BMW uviedlo na trh vlastný elektromobil
Vývoj prvého elektromobilu značky BMW trval štyri roky a nebol vôbec lacnou záležitosťou. Štvormiestny elektrický hatchback i3 tak v istom zmysle reprezentuje novú éru bavorskej automobilky a tomu sú prispôsobené aj obchodné ciele. BMW sa na rastúcom trhu s elektrickými autami nechce stať len okrajovým hráčom. „Našim cieľom je dosiahnuť zmysluplné čísla predajnosti,“ potvrdil pre Reuters šéf predajnej divízie Ian Robertson, ktorý predpovedá rast globálneho trhu s elektrickými autami. V tomto roku sa podľa neho predá celkovo 150 až 160-tisíc vozidiel na elektrinu. Len pre zaujímavosť, v roku 2010 tvorili globálne čísla predajnosti slabých 7-tisíc kusov.
V predaji už v novembri
Svetovú premiéru si vozidlo odbilo minulý týždeň v troch metropolách súčasne – v Londýne, Pekingu a New Yorku. V Česku sa nový elektromobil dostane do predaja už na jeseň. Z okolitých krajín bude v tomto roku k dispozícii ešte pre zákazníkov v Poľsku. V slovenských showroomoch si na bavorský elektromobil budeme musieť ešte počkať. „Slovensko, spolu s ostanými krajinami, bude v predaji nasledovať v ďalšom kole,” uviedol pre portál energia.sk Milan Stupka z BMW Group Slovakia s tým, že presný termín sa zatiaľ nestanovil.
Výrobca už oznámil aj predajnú cenu. Na nemeckom trhu si budete môcť model BMW i3 v základnej výbave kúpiť za 35-tisíc eur, v Česku za 900-tisíc korún.
Elektromobil je unikátny ľahkou konštrukciou karosérie. Je vyrobená z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. Technológiu CFRP vyvinula BMW s cieľom odľahčiť auto a zlepšiť jeho jazdné parametre. Konštruktérom sa podarilo hmotnosť vozidla rovnomerne rozložiť na obidve nápravy. Celková hmotnosť vozidla (1195 kg) je v kontexte elektrických áut veľmi priaznivá. Lítium-iónový akumulátor s kapacitou 22 kWh váži 230 kg a je uložený v hliníkových puzdrách. Tvorí ho 8 modulov, každý z nich má 12 samostatných článkov. Batéria je umiestnená v podlahe auta, čo je výhodné z hľadiska bezpečnosti pri náraze.
Auto poháňa elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní), ktorý je spolu s prevodovkou umiestnený v zadnej náprave. Maximálny krútiaci moment motora je 250 Nm už od okamihu rozbehu auta. Zrýchlenie z nula na 100 km/h trvá podľa výrobcu 7,2 sekundy. Maximálna rýchlosť bavorského elektromobilu je 150 km/h.
Výrobca sľubuje minimálny dojazd na jedno dobitie 130 km a maximálne 160 km. Pri citlivej jazde a s využitím úsporných režimov sa ale môže vyšplhať až na 200 km. Nabitie auta z bežnej zásuvky (230 V) v pohodlí domova trvá zhruba 8 hodín. Majiteľ modelu i3 má možnosť využiť aj špeciálne zariadenie iWalBox, ktorým sa v priemere skráti dobu nabíjania o 2 hodiny. Výrobca ale upozorňuje, že dobíjacie časy sa v závislosti od krajiny a elektrickej siete môžu líšiť. Vozidlo je prispôsobené aj na rýchlodobíjanie v štandarde combo. S využitím rýchlodobíjacej stanice sa batéria dobije na 80 % kapacity za 30 minút. Problémom rýchlodobíjania je zatiaľ relatívne riedka infraštruktúra.
Automobil je k dispozícii aj v hybridnej verzii. Dvojvalcový benzínový motor s výkonom 25 kW (34 koní) predĺži dojazd auta o ďalších 140 kilometrov. Benzínová nádrž s objemom 9 litrov je v takejto verzii umiestnená v prednej časti vozidla. Treba si ale uvedomiť, že spaľovací motor plní výlučne funkciu generátora elektriny.
BMW i3 sa bude vyrábať v závode v Lipsku. Výrobca tvrdí, že všetka elektrina potrebná na produkciu nového modelu pochádza z obnoviteľných zdrojov, konkrétne z veterných elektrární.
Dlhšia cesta? Požičajte si auto so spaľovacím motorom
BMW sa s novým modelom, podobne ako Tesla Motors, snaží útočiť na hlboko zakorenené pochybnosti, ktoré rieši potenciálny záujemca o elektrické auto. Ponúka nielen luxusný dizajn, ale aj a doplnkové služby, vďaka ktorým môžu majitelia vozidla pokojne spávať. Mníchovčania nepopierajú istú mieru inšpirácie z Kalifornie. „Tesla je jednou z tých značiek, ktorá chce z elektrického auta spraviť prémiový produkt umocnený jeho emocionálnou hodnotou,“ povedal pre Reuters Adrian van Hooydonk, viceprezident divízie BMW pre dizajn. Priamym konkurentom Modelu S sa má stať športové BMW i8. Svetovú premiéru by malo mať na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte.
Doplnkovými službami chce BMW majiteľom vozidla novej rady vykompenzovať tradičné nevýhody auta na elektrinu. Ak sa majiteľ BMW i3 chystá na dlhšiu cestu nad hranicou dojazdu elektrického auta, môže si požičať konvenčné vozidlo so spaľovacím motorom. V niektorých krajinách bude k dispozícii systém zdieľania vozidiel DriveNow.
© energia.sk
Foto: BMW Group Slovakia