Tesla predstavila vlastný systém na výmenu batérií
Foto: TASR/AP/Paul Sakuma
Vysoká cena elektrických áut, obmedzený dojazd a nedostatočná infraštruktúra. To sú pravdepodobne tri najvypuklejšie problémy, ktoré odrádzajú (nielen) amerického vodiča od kúpy vozidla na elektrinu. Elon Musk a jeho Tesla Motors sa systematicky snažia tieto pochybnosti vyvracať. Najprv to bola sieť rýchlodobíjacích staníc Supercharger, neskôr unikátny splátkový program na kúpu luxusného elektrického sedanu Model S. Najnovším argumentom kalifornskej automobilového start-upu je vlastný systém výmenníkových staníc pre batérie. Verejnosti ho spoločnosť predstavila minulý týždeň.
O samotnom fakte, že Model S je technologicky prispôsobený na výmenu batérie sa vie už niekoľko rokov. Detaily technológie však Tesla až doteraz tajila. „Model S sme už od začiatku projektovali tak, aby bol schopný vymeniť batérie rýchlejšie, než trvá natankovanie plnej nádrže auta s konvenčným spaľovaním,“ uviedol šéf Tesla Motors Elon Musk počas prezentácie minulý týždeň. Potvrdil tiež, že systém na výmenu batérie bude kompatibilný aj s luxusným cross-overom Model X, ktorý by sa mal dostať na trh v druhej polovici budúceho roka.
Ako to celé prebieha?
Výmenníkové stanice budú súčasťou rýchlonabíjačiek Supercharger. Tesla ich predstavila vlani v októbri. Ak si vodič nenájde 30 minút, ktoré si vyžaduje proces rýchlodobíjania, môže využiť službu expresnej výmeny batérie. So svojím vozidlom si jednoducho nadíde na špeciálnu plošinu, ktorá sa po niekoľkých momentoch mierne nadvihne. V nasledujúcich okamihoch prebehne plne automatizovaná výmena batérie, ktorá je podľa Muska rýchlejšia než tradičné tankovanie na čerpacej stanici. Novou službou chce Tesla zmierniť obavy u tých vodičov, ktorým prekáža obmedzený dojazd vozidiel na elektrický pohon. Celý proces v reálnych podmienkach si môžete pozrieť na video zázname z minulého týždňa:
Obchodný model
Za výmenu batérie bude Tesla účtovať zhruba 60 až 80 dolárov (cca. 46 až 61 EUR). Podľa šéfa Tesly ide o porovnateľné náklady, aké vodič zaplatí za natankovanie plnej nádrže auta spaľujúceho benzín (cez 56 litrov). Vymenená batéria ostáva vlastníctvom Tesla Motors a vodič je povinný vrátiť ju naspäť. Ak by sa ale rozhodol, že si zapožičanú batériu ponechá, môže si ju odkúpiť za rozdiel medzi cenou pôvodnej a novej batérie.
Podľa Muska by sa na staniciach nemali tvoriť dlhé rady vodičov čakajúcich na výmenu batérie. Na každej z nich bude hneď od začiatku minimálne 50 akumulátorov. Ich počet sa ale môže flexibilne meniť, všetko závisí od intenzity využívania tejto služby. Batérie určené na výmenu budú úplne nové a Tesla bude monitorovať ich optimálnu výkonnosť.
Náročná investícia
Musk priznal, že celonárodná sieť výmenníkových staníc je investične náročný projekt. Ešte koncom roka by sa stanice s touto technológiou mali objaviť na vybraných miestach v USA. V prvej fáze sa spoločnosť zameria na vyťaženú trasu medzi San Franciscom a Los Angeles, neskôr na dopravný koridor Washington – Boston na východnom pobreží USA. Výstavba jednej takejto stanice si podľa Muska vyžiada pol milióna dolárov, celkovú hodnotu investície odhaduje na 50 až 100 miliónov dolárov.
© energia.sk