Obrázok: Eustream zaviedol online riadenie posádok (Foto: YMS)

Spoločnosť eustream zaviedla online riadenie posádok

Spoločnosť Eustream nedávno zaviedla elektronickú komunikáciu medzi riadiacimi pracovníkmi údržby líniovej časti plynovodu a technickými posádkami, ktoré denne vykonávajú údržbu a opravy po celom území Slovenska. Čo slovenskému prepravcovi plynu prinesie investícia do nového systému?

Práca v teréne

Spoločnosť Eustream prevádzkuje prepravný plynovod pozdĺž celého územia Slovenska. Práca údržby v teréne je dôležitou súčasťou prevádzky a v každej z piatich geografických oblastí pracuje sedem posádok. Technici telemetrie kontrolujú a udržiavajú signalizačné zariadenia, technici protikoróznej ochrany stanice katódovej ochrany a diaľkovodné posádky kontrolujú objekty a prípadné úniky plynu. Tieto činnosti sa vykonávajú každý deň v teréne, posádky plnia pravidelné úlohy a riešia operatívne záležitosti.

Obrázok: Technik s mobilným zariadením v teréne (Foto: YMS)

Pred zavedením online komunikačného systému posádky každý týždeň na centrálnom dispečingu preberali plán práce a potrebné podklady. Po ukončení práce sa na dispečing vracali vyplniť pracovné výkazy. Minimálne dvakrát týždenne tak merali autom cestu na centrálny dispečing a časť pracovnej doby trávili administratívou.

Okrem toho v systéme chýbala možnosť riadiť dennú operatívu. K tej patrí prispôsobovanie denných plánov zmenám počasia, práceschopnosti členov posádok  a prevádzkovým podmienkam. Ak sa vyskytli neočakávané udalosti, posádka pokyny preberala znovu osobne na dispečingu.

Posádky a dispečeri online

Eustream zjednodušil prácu v teréne investovaním do online riadenia mobilných posádok. Spojil dispečerov a technikov v reálnom čase cez dispečerskú obrazovku (plachtu) a mobilné zariadenia.

Dispečeri teraz riadia svoje posádky online. Podľa potreby operatívne presúvajú úlohy v plánovacom kalendári. Zasielajú im denný plán práce elektronicky spolu so všetkými potrebnými údajmi a dokumentami. Majú prehľad o tom, na akých úlohách posádky práve pracujú a koľko práce im v daný deň ešte ostáva. Pokiaľ sa vyskytne neočakávaná úloha, vedia ju ihneď elektronicky prideliť najbližšej, prípadne najmenej vyťaženej posádke.

Obrázok: Dispečerská obrazovka (Foto: YMS)

Rovnaký princíp platí aj pre posádku, ktorá denné úlohy riadi elektronicky pomocou mobilného zariadenia. Elektronicky časuje trvanie práce na úlohe, zaznamenáva splnenie úlohy, nahlasuje prípadné zistené závady, nahráva audiozáznamy a získava fotodokumentáciu. Po skončení práce systém automaticky uloží výkaz práce a synchronizuje ho s firemným technickým systémom SAP PM.

Čo systém prinesie

Od mobilného systému sa okrem praktického zjednodušenia práce očakáva úspora nákladov a väčšia efektivita práce. Je to vďaka online komunikácii medzi dispečingom a posádkami, úspore času na presuny a administratívu a skutočnému prehľadu o tom, čo presne každá posádka v danom momente robí a koľko jej to trvá.

Nižšie náklady

Online preberanie úloh posádke usporí približne 4 hodiny pracovného času a 50 najazdených kilometrov týždenne. Pre 30 posádok to ročne predstavuje okolo 10 tisíc človekohodín a 70 tisíc najazdených kilometrov. Pokyny k havarijným zásahom dostane posádka online, a tak sa okamžite presunie na miesto zásahu. Ak by každá posádka takto zasiahla raz týždenne (pri úspore 1 hodiny a 25 najazdených kilometrov), dá sa ročne usporiť 2500 človekohodín a 36 tisíc najazdených kilometrov. Vyradenie papierových pracovných pokynov ročne usporí tisíce strán papiera a zodpovedajúce množstvo spotrebného materiálu (tonery, opotrebovanie tlačiarne).

Obrázok: Údržba na prepravnom plynovode (Foto: YMS)

Lepšie využitie pracovníkov

Podobne vyčísliť by sa dali aj úspory z efektívnejšieho využitia pracovného času. Pracovať sa začína s prevzatím prvej úlohy, končí sa posledným spätným hlásením. Majster počas dňa zasahuje do plánu tak, aby sa úlohy plnili čo najefektívnejšie a odstránili sa nepotrebné presuny.

Technici sa v pracovnom čase venujú výhradne údržbe. Väčšinu údajov zadávajú stláčaním tlačidiel, urobia menej chýb a schvaľovanie úloh u majstra je jednoduchšie. Aplikácia v mobilných zariadeniach je ergonomická s dôrazom na minimum ručných zásahov. Ovláda sa jedným prstom a využíva možnosť získavať audio a video prílohy z terénu.

Posádky majú k dispozícii všetky svoje úlohy, a tak sa vedia podľa situácie rozhodnúť, ktoré práce a v akom poradí vykonajú. Práca s mobilnými zariadeniami nie je náročná a pomôže technikom zvyknúť si na prácu s modernými technológiami.

Odhad v číslach

Presná, hlavne finančná, analýza bude možná až po určitom čase, odhaduje sa však, že Eustream ročne usporí okolo 10 tisíc človekohodín a služobné vozidlá najazdia o 100 tisíc kilometrov menej.

(c) energia (text pripravený v odbornej spolupráci so spoločnosťou YMS)

Odborný partner