Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ftacnik a Steipl - ZSE
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Milan Ftáčnik (primátor Bratislavy) a Stefan Steipl (generálny riaditeľ ZSE) testujú elektrické skútre na Primaciálnom námestí. Foto: ZSE
21. júla 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Bratislava bude využívať elektromobil na sociálne účely

Bratislava získala v rámci cezhraničného projektu Vibrate možnosť využívať elektromobil a elektroskútre. Včera ich symbolicky prebral primátor mesta Milan Ftáčnik. „Chceme podporovať čistejšiu energiu preto, aby sme mohli v meste zdravšie žiť. Prvý mestský automobil a prvé mestské elektroskútre budú v prvom rade slúžiť obyvateľom hlavného mesta,“ povedal.  Ako ďalej uviedol, auto na elektrický pohon bude slúžiť na sociálne účely. Mesto ho poskytne domovu seniorov, kde sa využije na dovoz stravy, či prepravu na zdravotné prehliadky. Elektroskútre bude mestská polícia používať v bežnej prevádzke.

Aktuálna trhová cena elektromobilu nie je podľa Ftáčnika vo finančných možnostiach mesta. Ocenil preto krok spoločnosti Západoslovenská energetika, a.s., ktorá ho mestu poskytla za symbolické jedno euro. Náklady na prevádzku elektrického auta sa budú hradiť z mestského rozpočtu. „Cena prevádzky v porovnaní so spaľovacím motorom bude zodpovedať približne spáleniu 1,5 litra benzínu na 100 kilometrov,“ informoval primátor. 

Auto na elektrický pohon je oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu ako konvenčný automobil. Priemerné auto so spaľovacím motorom pri každodennej trase Viedeň – Bratislava vyprodukuje ročne 45 kg oxidu uhličitého (CO2).

Bratislava v súčasnosti nemá žiadne konkrétne plány na podporu elektromobility, priznal Ftáčnik. Magistrát však podľa neho považuje túto technológiu za perspektívnu a do budúcnosti s ňou ráta. „Chceme si zobrať poznatky, ktoré majú partnerské mestá ako napr. mesto Viedeň a schémy podpory použiť aj v rámci mesta Bratislava,“ doplnil primátor.

Rozmiestnenie staníc určí štúdia

Na verejných a poloverejných miestach sa vybudujú dobíjacie stanice na rýchle a normálne nabíjanie. Do konca roka 2011 bude na území hlavného mesta 10 staníc, z toho minimálne 5 pre širokú verejnosť. O tom, kde budú umiestnené verejné dobíjacie stanice, sa rozhodne na základe výsledkov štúdie. „Nechceme, aby stanice boli postavené bezhlavo. Preto pripravujeme štúdiu, ktorá bude v priebehu mesiaca hotová,“ uviedol Peter Ševce, projektový manažér E.ON pre výskum a vývoj. Štúdia podľa neho určí zoznam možných lokalít, ku ktorým sa následne vyjadrí mesto, či už z pohľadu územného plánovania alebo iných kritérií.

Majiteľ elektromobilu bude mať na verejných staniciach k dispozícii dve možnosti nabíjania. „Pri verejných dobíjacích staniciach je minimálnym štandardom pomalé nabíjanie. Teda do tých 7 hodín z 0 na 100 %. Tieto stanice ale budú vybavené aj zrýchleným nabíjaním, kde dĺžku nabíjania vieme stiahnuť asi na polovicu,“ vysvetlil Ševce. Ako zároveň dodal, v rámci projektu sa tiež skúšobne postaví v Bratislave aj rýchlonabíjacia stanica s najmodernejšou technológiou.

Text: (c) energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.