LPG autá nesmú do podzemných garáží. Oprávnene?

Motoristi jazdiaci s autami na propán-butánové palivo LPG sa na Slovensku musia vyrovnať so zákazom parkovania v podzemných garážach. Pravidlá určuje vyhláška z čias Československa a podľa Združenia LPG spoločností nereflektuje najnovšie štandardy pre bezpečnosť z roku 2001. Lobujú preto za prispôsobenie legislatívy, od ktorej si sľubujú aj oživenie záujmu o LPG.

LPG je zmes skvapalnených plynov propán a bután a v doprave sa využíva ako alternatívne palivo. Napriek tomu, že väčšina automobiliek sa venuje sériovej výrobe aj vozidiel s takýmto pohonom a prevádzkové náklady sú v porovnaní s autami na benzín či naftu preukázateľne nižšie, počet LPG áut na Slovensku stagnuje. V súčasnosti jazdí po našich cestách približne 34.000 LPG vozidiel, hoci sieť čerpacích staníc v SR je relatívne hustá – k dispozícii ich je vyše 400.

Podľa Pavla Boroša zo Združenia LPG spoločností vnímajú ľudia tento pohon cez optiku 90. rokov minulého storočia. „Doteraz si väčšina ľudí myslí, že plynové fľaše sú v kufri a tankovanie prebieha niekde na družstvách.“ Od kúpy LPG auta majú ľudí odrádzať taktiež sťažené podmienky pre parkovanie pod zemou. „Tretinový až polovičný podiel pri rozhodovaní motoristov, či prejdú na LPG alebo nie, môže mať zákaz vstupu do podzemných garáží.“

Zmena technických nárokov

Stopka pre vjazd do garáží vychádza z objektívneho predpokladu, že LPG je ťažšie ako vzduch a drží sa pri zemi. Ak by sa poškodila nádrž a plyn by začal unikať, pri nedostatočnom vetraní hrozí explózia. Obmedzenie prístupu do garáže však malo podľa Boroša opodstatnenie len do roku 2001, kedy bola prijatá smernica Európskej hospodárskej komisie pri OSN č. 67/2001. Tá priniesla nové štandardy pre bezpečnosť nádrží. Odvtedy musia nové autá spĺňať požiadavky automaticky a staršie sa im prispôsobiť pri technických kontrolách. „Pravdepodobnosť, že v roku 2017 existuje v Európe nejaké auto, ktoré nespĺňa normu z roku 2001, je nulová až mínusová,“

Kým väčšina európskych legislatív na zmenu reagovala, na Slovensku sa tak nestalo. Plošný zákaz parkovania v garážach pre LPG autá určuje aj naďalej vyhláška č. 208/1991 Slovenského úradu bezpečnosti práce a Slovenského banského úradu o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel. Problémom je časť § 12, ktorá upravuje priestory na garážovanie vozidiel s plynovým zariadením. Združenie LPG spoločností a Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR chcú dosiahnuť zmenu legislatívy. „Spustili sme iniciatívu, aby sa dve vety z vyhlášky vypustili,“ uzavrel Boroš v rozhovore pre náš portál.

Ako je to inde v Európe

Vo väčšine európskych krajín je parkovanie LPG áut v podzemných garážach bežné. Rozhodnutie o zákaze alebo povolení je výlučne v rukách developera ako prevádzkovateľa, nie je ale dané legislatívou. Tento stav je v Holandsku, Belgicku a Nemecku s výnimkou spolkovej krajiny Sársko. Obmedzenia nie sú ani pre autá vo Francúzsku, ak spĺňajú nároky smernice OSN/EHK č. 67/2001. V Taliansku je parkovanie pre LPG povolené do prvého podzemného podlažia. Plošný legislatívny zákaz parkovania pre vozidlá na LPG v podzemí rovnako neplatí v susednej ČR.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri