Peter Badík: Slovensko si nemôže dovoliť ignorovať e-mobilitu
Peter Badík na konferencii v Trenčíne. Foto:energia.sk/Michal Jesenič
Šéf SEVA v úvode svojho príspevku poznamenal, že v Nemecku pribúda množstvo patentových nápadov v oblasti e-mobility čoraz rýchlejšie. Zatiaľ čo v posledných rokoch bol počet registrovaných patentov približne stabilný, pohyboval sa v stovkách ročne, v roku 2010 začal mierne rásť a vlani bol už sedemkrát vyšší ako v roku 2007. Zanedbateľný nie je ani obchodný rozmer vznikajúceho odvetvia. Badík upozornil, že vozidlá s elektrickou trakciou sa intenzívne udomácňujú na amerických cestách. Po uvedení na trh v USA zaznamenali dvojnásobne rýchlejší rast predaja, ako mali svojho času hybridy.
Predpovede o rozšírení áut na elektrinu sú rôzne. Umiernenejšie prognózy hovoria o 3 miliónoch v roku 2020. Najambicióznejšou spomedzi európskych krajín je Nemecko. Kancelárka Angela Merkelová nedávno potvrdila, že do roku by mohlo po nemeckých cestách jazdiť milión elektromobilov. Ak sa spomenutá vízia stane skutočnosťou, vznikne podľa Badíka odvetvie s ročným obratom zhruba 100 mld. amerických dolárov.
Slovensko a elektromobilita
Slovenský priemysel sa v súčasnosti opiera najmä o výrobu automobilov, elektrotechniku a energetiku. Elektromobilita preto musí byť podľa šéfa SEVA prirodzenou výzvou aj pre Slovensko. „Slovensko si nemôže dovoliť ignorovať trend elektromobility,“ uviedol. Podľa Badíka existujú všetky predpoklady na to, aby sa do rozvoja e-mobility na Slovensku zapojili okrem troch automobiliek aj subdodávateľský sektor, ale aj Slovenská akadémia vied (SAV) či ostatné výskumné inštitúcie.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v septembri podpísala memorandum s mestom Bratislava. Podľa Badíka ide o dôležitý krok, municipality sú podľa neho všade svete silným partnerom v rozvoji elektromobility. Jedným z hmatateľných výsledkov činnosti asociácie je napríklad to, že slovenský majiteľ elektromobilu dnes už nemusí po kúpe vozidla platiť registračný poplatok. Za najvýznamnejší krok ale Badík považuje vytvorenie návrhu legislatívy – Stratégia rozvoja elektromobility v Slovenskej republike a jej vplyv na národné hospodárstvo Slovenskej republiky. Príprava dokumentu trvala zhruba rok. Na úrovni ministerstva hospodárstva sa ho podarilo schváliť v septembri. Návrh stratégie je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Vláda by ju mohla schváliť do konca tohto roka, predpovedá Badík.
Ako zdôraznil šéf SEVA, uvažovať o elektromobilovom priemysle sa nedá bez toho, aby po slovenských cestách reálne jazdili autá na elektrinu. V súčasnosti je ich počet nízky, pohybuje medzi tromi až štyrmi desiatkami. Dopyt po elektrických autách sa preto musí podporovať rozumnými opatreniami, ktoré budú zohľadňovať aktuálnu situáciu v štáte. Badík pripomenul, že elektrické autá majú svoje výhody v lacnej a ekologickej prevádzke, limituje ich drahšia obstarávacia cena. Za dôležité ale považuje, že napriek tomu, že nie sú vhodné pre každého, už dnes sú konkurencieschopné a majú svoje pevné miesto na trhu. Zvýraznil tiež ekologický aspekt e-mobility. Okrem oxidu uhličitého (CO2) autá s elektrickým pohonom neprodukujú žiadne emisie drobných prachových častíc, čo považuje Badík za oveľa dôležitejšie než CO2. V prieskumoch kvality ovzdušia v krajinách EÚ sa Slovensko v dôsledku tohto ukazovateľa umiestňuje na posledných miestach.
Čomu sa venuje stratégia rozvoja elektromobility?
Badík ďalej vo svojom príspevku upresnil, že stratégia rozvoja elektromobility sa venuje výhradne autám na elektrický pohon, ktorých výhradným zdrojom energie je batéria. Z pohľadu kategorizácie ale návrh legislatívy nezahŕňa hybridné vozidlá, ktoré využívajú elektrickú trakciu iba ako doplnok k spaľovaciemu motoru. Stratégia pokrýva tiež elektrické vozidlá vybavené palivovými článkami, ako aj batériové elektrické vozidlá s predlženým dojazdom. Tie sú síce vybavené spaľovacím motorom, ten sa však využíva výlučne na dobíjanie batérie s cieľom predĺženia dojazdu.
Predložená stratégia definuje scenáre vývoja počtu elektrických áut a nabíjacej infraštruktúry na Slovensku. Podľa šéfa SEVA tomu predchádzala dlhá diskusia v rámci pracovnej skupiny. Technologický scenár predpokladá rýchlejší rozvoj technológie a súčasne pokles cien batérií, ako aj samotných elektromobilov. Vyplýva z neho, že v roku 2020 by na Slovensku mohlo jazdiť 14-tisíc vozidiel s elektrickou trakciou. Druhá časť štúdie navrhuje takmer dve desiatky opatrení. Za najdôležitejšie považuje Badík vytvorenie Národného koordinátora pre e-mobilitu. V praxi by malo ísť o úrad alebo inštitúciu, ktorá bude na úrovni štátu sledovať a kontrolovať implementáciu jednotlivých zákonov. K ďalším opatreniam patrí zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry, využívanie vyhradených jazdných pruhov alebo vytvorenie nízkoemisných zón v slovenských mestách. Z pohľadu využívania elektromobilov je dôležité vybudovať sieť dobíjacích staníc na slovenských diaľničných úsekoch. Mnohé z navrhovaných opatrení kladú nároky na štátnu správu, nie nevyhnutne finančné, a je preto otázne, ktoré z nich prejdú schvaľovacím procesom a objavia sa v decembri vo finálnej verzii stratégie, uzavrel Badík.
Príspevok Petra Badíka odznel na konferencii PERSPEKTÍVY ELEKTROMOBILITY III v Trenčíne. Usporiadateľom bola spoločnosť FCC Public. Portál energia.sk bol mediálnym partnerom podujatia. Konferencia bola súčasťou sprievodného programu 19. ročníka veľtrhu EloSys 2013.
© energia.sk