Rýchlonabíjačka pre elektroautá v Bratislave sa využíva denne
Snímka z otvorenia rýchlodobíjacej stanice. Foto:Jozef Jakubčo/ZSE
Rýchlonabíjacia stanica pre elektrické autá v Bratislave funguje od septembra 2012. Prevádzkovateľom je spoločnosť ZSE, ktorá stanicu postavila v rámci cezhraničného projektu VIBRATe. Koordinátor projektu Peter Ševce je s jej doterajšou prevádzkou spokojný. „So samotnou stanicou neboli žiadne technické problémy a zákazníci si na jej využívanie zvykli,“ uviedol projektový manažér E.ON Slovensko pre vedu a výskum. Za rovnako dôležité považuje, že dobíjacia infraštruktúra vzbudila záujem verejnosti o tému elektromobility.
Ako dokumentuje štatistika, intenzita využívania stanice od jej spustenia mierne rastie. Frekvencia dobíjania závisí od vonkajšej teploty, ktorá má najväčší vplyv na dojazd elektromobilu. V letnom období je preto počet nabíjaní menší, keďže elektrické vozidlá disponujú väčším dojazdom. V zime zase počet nabíjacích cyklov narastá. „V lete máme priemerne skoro dve zastavenia denne, v zime aj viac ako päť,“ spresnil Ševce.
Na stanici bolo celkovo dobitých 5.900 kWh elektrickej energie (dáta sa vzťahujú za obdobie september 2012 – október 2013, pozn.red.). Najintenzívnejším mesiacom z pohľadu vyťaženia bol december 2012, v ktorom sa odčerpalo 740 kWh elektrickej energie.
Rýchlodobíjanie auta na elektrinu nie je lineárne, nabíjací cyklus závisí od okamžitého stavu batérie. Bratislavská stanica z portfólia spoločnosti ABB, ktorá využíva japonský štandard CHAdeMO, funguje na báze jednosmerného prúdu (DC) s výstupným výkonom 50 kW. Z nula na 80 % trvá dobitie približne dvadsať minút.
Skúsenosť z ročnej prevádzky ukazuje, že čas strávený na stanici je individuálny. Zväčša závisí do toho, koľko času má majiteľ elektromobilu k dispozícii. Ako vysvetľuje Ševce, niektorí sa zdržia len 10 minút a dobijú si vozidlo na potrebných niekoľko desiatok kilometrov. Ak chcú vodiči odísť s čo najplnšou kapacitou akumulátora, ich dobíjací cyklus trvá viac než pol hodinu.
Peter Ševce na konferencii Perspektívy elektromobility III v Trenčíne. Foto:Michal Jesenič/energia.sk
Ďalším faktorom, ktorý má vplyv na využívanie stanice, je uvádzanie nových modelov elektrických áut na trh. Ponuka áut s elektrickou trakciou sa zvyšuje. „Nie je to síce exponenciálny rast, nové autá sa však na cestách objavujú a nájdu si aj cestu na našu nabíjaciu stanicu,“ doplnil odborník.
Expresné dobíjanie môže zatiaľ bezplatne využívať každý zákazník, ktorý o službu prejaví záujem. Podľa Ševceho sa model „zdarma“ v dohľadnej dobe meniť nebude, ale určite nejde o finálne riešenie. Spoločnosť ZSE už dnes spĺňa všetky technické požiadavky, ktoré si vyžaduje spoplatnenie nabíjania. „Stanica spĺňa úlohu promotéra témy, to je v súčasnosti väčšia hodnota ako finančný zisk,“ vysvetlil.
Pre spustenie dobíjania si doteraz stačilo vyžiadať špeciálnu kartu od pracovníka čerpacej stanice. Toto by sa už čoskoro malo zmeniť. Po novom bude každý zákazník vlastniť nabíjaciu kartu, ktorá je vydaná na jeho meno. „Týmto vyzývam tých, ktorí vlastnú kartu nemajú, ale na nabíjanie chodia, aby sa prihlásili,“ uviedol Ševce s upozornením, že „erárna“ karta už čoskoro nemusí byť k dispozícii.
Rýchlonabíjanie na Slovensku
Na Slovensku dnes existujú 3 miesta, na ktorých si vodiči môžu expresne dobiť svoj elektromobil. Okrem stanice na Einsteinovej ulici v bratislavskej Petržalke (čerpacia stanica Slovnaft), ktorá je verejne prístupná, je na území hlavného mesta ešte ďalšia stanica v správe súkromnej spoločnosti Auto-Impex. Tretia dobíjacia stanica funguje krátko, do prevádzky sa uviedla len minulý týždeň. Nachádza sa v Šali na parkovisku pred obchodným domom a jej prevádzkovateľom je spoločnosť Elmark Plus.
© energia.sk