentálne v implementačnej fáze. Na rokovanie mestského zastupiteľstva by sa mal dostať v júni. Pre majiteľov áut na elektrinu predpokladá rôzne praktické zvýhodnenia, ako napríklad možnosť parkovania v centre mesta. Mesto by podľa návrhu malo uvoľniť 30 bezplatných parkovacích miest. Vozový park dopravného podniku by sa podľa Andrassyho mohol v horizonte 2 rokoch rozšíriť aj o autobusy na elektrický pohon.
Na cestu z BA do Košíc sa včera vydalo 10 áut Nissan Leaf. Foto: energia.sk
Elektrickej mobilite sú naklonené aj Košice. Ako informoval primátor Richard Raši, v spolupráci so spoločnosťou, ktorá v metropole východu zabezpečuje parkovanie, pripravili pre vlastníkov áut na elektrinu celoročné parkovanie zadarmo. Pribudnúť by mali aj ďalšie 2 rýchlonabíjacie miesta. V mestskej hromadnej doprave bude už čoskoro jazdiť 5 elektrobusov. Do ostrej prevádzky by sa mali dostať v októbri 2014.
Počas otvorenia siete staníc bolo zároveň odovzdaných 10 elektromobilov značky Nissan Leaf, ktorých užívateľom bude Východoslovenská vodárenská spoločnosť. Zamestnanci vodární budú podľa Rašiho jazdiť ekologicky, ale nezanedbateľný je aj ekonomický prínos. „Verím, že to bude inšpirácia pre tých podnikateľov, ktorí jazdia na krátke, ale pravidelné trasy, a takýto pohon by im mohol priniesť aj ekonomický úžitok,“ dúfa košický primátor.
Šéf GreenWay P.Badík (vľavo) a primátor Košíc R. Raši (vpravo v popredí)
Sieť rýchlonabíjacích staníc vytvára synergiu s obchodným modelom GreenWay, tvrdí spoluzakladateľ spoločnosti Juraj Ulehla. Náklady na ich vybudovanie dosiahli takmer pol milióna eur. Keďže návratnosť investície je veľmi dlhá, začlenenie infraštruktúry do ponúkaných služieb operátora bolo podľa neho prirodzeným krokom.
GreenWay poskytuje prenájom úžitkových vozidiel na elektrický pohon ako komplexnú službu. Firma si osvojila model známy z telekomunikácií. Klient platí iba za kilometre, ktoré reálne odjazdí. Všetko ostatné, vrátane infraštruktúry, servisu auta, či informačného systému, zabezpečuje pre zákazníka operátor. V prvej fáze sa zameriava na logistické a distribučné spoločnosti s vozidlami do 3,5 tony. Predpokladom finančnej úspory je ročne najazdiť 70-tisíc kilometrov.
© energia.sk
Kde nájdete rýchlonabíjacie stanice GreenWay?
Mapa siete 15 rýchlonabíjacích staníc Zdroj: GreenWay Operator