Elektromobil z Bratislavy putuje najmä do Škandinávie
Expozícia Volkswagen e-up! na bratislavskom autosalóne. Foto: energia.sk
V lete 2013 začal Volkswagen so sériovou produkciou svojho prvého auta na čisto elektrický pohon. Doterajší predaj modelu e-up! podľa automobilky splnil očakávania. „Po prvých skeptických reakciách trhu sme pozitívne prekvapení. Produkujeme viac áut, než sme sami očakávali,“ uviedol počas bratislavského autosalónu Tomáš Ryjáček, projektový manažér zodpovedný za výrobný proces modelu e-up!. Presné čísla predaja ale koncern Volkswagen zatiaľ nezverejnil.
Dopyt najmä v Škandinávii
Z výrobných liniek bratislavského závodu putujú elektromobily predovšetkým do Nórska, Švédska alebo domáceho Nemecka. Záujem škandinávskeho trhu si Ryjáček vysvetľuje štátnymi dotáciami, ktoré motivujú tamojších motoristov, aby uvažovali o kúpe auta s elektrickou trakciou. Na severe Európy platia aj mnohé praktické zvýhodnenia pre vodičov, počnúc bezplatným parkovaním v centrách miest až po možnosť jazdy v autobusovom pruhu. V neposlednom rade, ďalším impulzom, ktorý môže mať vplyv na zvýšenú predajnosť modelu v tomto regióne, je silné ekologické povedomie.
E-up! má nabíjaciu prípojku Combo 2 spolu s konektorom Mennekes typ 2 Foto:energia.sk
Volkswagen sa pri vývoji vozidla rozhodol, že elektrický pohon integruje priamo do existujúceho modelu. Štvormiestne auto je predurčené pre mestského vodiča. Umiestnenie batérie vytvára podľa Ryjáčka veľmi dobré jazdné vlastnosti. Lítium-iónová batéria, ktorá disponuje kapacitou 18,7 kW, je integrovaná pod podlahou vozidla.
Dojazd auta na jedno nabitie sa môže pohybovať od 120 do 160 km v závislosti od vonkajšieho počasia, ale aj štýlu jazdy. Elektromobil poháňa motor s maximálnym výkonom 60 kW, pričom stály výkon motora je na úrovni 40 kW. Krútiaci moment vrcholí na 210 Nm (newton metrov). Zrýchlenie zo stavu pokoja na 100 km/h dosiahne auto za 12,4 sekúnd. Maximálna rýchlosť elektromobilu sa pravdepodobne v snahe predĺžiť dojazd obmedzila na úroveň 130 km/h.
Elektrický up! využíva štandardizovaný kombinovaný systém dobíjania CCS (Combined Charging System). Podporuje ho väčšina amerických a európskych automobiliek. Nabíja sa dvoma spôsobmi: striedavým prúdom (AC), ktorý je ideálny na domáce nočné nabíjanie (6-9 hodín) alebo rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom (DC). Rýchlonabíjanie na 80 % kapacity batérie by nemalo trvať viac než 30 minút.
Interiér elektrického Volkswagenu e-up! na autosalóne. Foto: energia.sk
Okrem elektrického pohonu s jednostupňovou prevodovkou nastali zmeny aj v dizajne. V porovnaní s konvenčným modelom up! dostala jeho elektrická verzia LED diódy, ktoré sú umiestnené v prednej časti auta. Zlepšiť sa mali aj aerodynamické vlastnosti. Volkswagen hovorí o špeciálnych pneumatikách a diskoch, ktoré boli upravené v snahe čo najviac predĺžiť dojazd elektromobilu. Interiéru vozidla dominuje palubná doska s power metrom, ktorý vodiča informuje o stave využitia batérie.
Predajná cena modelu e-up! pre slovenský trh je 23.420 eur.
© energia.sk