Rozdiely v cenách pohonných látok spôsobujú najmä náklady na výrobu a dane

Koncová cena motorových palív sa podľa informácií analytika internetového portálu energia.sk Michala Hudeca skladá zo štyroch komponentov - z ceny surovej ropy, z ceny spracovania, prepravy, poistenia, skladovania distribúcie a predaja motorových palív, zo spotrebnej dane a z dane z pridanej hodnoty (DPH).

"Rozdiely v koncových cenách či už benzínu alebo nafty spôsobujú v okolitých krajinách najmä náklady na výrobu a manipuláciu s palivami (od prepravy až po predaj) a tiež spotrebná daň. Naopak, cena komodity, teda surovej ropy, je pre všetky krajiny rovnaká, pretože ropa sa obchoduje na svetovom trhu. Položka DPH sa v jednotlivých krajinách líši aj v závislosti od ceny základu pre DPH, teda ceny prvých troch komponentov, rozdiely však nie sú skokové," uviedol pre TASR Hudec.

"Príležitosťou na zníženie cien pohonných látok sú klesajúce ceny ropy na svetových trhoch. Na druhej strane však treba súčasne dodať, že ropa sa obchoduje v amerických dolároch. Reálna cena pre rafinérie v európskych krajinách teda závisí aj od vývoja kurzu eura alebo národnej meny voči americkému doláru," povedal Hudec.

Rizikovým faktorom je to podľa neho najmä pre krajiny eurozóny, teda aj pre Slovensko, pretože kurz eura a amerického dolára v súčasnosti reaguje veľmi citlivo na vývoj v Grécku, Španielsku a psychologicky môže reagovať už aj na vývoj na Cypre.

Priblížil zároveň, že v koncovej cene jedného litra 95-oktánového benzínu v hodnote 1,541 eura tvorí na Slovensku cena ropy 0,449 eura, cena spracovania a distribúcie 0,320 eura, spotrebná daň 0,515 eura a DPH 0,257 eura.

"Koncová cena litra motorovej nafty v SR vo výške 1,410 eura pozostáva z hodnoty ropy za 0,449 eura, z 0,340 eura nákladov za spracovanie a distribúciu, z 0,386 eura spotrebnej dane a z 0,235 eura DPH," dodal.

(c) TASR, energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri