Foto: Flickr.com/ A Guy With A Camera (licencia Creative Commons)

Implementácia tretieho energetického balíčka vyvolala veľkú diskusiu

Veľké výhrady k novelám energetických zákonov, vďaka ktorým sa má implementovať do slovenskej legislatívy tretí energetický liberalizačný balíček, má Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR. Ten sa obáva, že stratí svoju nezávislosť.

Implementácia tretieho energetického liberalizačného balíčka do slovenskej legislatívy vyvolala veľkú diskusiu. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) v rámci pripomienkového konania novely zákona o energetike a novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach dostalo 1 366 pripomienok, z toho 783 bolo zásadných. Samotný dokument o vznesených pripomienkach má necelých 400 strán. Tretí liberalizačný balíček, ktorý vznikol na pôde Európskej únie, by chcel rezort hospodárstva implementovať do slovenskej legislatívy ešte v tomto roku.

Regulačný úrad sa obáva o svoju nezávislosť

Veľké výhrady k novelám energetických zákonov má Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Ten zaslal ministerstvu osemnásť zásadných pripomienok. V nich zdôrazňuje možnosť ohrozenia svojej nezávislosti. Podľa regulátora totiž ministerstvo do noviel zákonov implementovalo aj uznesenia nad rámec tretieho energetického balíčka, vďaka ktorým ovládne činnosť úrad. “Vzhľadom na to, aké ustanovenia sú upravené nad rámec ustanovený európskymi smernicami, možno konštatovať, že takéto konanie je zrejme ovplyvnené snahou získať vplyv na niektoré oblasti činnosti úradu. Takáto snaha predkladateľa však ohrozuje nezávislosť úradu pri výkone jeho pôsobnosti, čo je jednoznačne v rozpore s európskymi smernicami," uviedol regulačný úrad vo svojich pripomienkach. Podľa regulátora ministerstvo do slovenskej legislatívy zle transponovalo európske smernice a novely sú nezrozumiteľné a nevykonateľné.

Výhrady majú aj Slovenské elektrárne a SPP

Najväčší výrobca elektriny na Slovensku, spoločnosť Slovenské elektrárne, a.s. (SE), má k novelám energetických zákonov vyše 40 zásadných pripomienok. Firme ovládanej talianskym Enelom sa napríklad nepozdáva, že v zákone ministerstvo používa pojem dominantná spoločnosť. Podľa elektrární dominantnú spoločnosť môže definovať iba Protimonopolný úrad SR na základe zhodnotenia situácie na trhu.

Najväčší hráč na trhu so zemným plynom, spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel, a.s, mal k novelám zákonov 99 pripomienok. Plynári napríklad navrhujú úpravu ustanovení zákona o energetike týkajúcich sa štandardov bezpečnosti dodávok plynu. Z navrhovanej úpravy vyplýva zmena oproti súčasnej úprave štandardu bezpečnosti dodávok plynu, kedy za zaistenie tohto štandardu bezpečnosti pre domácnosti má byť v zmysle nového návrhu zodpovedný dodávateľ plynu namiesto prevádzkovateľa distribučnej siete.

Pripomienky k novelám energetických zákonov majú aj ďalšie energetické spoločnosti ako Slovenská elektrizačná prenosová sústava (154 pripomienok), Západoslovenská energetika (70), Stredoslovenská energetika (76), Východoslovenská energetika (40), RWE Gas Slovensko (11), Eustream (25), SPP-distribúcia (60), Východoslovenská distribučná (60), či ministerstvá a rôzne organizácie. Veľký počet pripomienok vzniesli k novelám zákonov aj zamestnávatelia. Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR mala 68 pripomienok a Republiková únia zamestnávateľov 45 pripomienok.

Novou legislatívou má získať najmä spotrebiteľ

Po implementovaní tretieho energetického liberalizačného balíčka by si mali polepšiť najmä odberatelia energií. Podľa novely zákona o energetike budú môcť napríklad odberatelia zmeniť dodávateľa elektrickej energie alebo zemného plynu v priebehu troch týždňov a bez poplatkov. Po prijatí návrhu energetického zákona bude mať odberateľ elektriny a plynu z kategórie domácnosti taktiež právo odstúpiť od zmluvy počas takzvanej lehoty na rozmyslenie v dĺžke siedmich pracovných dní odo dňa uzavretia zmluvy. Novým zákonom by sa tiež mala zaviesť nová definícia pojmu zraniteľný odberateľ elektriny. "Návrh zákona výrazne posilňuje práva odberateľa elektriny a odberateľa plynu s dôrazom na ochranu zraniteľných odberateľov," uviedlo ministerstvo v navrhovanom zákone.

Tri modely "unbundlingu"

Návrhy noviel energetických zákonov taktiež obsahujú nový režim možností, ako oddeliť výrobné činnosti a dodávateľské činnosti od prevádzky prenosovej sústavy alebo prevádzky prepravnej siete. Oddelenie výroby a dodávky elektriny od prenosovej sústavy sa bude podľa návrhu realizovať prostredníctvom modelu úplného oddelenia vlastníctva. "Oddelenie výroby a dodávky plynu od prepravnej siete bude možné uskutočniť využitím troch modelov, a to úplné oddelenie vlastníctva, vytvorenie nezávislého prevádzkovateľa siete a zriadenie nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete," konštatovalo ministerstvo.

Pravidlá obsiahnuté v právnych aktoch tretieho energetického balíčka sú zamerané najmä na podporu liberalizácie trhu s elektrinou a plynom, na zlepšenie práv spotrebiteľov, či na posilnenie právomoci a nezávislosti regulačných orgánov. Energetický balíček obsahuje aj ustanovenia o vytvorení nezávislej inštitúcie, európskej Agentúry pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky, ktorej hlavnou úlohou bude vytvárať rámec pre spoluprácu regulačných orgánov členských štátov Európskej únie.

Zdroj: (c) SITA

Odborní partneri