Klimatizácia v aute: S užitočným pomocníkom opatrne
Rýchly prehľad
Cieľová skupina | Majitelia vozidiel s klimatizáciou |
---|---|
Na čo by ste nemali zabudnúť | Pri používaní klimatizácie dbajte na zásady správneho používania |
Koľko si priplatíte za komfort? |
|
Slovensko sužujú extrémne tropické horúčavy. Ani v tomto období sa nevyhnete ceste autom, či už do práce, ale na dovolenku. Chystáte sa na cestu a neviete si predstaviť, že v rozpálenom aute strávite niekoľko minút. A to už ani nehovoríme o dlhších dovolenkových trasách. Teplota v rozpálenom aute môže dosiahnuť extrémne vysoké hodnoty. Volant je horúci, sedadlo tiež. Vodič sa vo vozidle potí, dochádza k dehydratácii, podlieha stresu a nervozite. Môže dokonca strácať koncentráciu. Klimatizácia sa preto stáva pravidelnou spoločníčkou či už na krátke, alebo dlhšie trasy. Aj tu by ste mali dbať na správne zásady jej používania, aby ste aj napriek vysokým teplotám neskončili s chorobou v posteli.
Najprv vyvetrať, až potom pustiť klímu
Ak sa chystáte na dlhšiu cestu, ale auto stále dlhší čas na slnku, pred cestou ho vyvetrajte. Otvorte dokorán všetky okná, príp. dvere. Vozidlo sa zbaví nadbytočného tepla. Až potom niekoľkých minútach by ste mali nasadnúť a pustiť klimatizáciu (ak ju v aute máte vo výbave). Pokiaľ nemáte možnosť otvoriť všetky dvere, na prvých niekoľko metrov jazdy otvorte okná a interiér prevetrajte. Pozor ale na prievan. Vyvetrať môžete aj vnútornou cirkuláciou vzduchu.
Ak auto pred cestou nevyvetráte a ihneď zapnete klímu, vaša spotreba paliva sa môže zvýšiť až o dva litre.
Nerobte z auta chladiaci box
Rozhodne by ste nemali v aute nastaviť klimatizáciu na čo najnižšiu teplotu. Rovnako, ako pri klimatizácii v byte, resp. dome, aj tu by nemal byť teplotný rozdiel väčší ako 7 stupňov. Ak je vonku 35 stupňov, klimatizáciu by ste si mali nastaviť na 28 stupňov, a nie 21. Aj keď sa vám bude zdať, že klíma „nefunguje“, opak je pravdou. Stále bude v aute príjemnejšie ako vonku, minimalizujete teplotný šok pri vystupovaní, neprechladnete. V prípade väčšieho teplotného rozdielu môžu nastať zdravotné problémy ako napríklad dýchacie ťažkosti, zvýši sa srdcová záťaž, môžete dostať nádchu, bolesti hlavy a pridružiť sa môžu i ďalšie zdravotné ťažkosti.
Foto: Ľuboš ILLIŤ
Najvyššia spotreba je po spustení
Platí, že klimatizácia spotrebuje najviac pri chladení horúceho interiéru na požadovanú teplotu v počiatočnom štádiu chladenia. Preto je dôležité vyvetranie vozidla pred jazdou. Ak vozidlo predpripravíte a až potom zapnete klímu, ručička spotreby paliva vám nevyskočí do závratných výšok. Udržiavanie konštantnej teploty totiž ovplyvňuje spotrebu minimálne. Manuálne klimatizácie zvyšujú spotrebu paliva viac ako klimatizácie s automatickou reguláciou.
Podľa testov uskutočnených nemeckým automotoklubom ADAC, krátko po štarte a zapnutí klimatizácie bez vyvetrania môže spotreba stúpnuť o 2,47 až 4,2 litra na 100 kilometrov. Ak interirér prehriate vozidla čiastočne vyvetráte a klimatizáciu používate len na udržanie nastavenej teploty spotreba sa zvýši o 0,8 pri autách so silným motorom, pri tých s nižším to je 2,1 l na 100 km v meste. Mimo mesta je zvýšená spotreba len 0,1-0,7 l na 100 km.
Za pohodlie v aute si tak v priemere priplatíte 0,6 až 1,8 eura na 100 kilometrov. Podľa ADAC si teplotný komfort počas osemhodinovej dovolenkovej cesty priplatíte od 5 do 8 eur.
Zásady správneho používania
- Pred jazdou vyvetrajte.
- Teplotný rozdiel by nemal byť vyšší ako 7 stupňov. Nepodchladzujte kabínu auta.
- Prúd chladného vzduchu nesmerujte priamo na seba. Radšej ho nasmerujte na čelné sklo.
- Počas jazdy zbytočne neotvárajte okná, aby sa do kabíny nedostal teplý vzduch. Zbytočne by ste tak mali zapnutú klimatizáciu.
- Pri krátkych, niekoľkominútových trasách, si radšej pootvorte okno.
- Pri parkovaní používajte protislnečné clony , resp. parkujte v tieni.
- Ak cestujete s deťmi pravidlá striktne dodržujte.
- Nechajte klimatizačný systém aspoň raz za rok skontrolovať, najlepšie pred letnou sezónou.
(c) energia.sk