Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
pneumatika2-Flickr
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Pneumatika. Foto: Flickr.com/wwarby
30. novembra 2012 Efektívnosť v energetike od Energia.skSITA

Čo vyčítate z energetického štítku pneumatík?

Rýchly prehľad

Cieľová skupina Majitelia automobilov a ľudia zvažujúci lúpu nových pneumatík.
Čo by ste mali vedieť

Zavádzanie energetických štítkov pre pneumatiky prichádza povinne do praxe 1. novembra 2012.

Na energetických štítkoch nájdete informácie o:

  • spotrebe paliva
  • priľnavosti za mokra
  • hlučnosť

O schválení povinnosti označovanie pneumatík energetickými štítkami sme informovali v článku Energetický štítok pneumatík. Ako hlavné dôvody, ktoré predchádzali zavedeniu sa uvádza:

  • zníženie energetickej náročnosti pneumatík,
  • zníženie produkovaného hluku pneumatík,
  • jednoduchšie porovnanie pneumatík.

Najdôležitejšími zákonmi v oblasti energetických štítkov na pneumatikách je:

  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) číslo 661/2009, ktoré hovorí o vlastnostiach vozidiel vo všeobecnosti. V kap. II, čl. 8 sú klasifikované pneumatiky do kategórií C1, C2, C3 a v Prílohe II je definovaná hlučnosť a priľnavosť pneumatiky na mokrom povrchu.
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) číslo 1222/2009 sa zaoberá spotrebou paliva, tzn. palivovou úspornosťou pneumatiky.

Kategórie pneumatík

Klasifikácia pneumatík Typ vozidla
pneumatiky triedy C1 určené najmä pre vozidlá kategórií M 1 , N 1 , O 1 a O 2
pneumatiky triedy C2 pneumatiky určené najmä pre vozidlá kategórií M 2 , M 3 , N, O 3 a O 4 s indexom nosnosti pre jednoduché koleso ≤ 121 a so symbolom rýchlostnej kategórie ≥ „N“
pneumatiky triedy C3

Pneumatiky určené najmä pre vozidlá kategórií M 2 , M 3 , N, O 3 a O 4 s jedným z týchto indexov nosnosti:

  • index nosnosti pre jednoduché koleso ≤ 121 a so symbolom rýchlostnej kategórie ≤ „M“;
  • index nosnosti pre jednoduché koleso ≥ 122.

* „vozidlo kategórie I M 2 alebo M 3 “ je vozidlo kategórie M 2 alebo M 3 s kapacitou presahujúcou 22 cestujúcich okrem vodiča, konštruované s plochami pre stojacich cestujúcich, tak aby boli možné časté pohyby cestujúcich

** „vozidlo kategórie I M 2 alebo M 3 “ je vozidlo kategórie M 2 alebo M 3 s kapacitou presahujúcou 22 cestujúcich okrem vodiča, konštruované s plochami pre stojacich cestujúcich, tak aby boli možné časté pohyby cestujúcich

Parametre na energetickom štítku pre pneumatiky

Spotreba paliva, resp. palivová úspornosť

Ide o ekologický parameter, ktorý vyjadruje či a ako je pneumatika úsporná. Efektivita spotreby paliva je vyjadrená v stupňoch od A po G, podobne ako súčasné štítky energetickej úspornosti na domácich spotrebičoch. Kategória A je najúspornejšia pneumatika a kategória G je najmenej úsporná pneumatika. Rozdiel medzi hodnotením A až G môže znamenať zníženie spotreby paliva až o 7,5 %. V reálnych podmienkach môžete výberom pneumatiky s hodnotením A namiesto G  ušetriť viac ako 6 litrov paliva na každých 1.000 km.

Trieda palivovej úspornosti sa musí určiť na základe koeficientu valivého odporu (RRC) podľa škály tried od A po G stanovenej nižšie a merať v súlade s nariadením EHK OSN č. 117 a jeho následnými zmenami a doplneniami.

Trieda energetickej účinnosti Pneumatiky C1 (RRC v kg/t) Pneumatiky C2 (RRC v kg/t) Pneumatiky C3 (RRC v kg/t)
A RRC ≤ 6,5 RRC ≤ 5,5 RRC ≤ 4,0
B 6,6 ≤ RRC ≤ 7,7 5,6 ≤ RRC ≤ 6,7 4,1 ≤ RRC ≤ 5,0
C 7,8 ≤ RRC ≤ 9,0 6,8 ≤ RRC ≤ 8,0 5,1 ≤ RRC ≤ 6,0
D x x 6,1 ≤ RRC ≤ 7,0
E 9,1 ≤ RRC ≤ 10,5 8,1 ≤ RRC ≤ 9,2 7,1 ≤ RRC ≤ 8,0
F 10,6 ≤ RRC ≤ 12,0 9,3 ≤ RRC ≤ 10,5 RRC ≥ 8,1
G RRC ≥ 12,1 RRC ≥ 10,6 x

Zdroj: European Commission, Tyre labelling

Priľnavosť na mokrom povrchu

Priľnavosť na mokrom povrchu ako jeden z ukazovateľov poskytuje spotrebiteľom informácie o dôležitom bezpečnostnom aspekte, tzn. zlepšená priľnavosť znižuje brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Priľnavosť v mokrých podmienkach sa hodnotí zaradením do kategórií A až F, kde označenie A znamená  najlepšiu priľnavosť v mokrých podmienkach a F zas najhoršiu priľnavosť v mokrých podmienkach. V núdzových situáciách môže tento rozdiel predĺžiť brzdnú dráhu aj o niekoľko metrov. V prípade vozidla, ktoré použije všetky brzdy pri rýchlosti 80 km/h, je brzdná dráha pneumatík kategórie A až o 18 metrov kratšia, ako v prípade pneumatík kategórie F.

Trieda priľnavosti za mokra Koeficient priľnavosti za mokra (G)
A 1,55 ≤ G
B 1,40 ≤ G ≤ 1,54
C 1,25 ≤ G ≤ 1,39
D x
E 1,10 ≤ G ≤ 1,24
F G ≤ 1,09
G x

Pneumatiky triedy C1 musia spĺňať tieto požiadavky:

Kategória použitia Index priľnavosti na mokrom povrchu (G)
pneumatika pre jazdu na snehu s rýchlostným symbolom („Q“ alebo nižšie okrem „H“)

S maximálnou povolenou rýchlosťou do 160 km/h

≥ 0,9
pneumatika pre jazdu na snehu s rýchlostným symbolom („R“ alebo vyšším vrátane „H“)

S maximálnou povolenou rýchlosťou nad 160 km/h

≥ 1,0
normálny (cestný typ) pneumatiky ≥ 1,1

Zdroj: European Commission, Tyre labelling

Hlučnosť pneumatiky

Vonkajšia hlučnosť je komfortný parameter, ktorý uvádza koľko vonkajšieho hluku vytvára pneumatika. Je vyjadrená v decibeloch jednou, dvoma, resp. tromi zvukovými vlnami. Jedna vlna označuje najlepší výkon, čo znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je najmenej 3 dB pod budúcim zákonným limitom. Tri čierne vlny znamenajú najhorší výkon, predstavujú hladinu hlučnosti medzi súčasným maximálnym limitom a novým, nižším limitom, ktorý bude zavedený nariadením č. 661 vstupujúcim do platnosti v rokoch 2012 a 2016.

Trieda pneumatiky Menovitá šírka prierezu (mm) Limitné hodnoty hlučnosti v dB (A)
C1A ≤ 185 70
C1B > 185 ≤ 215 71
C1C > 215 ≤ 245 71
C1D > 245 ≤ 275 72
C1E > 275 74
C2 Bežné pneumatiky 72
Trakčné pneumatiky 73
C3 Bežné pneumatiky 73
Trakčné pneumatiky 75

Zdroj: European Commission, Tyre labelling

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.