E-mobilita: Rýchlonabíjanie už aj v Šali
Ak si chcel slovenský majiteľ elektromobilu expresne dobiť svoje vozidlo, doteraz tak mohol urobiť iba v Bratislave. Od novembra 2013 sa rýchlonabíjacia sieť rozšírila o novú stanicu v Šali. Postavila ju spoločnosť Elmark Plus, ktorá je zároveň jej prevádzkovateľom. Pri rozhodovaní o tom, kde umiestniť stanicu zavážilo podľa obchodného riaditeľa Ondreja Novomeského najmä sídlo investora, v druhom slede tiež snaha nájsť verejne dostupné a frekventované miesto. Voľba nakoniec padla na parkovisko hypermarketu, ktoré je v blízkosti kruhového objazdu na hlavnom mestskom ťahu.
DC nabíjacia stanica pre e-autá na Lúčnej ulici v Šali Foto: Jozef Hlinka
Rozvoj e-mobility na Slovensku čelí klasickej dileme, či bolo skôr vajce alebo sliepka. „O požiadavkách trhu sa zatiaľ veľmi hovoriť nedá. Skôr ide o potrebu riešiť patovú situáciu. Spotrebiteľ si nekúpi elektromobil, lebo neexistuje infraštruktúra a infraštruktúra sa nebuduje, lebo na trhu nie je zákazník,“ zdôvodnil pozadie rozhodnotia o výstavbe stanice Novomeský.
Technické parametre
Stanica značky DBT-CEV podporuje japonský štandard CHAdeMO. Funguje na báze jednosmerného prúdu (DC) s výstupným výkonom 44 kW. Rýchlosť dobíjania nie je lineárna, závisí od aktuálneho stavu batérie, ako aj teploty vonkajšieho prostredia. „Jeden nabíjací cyklus z 0 na 80 %, pri batérii s kapacitou 24 kWh, trvá približne tridsať až štyridsať minút,“ vysvetlil Novomeský.
Mesačne na stanici prebehne okolo 20 nabíjacích cyklov. Od jej spustenia vlani v novembri sa nabíjaním odčerpalo zhruba 800 kWh elektrickej energie. Pravidelným užívateľom je elektrický Nissan Leaf, ktorý je súčasťou firemnej flotily prevádzkovateľa stanice. „Na základe spotrebovanej energie a počtu nabití nášho elektromobilu však viem s určitosťou povedať, že stanicu využívajú aj iní elektromobilisti, čo nás samozrejme teší,“ doplnil Novomeský.
Koncom januára sa spúšťa monitoring stanice. Správa cez vzdialený server poskytne prevádzkovateľovi podrobné dáta o užívateľoch a objeme spotrebovanej elektriny.
Do konca roka zadarmo
V súčasnosti sa nevyžaduje žiadna autorizácia zákazníkov ani registrácia, stanica je k dispozícii každému záujemcovi. Obsluha stanice je z pohľadu užívateľa jednoduchá. Prehľadný panel s LCD displejom ponúka intuitívne riešené menu. Rýchlonabíjanie je navyše do konca kalendárneho roka zadarmo. Náklady za elektrickú energiu si podľa dohody delí prevádzkovateľ a majiteľ parkoviska.
Nová „elektročerpačka“ stojí v mestskej časti Šaľa-Veča Foto: Jozef Hlinka
Rýchlonabíjanie u nás
Na Slovensku sú momentálne 3 stanice pre rýchlonabíjanie áut na elektrický pohon. Historicky prvá z nich je súčasťou čerpacej stanice Slovnaft v bratislavskej Petržalke. Elektročerpacia stanica z portfólia ABB funguje od roku 2012 a vznikla v rámci cezhraničného projektu VIBRATe. Prevádzkovateľom je spoločnosť ZSE.
Ďalšou lokalitou v Bratislave, kde si môžete na počkanie dobiť akumulátorové batérie DC prúdom, je areál výhradného distribútora značky Nissan pre Slovensko. Táto stanica však nie je verejná. Dodávateľom nabíjacej infraštruktúry je rovnako ako v prípade Šale spoločnosť Elmark Plus.
„V prvom štvrťroku 2014 by sme chceli postaviť ďalšie dve nabíjacie stanice. Momentálne prebiehajú rokovania s potenciálnymi partnermi,“ informoval o ďalších plánoch Ondrej Novomeský.
© energia.sk