cestná doprava v USA - Foto: SITA/AP Photo/Reed Saxon

Americké cesty chátrajú kvôli rastúcej cene ropy

Oprava cestných komunikácií v USA sa výrazne predražuje kvôli stúpajúcej cene ropy a asfaltu. V zlom stave je pritom zhruba štvrtina amerických ciest. Na opravu veľkého množstva z nich už dnes chýbajú mestám finančné prostriedky.

V USA v dôsledku drahej ropy a asfaltu chýbajú peniaze na opravu ciest. Na americkom stredozápade a severovýchode navyše situáciu zhoršila tohtoročná neobvykle drsná zima. V Steubenovom okrese na západe štátu New York tak sú diery a praskliny na takmer 5.000 kilometroch ciest. Narušený povrch pre amerických motoristov znamená v priemere asi 400 dolárov (285,3 eur) na opravách auta ročne. 

„Je veľa ciest s uspokojivým povrchom, ktorým hrozí zhoršenie na zlý stav. Ak ceny (asfaltu a ropy) zostanú hore a rozpočty dole, stratíme nad tým kontrolu,“ hovorí Vincent Spagnoletti, ktorý v okrese spravuje verejné stavby.

Iba v štáte New York pritom od začiatku tohto roka vzrástla cena tony asfaltu zo 485 amerických dolárov (345,9 eur) v januári na 576 dolárov (410,8 eur) v máji. Za posledné štyri roky sa pritom zvýšila o 71 %. Cena barelu ropy od januára vzrástla zo zhruba 88 dolárov (62,77 eur) na asi 1000 dolárov (713,27 eur). Ešte pred štyrmi rokmi pritom barel stál 55 dolárov (39,23 eur).

V Steubenovom okrsku to znamená, že plánované náklady na opravu 150 kilometrov ciest od februára len kvôli zdraženie asfaltu vzrástli o 392.000 na takmer 4,2 miliónov dolárov. Predpokladané výdavky na palivo sa následne zvýšili z 825.000 dolárov na 1,1 milióna dolárov.

Miestne úrady zvažujú, že z úsporných dôvodov jeden asi sedemkilometrový úsek nebudú opravovať a namiesto toho obrúsia jeho povrch na štrk. K podobnému riešeniu pristúpili už v roku 2009 v Michigane. Nedávne zvýšenie cien asfaltu a pohonných hmôt tam pritom ďalej zhoršilo situáciu.

„Čo sa týka nápravy zhoršujúceho sa stavu ciest, robíme tu v Michigane všetko úplne zle. Dávame náplasti na miesta, kde by sme mali vykonať náročnú chirurgickú operáciu,“ podotkol Keith Ledbetter z Michiganskej asociácie pre infraštruktúru a dopravu.

Ako uviedli niektoré firmy z oboru, súčasný nárast cien asfaltu možno nebude pre miestne samosprávy tak kritický ako posledné citeľné zvýšenie v roku 2008. Úrady vtedy museli rušiť množstvo stavieb. Teraz vraj ale budú dodávatelia ochotní ísť s cenou dole. Verejné zákazky sú totiž v ekonomike, ktorá sa len pomaly zbiera z recesie, často ich jedinou možnosťou na obživu.

ČTK, energia

Odborní partneri