Mýty o vozidlách na CNG - sú pravdivé?

V súčasnej dobe sa výrobcovia áut zaoberajú otázkou alternatívnych pohonov. Jednou alternatívou je aj pohon na CNG. V kruhoch motoristov stále koluje viacero mýtov, a je ich hneď niekoľko. Ide naozaj len o mýty, alebo o pravdivé informácie?

Popularita vozidiel na CNG rastie. Len v Európe ich jazdí 1,7 milióna. Ich počet stúpa aj vo svete, kde ich jazdí už 20 miliónov. Na Slovensku brázdi cesty približne 1.200 automobilov. V susednom Česku je to však takmer 3,5-násobok. Prečo je dopyt po automobiloch na CNG nižší ako v Čechách? Dôvodom môžu byť aj rôzne mýty, ktoré motoristov odrádzajú od kúpy vozidla na CNG. Sú tieto povery pravdivé alebo ide len o výmysel?

Mýtus č.1: CNG je nebezpečný a auto vybuchne

CNG je stlačený zemný plyn. Vyrába sa stlačením zemného plynu v kompresných zariadeniach pod tlakom 20 a viac (22, 25) MPa, čo je cez 200 atmosfér. Je síce horľavý, no nie výbušný plyn a v porovnaní s benzínom je ťažšie zápalný.

Nádrže sú vybavené ventilmi, ktoré bránia pretlakovaniu alebo výbuchu. Taktiež treba spomenúť rozdielne fyzikálne vlastnosti palív, kde zemný plyn vzplanie pri cca 600 ° C, zatiaľ čo benzín už pri cca 200 ° C. V porovnaní so vzduchom je zemný plyn ľahší a pri úniku sa rozptýli, no vytečené tekuté palivá zostávajú na mieste, môžu kontaminovať pôdu a v prípade neopatrnej manipulácie existuje nebezpečenstvo vzniku požiaru.

Automobil na CNG má sofistikované riešenie v prípade úniku plynu. Pri nehode plyn kontrolovane unikne do atmosféry, čím sa eliminuje aj akékoľvek riziko otravy. CNG vozidlo môžete preto pokojne zaparkovať v garáži.

Mýtus č. 2: CNG nie je ekologický

Palivo je ekologicky priaznivejšie k životnému prostrediu. Spaľovaním CNG sa dostáva do ovzdušia o 99 % menej škodlivých látok, o 75 % menej oxidov dusíka, 10 – 25 % menej oxidov uhlíka o 45 % menej polyaromatických látok a menej skleníkových plynov. Pri spaľovaní nevznikajú takmer žiadne karcinogénne látky. Emisie CNG sa pohybujú na úrovni 120 – 140 g/km a nedochádza ku kontaminácii prostredia únikom paliva.

Mýtus č. 3: Ak si kúpite CNG vozidlo, neušetríte

Práve naopak. Pri osobnom automobile na CNG je úspora nákladov od 25 % do 50 % za palivo oproti benzínovému pohonu. Nákladné vozidlá a autobusy s pohonom na CNG ušetria náklady na palivo vo výške 15 – 30 % oproti rovnakým vozidlám s naftovým pohonom. Hoci sú obstarávacie náklady o 1.000 až 4.000 eur vyššie, z dlhodobého hľadiska pri intenzívnom využívaní môžete ušetriť náklady za prevádzku až do výšky 50 %. Platí, že čím vyšší počet najazdených kilometrov, tým je návratnosť rýchlejšia.


Plnenia auta stlačeným zemným plynom na samoobslužnej stanici Foto:energia.sk/Michal Jesenič

Mýtus č. 4: CNG vozidlá nie sú dostupné pre každého

Väčšina svetových výrobcov automobilov ponúka autá na CNG pohon. Vybrať si môžete z rôznych modelov. Ponuka je pomerne široká a závisí len od vašich preferencií. "Pri akomkoľvek porovnávaní výhodnosti klasických a alternatívnych palív je dôležité najmä to, či na dané alternatívne palivo existujú cenovo prístupné vozidlá, ktoré sú porovnateľné v rýchlosti, dojazde, úžitkových vlastnostiach a komforte cestovania so súčasnými naftovými alebo benzínovými modelmi. Výhodou CNG, v porovnaní s inými alternatívnymi palivami, je najmä to, že už dnes sa sériovo vyrába množstvo modelov osobných, malých úžitkových a nákladných áut či autobusov,“ poznamenal Ľubomír Blaško, riaditeľ spoločnosti SPP CNG, s.r.o. Kúpiť si tak pokojne môžete Škodu, Opel, Fiat, Volkswagen či Mercedes s pohonom na CNG.

Na Slovensku dokonca podporuje nákup vozidiel na zemný plyn EkoFond. Neinvestičný fond SPP má dlhodobo vyhlásený grantový program, ktorý je určený ako pre fyzické, tak i právnické osoby. „Fyzické osoby môžu získať príspevok vo výške 2.000 eur a právnické osoby môžu získať príspevok vo výške 7.000 eur, maximálne 50 % z ceny vozidla,“ uviedla programová manažérka EkoFondu Zuzana Behríková. Od roku 2008 podporil EkoFond v podprograme A (je určený právnickým osobám nevykonávajúcim podnikateľskú činnosť) 43 žiadostí právnických osôb celkovou sumou vo výške 299 821 eur, v podprograme B (fyzické osoby) získalo od 26. októbra 2011 príspevok 22 fyzických osôb v celkovej sume 44 000 eur.


Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Mýtus č. 5: Vozidlá na CNG majú krátky dojazd

Pri prestavbe vozidla na CNG je dojazd skutočne kratší - na jednu štandardnú nádrž prejdete 200-250 km. Tento nedostatok sa dá odstrániť dvojpalivovým systémom (tu sa dojazd CNG len pripisuje k dojazdu na benzín).

Dojazd osobných a malých úžitkových vozidiel s duálnym pohonom je 200 - 500 km na CNG a 150 - 700 km na benzín.

Nové modely priamo konštruované na CNG môžu mať dojazd podstatne dlhší, a to aj cez 500 km.

Mýtus č. 6: Záujem o CNG oslabuje spotrebná daň

Spotrebná daň na dodávky stlačeného zemného plynu vstúpila do platnosti 1. januára 2011, no ani to neodradilo mnohých motoristov od kúpi vozidla na CNG pohon. „Naše obavy čiastočne eliminovala situácia na trhu motorových palív – zvýšené ceny nafty a benzínu znamenali vyšší záujem o ekonomicky výhodnejšiu alternatívu, ktorou je CNG,“ uviedol riaditeľ spoločnosti SPP CNG.

(c) energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri