Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Igor Mondek (RWE Gas Slovensko) - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Igor Mondek (RWE Gas Slovensko)- Foto:energia.sk/Michal Jesenič
14. júna 2013 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Igor Mondek: Cenová ponuka dodávateľa musí byť pre zákazníka zrozumiteľná

Igor Mondek (vedúci úseku Predaj spoločnosti RWE Gas Slovensko) Foto:energia.sk/Michal Jesenič

Aby porovnanie ponúk jednotlivých dodávateľov zemného plynu bolo relevantné a fakticky malo pre spotrebiteľa zmysel, zákazník musí v prvom rade poznať presné údaje o spotrebe svojho odberného miesta. Nájde ich vo vyúčtovacej faktúre svojho aktuálneho dodávateľa. Výška spotreby následne určí, do ktorej zo štyroch odberových taríf bude daná domácnosť patriť (tarifa D1 až D4). Porovnaním cenových ponúk od rôznych dodávateľov si potom zákazník dokáže sám vypočítať mieru úspory, upozornil vedúci úseku Predaj spoločnosti RWE Gas Slovensko.

Ako vyzerá typický odberateľ?

Porovnávanie ponúk medzi jednotlivými dodávateľmi však môže byť veľmi zradné. Problémom pri komparáciách tohto typu je, že neexistuje všeobecná zhoda o tom, ako by mal vyzerať spotrebiteľ, ktorý na zemnom plyne varí, ohrieva vodu alebo kúri. Jednotlivé tarify sú navyše ohraničené intervalmi, v rámci ktorých sa môže spotrebiteľ, v závislosti od výšky svojho odberu, pohybovať. Jedným z nástrojov ako docieliť lepšiu zrozumiteľnosť ponúk by mohlo byť zadefinovanie typického spotrebiteľa pre každú tarifu. Prípadne aké ďalšie kritériá by mal spĺňať, predovšetkým v závislosti od geografického regiónu, v ktorom žije.

V praxi sme svedkami stále agresívnejšieho spôsobu predaja a rôznych marketingových stratégií. Zatiaľ čo jeden dodávateľ môže svoju ponuku komunikovať ako zľavu z komodity, druhý svoju produktovú zľavu vzťahuje na celkový účet zákazníka. Niektorí dodávatelia zase viažu výšku zákazníckej zľavy na cenník platný v aktuálnom roku. Výnimkou nie sú ani prípady, kedy dodávateľ komunikuje mieru úspory vo vzťahu k cenníku z predchádzajúceho roka. Týmto spôsobom môže navonok umelo navýšiť výšku zľavy, keďže regulátorom schválená cena sa môže vyvíjať oboma smermi.

Ak sa teda zákazník rozhodne porovnávať ponuky viacerých dodávateľov, musí si dať veľký pozor na to, aby išlo o porovnateľný produkt s jasne zadefinovanými parametrami.

Foto:energia.sk/Michal Jesenič

Regulačný úrad schváli pre každého dodávateľa maximálne ceny pre daný kalendárny rok, za ktoré môže dodávať komoditu pre svojich zákazníkov. V praxi to ešte nemusí znamenať, že dodávatelia tieto ceny aj účtujú. Časť  dodávateľov ponúka cenníkové ceny, no aktuálnym trendom na Slovensku je skôr poskytovanie zľavových produktov. „Primárne môžeme povedať, že hlavné produkty ponúkané na slovenskom trhu sú zľavou z tohto cenníka,“ uviedol Mondek.

„Najobľúbenejším produktom v našej firme je kontrakt s trojročnou viazanosťou, počas ktorého zákazník využíva zľavu 8 %. Koncom minulého roka sme zákazníkom priniesli ďalšiu zľavu vo forme využívania Karty výhod,” dodal. 

Na čo si dať pozor pri cenových porovnaniach?

Produktový manažér RWE GAS Slovensko Martin Petrašovič upozorňuje na niekoľko zásad, na ktoré by mal spotrebiteľ dbať pri porovnávaní ponúk.  Na začiatok je dôležité, aby sa zákazník na základe ročnej spotreby zaradil do správnej odberateľskej tarify. V tejto súvislosti je ešte dôležité určiť si správnu jednotku spotreby. Štandardne sa ponuky porovnávajú v kWh/rok. Ako ale dodáva  Petrašovič, v zemnom plyne nie je výnimkou uvádzať ročnú spotrebu aj v metroch kubických. V takomto prípade existuje možnosť prepočtu na kWh, ale výsledná cena do značnej miery závisí aj od geografickej lokality odberného miesta. Pri výpočte ceny za plyn sa totiž pre jednotlivé časti Slovenska používa rozdielny koeficient. V extrémnych prípadoch môže  cenový rozdiel v prepočte na kWh presiahnuť až 10 %.

Pri cenových porovnaniach by si mal dať zákazník pozor aj na to či porovnáva koncovú cenu alebo len cenu za komoditu.

Martin Petrašovič (produktový manažér RWE Gss Slovensko) Foto:energia.sk/Michal Jesenič

K výslednej cene by spotrebiteľ nemal zabudnúť prirátať aj DPH. V médiách sa často porovnávajú ceny rôzne – pri niektorých ponukách s DPH, pri iných bez DPH, pričom obe neraz vstupujú do rovnakej tabuľky. Z pohľadu zákazníka je korektné porovnávať vždy koncové ceny s DPH. Teda ceny, ktoré domácnosti platia vo svojich faktúrach. „Tento fakt môže kľúčovým spôsobom poprehadzovať poradie dodávateľov a ovplyvniť to, ako bude porovnávanie vyzerať,” vysvetlil Petrašovič.

Vzhľadom k rôznorodosti ponúk by si mal zákazník overiť či porovnáva produkty s rovnakými parametrami. Rôzni dodávatelia ponúkajú zľavu s viazanosťou na rôzne obdobie. Zmysel má porovnávať iba ponuky s rovnakou dĺžkou viazanosti. V prípade, že dĺžka viazanosti dvoch ponúk je rovnaká, treba si overiť aj nastavenie zľavy. „A síce či je zľava garantovaná na konkrétne obdobie, alebo sa môže jej výška zmeniť hneď na druhý deň po podpise zmluvy,“ uzavrel Petrašovič.

Názory odborníkov odzneli na novinárskom workshope v Bratislave. Uskutočnil sa 7. júna 2013 a bol zameraný na cenotvorbu a porovnávanie ponúk elektrickej energie a zemného plynu. Workshop zorganizovali spoločnosti energy analytics, s.r.o. a RWE Gas Slovensko, s.r.o.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.