Foto: Flickr.com / ragesoss (licencia Creative Commons)

Malé a stredné firmy: Ako znížiť účet za zemný plyn?

Existuje niekoľko spôsobov, ako môžu firemní odberatelia znížiť svoj účet za plyn: zmeniť dodávateľa energie a dohodnúť si výhodnejšiu cenu, znížiť spotrebu energií optimalizáciou vlastnej výroby a prevádzky, alebo integrovať dodávku plynu s inou energiou - napríklad s elektrinou.

Trh so zemným plynom ako i trh s elektrinou je dnes úplne liberalizovaný, pričom každý typ odberateľa, od veľkej firmy až po domácnosť, má možnosť výberu konkrétneho predajcu. Veľké, stredné a malé firmy si môžu pri dodávke zemného plynu reálne vyberať, domácnosti zatiaľ nie. Dôvodom nezáujmu alternatívnych dodávateľov plynu o segment domácností zostáva prehnane nastavený regulačný rámec.

Pokiaľ ide o elektrickú energiu, tu je situácia lepšia – na trhu pôsobí i niekoľko alternatívnych dodávateľov, ktorí sa venujú zásobovaniu domácností a veľmi efektívne dokážu konkurovať tradičným dodávateľom.

Na trhu s plynom zatiaľ dominuje tradičný dodávateľ

Bývalý monopol a súčasný dominantný hráč na trhu, pološtátna spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel, si zatiaľ udržiava najväčší trhový podiel – celkovo približne 82 percent.

Podľa prepočtov najväčšieho konkurenta tradičného dodávateľa, spoločnosti RWE Gas Slovensko, SPP má na trhu celkový podiel 83 percent, RWE Gas Slovensko 15 percent a ostatní hráči 2 percentá. Pokiaľ ide o segment trhu s veľkými priemyselnými zákazníkmi, tu dosahuje podľa vlastných prepočtov najsilnejší konkurent tradičného dodávateľa podiel 25 percent.

Na trh s plynom prichádzajú ďalší hráči

Okrem vyššie spomenutých firiem sa dodávkam plynu pre firmy v súčasnosti venujú i spoločnosti Shell, VNG Slovakia, či Elgas.

Od 1. januára 2011 chce svojim klientom dodávať zemný plyn i v súčasnosti najväčší alternatívny predajca elektrickej energie na Slovensku, spoločnosť Magna E.A. Svoj záujem vstúpiť na trh s plynom oznámila i spoločnosť ČEZ Slovensko.

Distribúcia garantuje dodávky plynu pre klientov všetkých predajcov

Každý predajca, ak má korektne nakúpený plyn pre svojich zákazníkov, dokáže garantovať dodávky plynu na rovnakej úrovni. Je to dôsledok liberalizácie trhu, kedy došlo 1. júla 2006 k právnemu odčleneniu divízie prepravy a distribúcie zemného plynu od dovtedajšieho plynárenského monopolu. Túto oblasť má na Slovensku na starosti jediná spoločnosť, SPP – Distribúcia, ktorá je tzv. prirodzeným monopolom.

Distribučná spoločnosť na trhu so zemným plynom funguje obdobne, ako distribučné spoločnosti na trhu s elektrinou – podpisuje zmluvy jednak s výrobcami energií, súčasne s jednotlivými predajcami energií, pričom zabezpečuje prepravu plynu (prenos elektriny) od výrobcu ku klientovi konkrétneho predajcu.

Obava typu, či „plynári“ nezačnú odpájať spotrebiteľov, ktorí prešli ku konkurencii tradičného dodávateľa, je preto neopodstatnená.

Spôsobov na zníženie výšky účtu je niekoľko

Existuje niekoľko spôsobov, ako môže i malá alebo stredná firma znížiť výšku svojho účtu za zemný plyn: zmena dodávateľa s nižšou cenou a optimalizácia vlastnej výroby. Menej známym spôsobom je možnosť väčšieho zákazníka rozhodnúť sa pre integrovanú dodávku zemného plynu s ďalším druhom energie, napríklad s elektrinou.

Integrovanú dodávku podľa vlastných vyjadrení zatiaľ poskytuje iba spoločnosť Elgas. Jej podstatou je dodávanie elektriny a plynu v rámci jednej zmluvy, na spoločnej faktúre, pričom dodávky elektriny a plynu sa vzájomne optimalizujú podľa aktuálnej potreby odberateľa a aktuálnej cenovej výhodnosti jednej alebo druhej komodity.

Integrovanú dodávku je však podľa konkurencie možné aplikovať len v prípade veľmi úzkeho okruhu špecifických zákazníkov. Myslí si to napríklad Martin Ondko zo spoločnosti Magna E.A., ktorá sa pre tento fakt od 1.1.2011 nebude venovať integrovanému dodávaniu, ale skôr tradičnému zásobovaniu svojich zákazníkov zemným plynom - podobným spôsobom, ako im v súčasnosti dodáva elektrinu.

Energetický audítor

V Slovenskej republike pôsobí 82 energetických audítorov. Nájdite si ich vo svojom regióne na našej Energetickej mape.

Ďalšou možnosťou, ako znížiť účet, je vykonanie energetického auditu a následná optimalizácia energetickej spotreby. Ide o detailnú analýzu spotreby a dodávok energií. Na ich základe energetický audítor navrhne konkrétne riešenia, ktoré by mali smerovať k zvýšeniu energetickej efektívnosti prevádzky konkrétnej firmy.

Odporúčanou súčasťou optimalizácie energetickej spotreby je i inštalovanie inteligentného merača spotreby energií. Ten dokáže pomocou inštalovaného softvéru poskytnúť spotrebiteľovi podrobnejší prehľad o vlastnej spotrebe. Plošná inštalácia takýchto meračov je súčasťou 3. liberalizačného balíka EÚ, ktorý by mali členské krajiny začať implementovať najneskôr od marca 2011.

Koľko stojí zmena a koľko sa dá usporiť

Zmenou dodávateľa alebo podpisom nového kontraktu s existujúcim dodávateľom môže malá alebo stredná firma ušetriť rádovo 5 – 10 % nákladov na energiu. V stredu 6.10.2010 sa na tom v televíznej diskusii na TA3 zhodli Michal Hudec (energia.sk) a Jiřina Repaská (SPP).

„Samotná zmena, ktorá môže nastať k obdobiu, kedy uplynie stará zmluva a podpisuje sa nová, [..] je bezplatná,“ informoval Michal Hudec. Jiřina Repaská upozornila, že ak sa zmena dodávateľa deje počas trvania zmluvy o odbere, spotrebiteľ by si mal najskôr dobre preštudovať podmienky odstúpenia od kontraktu, prípadne sa oboznámiť s výškou sankčných poplatkov.

Dôležité je v prvom rade rozumieť zmluve

„Najväčší pozor, možno v 80 percentách, si treba dať na to, čo je napísané v zmluve: aby tam neboli nejaké drobné písmená pod čiarou, aby zákazník tej zmluve rozumel. A v prípade, že mu niečo nie je jasné, predajca by mu mal vedieť vysvetliť, čo  ustanovenie zmluvy znamená,“ zdôraznil Michal Hudec.

Doplnil, že okrem ceny, podľa ktorej sa firma pre zmenu dodávateľa rozhoduje primárne, by si spotrebiteľ mal dať pozor i na to, aký má predajca plynu vzťah k zákazníkom, aké má referencie, ako mu dokáže asistovať v prípade akýchkoľvek problémov a aký celkový spotrebiteľský komfort dokáže poskytnúť ten-ktorý dodávateľ v porovnaní s konkurenciou.

Odborní partneri