Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
16. januára 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

E-mobilita: Rýchlonabíjanie už aj v Šali

Ak si chcel slovenský majiteľ elektromobilu expresne dobiť svoje vozidlo, doteraz tak mohol urobiť iba v Bratislave. Od novembra 2013 sa rýchlonabíjacia sieť  rozšírila o novú stanicu v Šali. Postavila ju spoločnosť Elmark Plus, ktorá je zároveň jej prevádzkovateľom. Pri rozhodovaní o tom, kde umiestniť stanicu zavážilo podľa obchodného riaditeľa Ondreja Novomeského najmä sídlo investora, v druhom slede tiež snaha nájsť verejne dostupné a frekventované miesto. Voľba nakoniec padla na parkovisko hypermarketu, ktoré je v blízkosti kruhového objazdu na hlavnom mestskom ťahu. 

DC nabíjacia stanica pre e-autá na Lúčnej ulici v Šali Foto: Jozef Hlinka

Rozvoj e-mobility na Slovensku čelí klasickej dileme, či bolo skôr vajce alebo sliepka. „O požiadavkách trhu sa zatiaľ veľmi hovoriť nedá. Skôr ide o potrebu riešiť patovú situáciu. Spotrebiteľ si nekúpi elektromobil, lebo neexistuje infraštruktúra a infraštruktúra sa nebuduje, lebo na trhu nie je zákazník,“ zdôvodnil pozadie rozhodnotia o výstavbe stanice Novomeský.

Technické parametre

Stanica značky DBT-CEV podporuje japonský štandard CHAdeMO. Funguje na báze jednosmerného prúdu (DC) s výstupným výkonom 44 kW. Rýchlosť dobíjania nie je lineárna, závisí od aktuálneho stavu batérie, ako aj teploty vonkajšieho prostredia. „Jeden nabíjací cyklus z 0 na 80 %, pri batérii s kapacitou 24 kWh, trvá približne tridsať až štyridsať minút,“ vysvetlil Novomeský.

Mesačne na stanici prebehne okolo 20 nabíjacích cyklov. Od jej spustenia vlani v novembri sa nabíjaním odčerpalo zhruba 800 kWh elektrickej energie. Pravidelným užívateľom je elektrický Nissan Leaf, ktorý je súčasťou firemnej flotily prevádzkovateľa stanice. „Na základe spotrebovanej energie a počtu nabití nášho elektromobilu však viem s určitosťou povedať, že stanicu využívajú aj iní elektromobilisti, čo nás samozrejme teší,“ doplnil Novomeský.

Koncom januára sa spúšťa monitoring stanice. Správa cez vzdialený server poskytne prevádzkovateľovi podrobné dáta o užívateľoch a objeme spotrebovanej elektriny.

Do konca roka zadarmo

V súčasnosti sa nevyžaduje žiadna autorizácia zákazníkov ani registrácia, stanica je k dispozícii každému záujemcovi. Obsluha stanice je z pohľadu užívateľa jednoduchá. Prehľadný panel s LCD displejom ponúka intuitívne riešené menu. Rýchlonabíjanie je navyše do konca kalendárneho roka zadarmo. Náklady za elektrickú energiu si podľa dohody delí prevádzkovateľ a majiteľ parkoviska.

Nová „elektročerpačka“ stojí v mestskej časti Šaľa-Veča Foto: Jozef Hlinka

Rýchlonabíjanie u nás

Na Slovensku sú momentálne 3 stanice pre rýchlonabíjanie áut na elektrický pohon. Historicky prvá z nich je súčasťou čerpacej stanice Slovnaft v bratislavskej Petržalke. Elektročerpacia stanica z portfólia ABB funguje od roku 2012 a vznikla v rámci cezhraničného projektu VIBRATe. Prevádzkovateľom je spoločnosť ZSE.

Ďalšou lokalitou v Bratislave, kde si môžete na počkanie dobiť akumulátorové batérie DC prúdom, je areál výhradného distribútora značky Nissan pre Slovensko. Táto stanica však nie je verejná. Dodávateľom nabíjacej infraštruktúry je rovnako ako v prípade Šale spoločnosť Elmark Plus.

„V prvom štvrťroku 2014 by sme chceli postaviť ďalšie dve nabíjacie stanice. Momentálne prebiehajú rokovania s potenciálnymi partnermi,“ informoval o ďalších plánoch Ondrej Novomeský.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.