Pošta rozšíri vozový park o CNG

Do roku 2018 plánuje Slovenská pošta nakúpiť desať nákladných áut s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Pôjde o súčasť rozsiahlejšej obmeny firemnej flotily.


O víťazovi tendra Slovenskej pošty rozhodne najnižšia cena. Foto:TASR/Andrej Galica

Slovenská pošta pripravuje verejné obstarávanie, v rámci ktorého sa chystá obmeniť 184 nákladných motorových vozidiel v priebehu rokov 2015 až 2018. Tender v predpokladanej výške 11 miliónov eur bude premiérovo hľadať aj dodávateľa 10 dodávok s pohonom na CNG. „Obstarať plánujeme motorové vozidlá s pohonom na zemný plyn v kategórii do 7,5 tony, kde predpokladáme 15-20 % úsporu nákladov na pohonné hmoty,“ uviedla pre náš portál hovorkyňa Stanislava Pondelová.

Štátna pošta tvrdí, že v budúcnosti chce čoraz viac využívať ekologickejšie spôsoby dopravy. „Interne sme sa zaviazali v najbližších rokoch postupne obstarať obnovu v rozsahu približne 10 % z nových motocyklov s elektrickým pohonom a 5-10 % vozidiel nad 3,5 tony s iným alternatívnym pohonom vrátane využitia rôznych druhov stlačeného plynu,“ dodala.

V pláne aj elektrický pohon

Zastúpenie alternatívnych pohonov je momentálne symbolické. „Slovenská pošta v súčasnosti prevádzkuje 19 malých motocyklov s elektrickým pohonom.  V súčasnosti plánujeme tiež nákup 4 elektromobilov,“ uzavrela.

Súčasný vozový park Slovenskej pošty tvorí 1420 vozidiel, z čoho je 529 osobných áut. V kategórii N1 nákladných vozidiel do 3,5 tony vlastní firma 696 áut, nákladných dodávok v skupine N2 (od 3,5 do 12 ton) je k dispozícii 118. Zamestnanci pošty jazdia aj na 3 dodávkach v kategórii N3 nad 12 ton.  Všetky nákladné motorové vozidlá sú vybavené dieselovým pohonom.

CNG na Slovensku stagnuje

Rozvoj CNG dopravy na Slovensku dlhodobo stagnuje. Podľa údajov, ktoré pre náš portál poskytol Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), jazdilo ku koncu júna 2015 na Slovensku 1705 vozidiel s pohonom na CNG. Z toho 1215 patrí do kategórie osobných automobilov. Po našich cestách jazdí aj 274 plynofikovaných autobusov a 216 nákladných áut. 

Prekážkou rozmachu CNG sú relatívne vyššie vstupné náklady na kúpu auta, ale predovšetkým riedka sieť plniacich staníc na našom území. Pozrite si mapu plniacich staníc CNG na Slovensku.


Zdroj: SPP

Spoločnosť SPP CNG dnes prevádzkuje 8 verejných plniacich staníc. V roku 2014 predala dcéra štátneho SPP 4,9 miliónov kilogramov stlačeného plynu. K jej najväčším zákazníkom patria Dopravné podniky Bratislava a Košice. Okrem mestskej hromadnej dopravy stúpa záujem o CNG aj u podnikateľov.

Ďalšie 2 verejné plničky, ktoré prevádzkuje SAD Zvolen, sa nachádzajú vo Zvolene a v Banskej Bystrici. S výstavbu verejných a dostupných CNG staníc chce v tomto roku začať aj spoločnosť Vemex Energo. Jedna z nich by sa mala nachádzať na diaľnici D1. Súkromné stanice sú v Prievidzi a v Trnave.

V Česku sa pohonu CNG darí

Raketový rozvoj zaznamenáva CNG v susednom Česku. V roku 2014 sa na tamojšom trhu spotrebovalo zhruba 30 mil. m3 stlačeného zemného plynu. Podľa Českého plynárenského zväzu by sa spotreba v tomto roku mohla vyšplhať na 40 mil. m3. Rastie aj počet áut na stlačený plyn. Dnes je ich zhruba 10-tisíc, čo je približne desatina všetkých registrovaných vozidiel.

K plynofikácii dopravy prispieva aj štát. „Najväčším impulzom pre rozvoj CNG je politika Českej pošty, ktorá je štátnym podnikom," uviedol pre náš portál český odborník Marcel Eder. Motorové vozidlá jazdiace na CNG tvoria podľa výročnej správy Českej pošty už 20 % vozového parku. 

Výhodnosť CNG v Česku oproti tradičný pohonným hmotám posilňuje nižšia spotrebná daň a lepšie infraštruktúrne pokrytie. Len za prvý polrok 2015 tam pribudlo 15 nových plničiek. „Optimálny počet CNG staníc pre ČR je 200 až 300 staníc a tento počet v priebehu 3 až 5 rokov nepochybne v ČR bude,“ predpovedá Jiří Šimek z Českého plynárenského zväzu.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri