Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
SPP CNG - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: energia.sk
20. apríla 2017 Plyn a ropa od Energia.skSITA

V Bratislave bude rok jazdiť nový CNG autobus

Z bratislavskej MHD sa postupne vytrácajú ekologické pohony. K zastaveniu tohto trendu chce prispieť spoločnosť SPP CNG, stopercentná dcéra štátneho SPP, ktoré hlavnému mestu prenajala nový autobus na stlačený zemný plyn (CNG). „Už posledná zima nám ukázala, že pre zdravie ľudí nie sú dôležité len skleníkové plyny, ale aj pevné častice a iné škodlivé látky, ktoré sú vypúšťané aj zo spaľovacích motorov,“ zdôraznil generálny riaditeľ SPP Štefan Šabík.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude autobus testovať 12 mesiacov. Jazdiť bude predovšetkým na linkách číslo 65, 37 a 32. Mesačné nájomné náklady predstavujú 300 eur bez DPH. „Nádejame sa, že po vyhodnotení prevádzky sa bude uvažovať o tom, aby boli v budúcnosti nasadzované vo väčšej miere, “ doplnil šéf SPP.

Výrobcom autobusu je český podnik SOR Libchavy. Jedná sa o štvordverový, nízkopodlažný autobus  s kapacitou 83 miest, pričom 27 z nich je na sedenie. CNG motor, ktorý poháňa zadnú nápravu, spĺňa emisnú normu EURO 6. Nádrže na stlačený zemný plyn sú na streche vozidla.

Podiel plynu v MHD sa znižuje

Autobusy zabezpečujú približne dve tretiny mestskej dopravy v Bratislave, takmer štvrtinu električky a zvyšok tvorí trolejbusová doprava. Vo vozovom parku DPB je momentálne  84 autobusov na CNG. „Bohužiaľ, väčšina z nich je už staršia,“ uviedol generálny riaditeľ Milan Urban. Postupne sú vyraďované  z prevádzky, v súčasnosti je „na odstrel“ 33 autobusov na CNG starších ako 20 rokov.

Dopravný podnik vlani rozhodol o nákupe 90 nových autobusov. Všetky majú byť vybavené pohonom na diesel. Hodnota zákaziek je 29 miliónov eur s DPH.

Podľa šéfa dopravného podniku sú okrem spotrebnej dane nevýhodou CNG vysoké investičné náklady pri nákupe autobusov. V porovnaní s naftovými motormi sú vyššie o 15 %. Ako dodal, ročné testovanie nového CNG autobusu im má odpovedať na to, či je okrem ekologických parametrov tento spôsob dopravy konkurencieschopný z pohľadu prevádzkových nákladov.

Jazdenie na stlačený zemný plyn si vyskúša aj Mestská polícia Bratislava. Vďaka SPP CNG získa na 12 mesiacov osobné motorové vozidlo s hybridným pohonom, ktorý okrem CNG využíva aj benzín. „Tešíme sa, že máme nové, ekologické a ekonomické vozidlo,“ uviedol náčelník Ivan Lechner.

Spoločnosť SPP CNG prevádzkuje na Slovensku sieť verejných plničiek. „V súčasnosti naša dcérska spoločnosť prevádzkuje deväť plniacich staníc CNG, pričom v najbližších rokoch sa ich počet ešte zvýši,“ potvrdil  Šabík. V marci 2017 pribudla pre domácich motoristov nová prevádzka v Banskej Bystrici.

Na Slovensku dnes jazdí na stlačený plyn len asi 2000 áut.

Pre porovnanie, v susednej Českej republike bolo vlani 16 400 vozidiel na CNG, z toho 1047 autobusov. V Čechách tiež bolo v prevádzke viac než 130 verejných plniacich staníc. Asi 388 tisíc áut na CNG jazdí aj na Ukrajine. Európskym lídrom je však Taliansko, kde je zaregistrovaných asi 746 tisíc vozidiel na CNG.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.