Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
lany solarnych panelov
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Flickr.com/ steel & silicon (licencia Creative Commons)
25. júla 2013 Obnoviteľné zdroje OZE od Energia.skSITA

Solárna daň nemusí byť zlý nápad

Vláda avizovala zavedenie takzvanej solárnej dane, ktorá by mala obmedziť výnosnosť fotovoltaických elektrární a súčasne by získané prostriedky mali pomôcť znížiť koncovú cenu elektriny a konsolidovať verejné zdroje. Solárna daň nemusí byť vo všeobecnosti zlé riešenie, súčasná diskusia však napovedá, že pôjde skôr o účelové opatrenie.

Len aby sa nezabudlo, ak premiér Robert Fico hovorí o solárnej dani, hovorí o korekcii krokov jeho predošlého kabinetu. Tiež treba pripomenúť, že o výške výkupných cien rozhodoval Úrad pre reguláciu sieťových odvetví s tým, že podľa zákona sa cena konkrétnemu zdroju priznáva na obdobie 15 rokov.

Platí každý

Tlak obnoviteľných zdrojov na koncovú cenu elektriny je dnes nesporný. Podporujú sa z peňazí každého odberateľa elektriny, ktorý v koncovej cene platí aj takzvanú tarifu za prevádzku systému (TPS). Napríklad v prípade priemernej domácnosti sa TPS podieľa na koncovej cene zhruba 13 percentami, pričom z toho rámcovo dve tretiny idú na podporu OZE. Z tejto sumy sa ďalej cca polovica odvádza vlastníkom slnečných elektrární.

V hrubom odhade tak podpora slnečných elektrární tvorí 4 – 4,5 percent koncovej ceny elektriny pre priemernú domácnosť. Na doplnenie, TPS platí každý koncový odberateľ elektriny, od domácností, cez malé až po veľké firmy. Tarifu platia i samovýrobcovia – a to za celý objem elektriny vyrobenej vo vlastných zdrojoch a spotrebovanej vo vlastných technologických zariadeniach. Legislatíva a výkupné ceny sa v ostatných rokoch menili a dnes je výstavba nových fotovoltaík de facto obmedzená len na malé inštalácie s výkonom do 30 kW umiestnené na budovách. Čo však s tlakom na koncovú cenu elektriny v podobe zdrojov pripojených do siete v minulosti?

Noví majitelia

Uvažovanie o solárnej dani sťažuje skutočnosť, že väčšina zdrojov zmenila svojho pôvodného vlastníka. Kým na začiatku takéto zdroje stavali aj firmy blízke dobre známym menám, dnes je veľká časť z nich v rukách bánk a iných nových vlastníkov. Prípadné zmeny tak paradoxne nezasiahnu tých, ktorí na štedrom systéme podpory už stihli zarobiť a úvodnú investíciu si splatiť aj odpredajom elektrární, ale skupinu nových majiteľov. Tí elektrárne odkúpili neraz i za dvojnásobok pôvodnej investície.

V právnom štáte by sa legislatívne úpravy nemali prijímať diskriminačne, retroaktívne, či selektívne a súčasne by sa mali brať do úvahy i budúce oprávnené očakávania podnikateľov. V protiklade s týmto stojí všeobecný (verejný) záujem znížiť koncovú cenu elektriny, pričom reč je o tých zložkách, ktoré sa netýkajú nákupu komodity (o cene komodity rozhoduje burza a o výške marže dodávateľa buď trh alebo cenová regulácia). Odhliadnuc od otázky, ako realisticky banky a ďalší investori posudzovali riziká skôr, ako začali slnečné elektrárne odkupovať od ich pôvodných vlastníkov, solárna daň by nemala byť nastavená ani z ich pohľadu likvidačne.

Solárna daň by mohla byť dobrým nástrojom, ktorý by prispel k zníženiu koncovej ceny elektriny, avšak nie v súčasnej navrhovanej podobe.

Zdaniť, ale inak

Po prvé, bolo by viac ako žiaduce, aby sa zákonodarcovia s dotknutými vlastníkmi zdrojov stretli a dohodli na akceptovateľnej výške dane pre obe strany. Tiež treba zdôrazniť, že zavedenie dane len na slnečné zdroje je selektívne. Ak zdaniť, tak v primeranej a nelikvidačnej miere prevádzkovateľov všetkých zdrojov, ktoré sú zaradené do systému podpory. V neposlednom rade, ak má nová daň splniť svoju funkciu, prostriedky získane jej zavedením by sa mali v stopercentnej miere vrátiť do systému podpory ako dotácia tarify za prevádzku systému a nie deliť sa medzi systém podpory a štátny rozpočet. Ak majú peniaze od prevádzkovateľov podporovaných zdrojov slúžiť nielen na zníženie koncovej ceny elektriny, ale aj na sanovanie verejných financií a problematického štátneho rozpočtu, nemožno sa ubrániť pocitu, že ide predovšetkým o účelové opatrenie a záujem znížiť koncovú cenu elektriny je viac ako dobrá zámienka.

Upozornenie: Text vychádza v denníku SME.

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.