MH SR: Zo strany OZ Nie ropovodu absentuje snaha o vecnú diskusiu
Reagoval tak na výzvu aktivistov, v ktorej ministra Tomáša Malatinského (nominant Smeru-SD) žiadajú o odpovede na viaceré otázky spojené s výstavbou ropovodu medzi Bratislavou a Schwechatom. „Dnešnú iniciatívu OZ Nie ropovodu, predtým OZ Nie ropovodu na Žitnom ostrove je treba posudzovať aj v tomto kontexte,“ zdôraznil Jurikovič.
Reakciu rezortu hospodárstva na aktivity OZ Nie ropovodu označil jeho predseda Michal Ondrejka za hysterickú. Je podľa neho dôkazom, že občianski aktivisti si svoju prácu robia dobre. „Ak niekto považuje za populizmus to, že poukazujeme na možné riziká ohrozenia obyvateľov ale i životného prostredia tak mu odporúčame navštíviť Arkansas kde pred pár týždňami praskol ropovod v meste Mayflower,“ uviedol v reakcii Ondrejka.
V otvorenej výzve aktivisti žiadajú ministra hospodárstva, aby im odpovedal napríklad na to, aké sú prijaté bezpečnostné opatrenia na ochranu zásobárne pitnej vody na Žitnom ostrove, aké budú náklady na prevádzku ropovodu, aký objem ropy ročne prepraví alebo či sa pre projekt pripravuje vyvlastňovanie pozemkov. „Bratislava by sa stala európskym a možno aj svetovým unikátom, ako prvé hlavné mesto v EÚ by malo stredom svojho mesta vedený ropovod. To je zásadný argument,“ povedal na včerajšom brífingu pred Úradom vlády SR člen OZ Nie ropovodu Miroslav Dragúň.
Podľa Jurikoviča však Transpetrol prevádzkuje na území Slovenska už viac ako 50 rokov ropovod Družba a za toto obdobie nespôsobil ani jediný problém kvôli havárii či inej poruche, ktorá by mala vplyv na životné prostredie. Prevádzkovanie tranzitu ropy cez slovenské územie podľa hovorcu zabezpečuje nielen významný príjem do rozpočtu, ale aj zapojenie SR do paneurópskeho systému tranzitu ropy, čo zvyšuje význam Slovenska v rámci hospodárskych vzťahov krajín EÚ.
„Projekt ropovodu má ambíciu posilniť postavenie SR v rámci tohto odvetvia a v žiadnom prípade nebude a vzhľadom na prísne legislatívne normy ani nemôže zvyšovať ekologické riziká na území, ktorým prechádza, ale práve naopak. Jeho súčasťou je totiž aj možnosť prekládky 17-kilometrového úseku trasy, ktorá dnes Žitným ostrovom prechádza, mimo hranice tohto chráneného územia,“ zdôraznil Jurikovič.
Copyright © TASR 2013