V Bratislava testujú elektrobus, v Košiciach ich jazdí 14

V bratislavskej MHD sa môžete dočasne previezť na elektrickom autobuse. Kúpu vozidla s ekologickým pohonom ale dopravný podnik podmieňuje spolufinancovaním z fondov EÚ. V hlavnom meste sa v posledných rokoch dramaticky znižuje počet autobusov na CNG.

Po Bratislave jazdí autobus na elektrinu. Dopravný podnik Bratislava (DPB) od minulého týždňa testuje elektrobus od českého výrobcu SOR Libchavy, ktorý bude v skúšobnej prevádzke približne jeden mesiac. Nasadzovaný býva zatiaľ v ranných a poobedňajších hodinách na vybraných linkách č. 52, 57, 53, 66 a 67. Pre všetkých cestujúcich sú jazdy zdarma. „Predmetom testovania je preukázanie prevádzkových, charakterových vlastností v podmienkach konkrétnych liniek MHD,“ uviedla pre náš portál hovorkyňa Adriana Volfová.

Nízkopodlažný elektrobus SOR EBN 11 má dojazd na jedno nabitie približne 150 kilometrov. Poháňa ho elektromotor s výkonom 120 kW. V autobuse je 29 miest na sedenie, spoločne priestorom na státie predstavuje celková kapacita vozidla 93 miest.

Testovanie elektrobusov v Bratislave prebiehalo už v rokoch 2011 a 2014. Dopravný podnik ale vozový park o elektropohon nerozšíril. Dôvodom sú podľa hovorkyne vysoké obstarávacie náklady takýchto vozidiel, riešenie preto hľadá inde. „DPB pozorne sleduje všetky výzvy operačných programov na možnosť spolufinancovania z fondov EÚ,“ dodala.

Pre porovnanie v Košiciach dnes jazdí 14 elektrobusov v ostrej prevádzke. Prvých päť nakúpil Dopravný podnik Košice na jeseň v roku 2014 ako vôbec prvé mesto na Slovensku. Ďalších 9  rovnakého typu, aký sa dnes testuje v Bratislave, rozšírilo košickú elektroflotilu minulý rok.

Počet autobusov na plyn klesá

V bratislavskej MHD sa nedarí ani ďalšiemu alternatívnemu pohonu, stlačenému zemnému plynu (CNG). Kým v roku 2013 bolo v prevádzke 126 autobusov na CNG, koncom vlaňajška len 99. V súčasnosti DPB eviduje 89 CNG autobusov. Mnohé z nich, ktoré boli v minulosti prestavané na plyn, dosiahli koniec svojej životnosti a sú postupne vyraďované z prevádzky. Rozvoj CNG na bol pritom úzko spätý s verejnou autobusovou dopravou. Jeho atraktivitu znížila aj spotrebná daň.

Predaj stlačeného plynu na Slovensku preto v ostatných rokoch klesá. V roku 2015 sa podľa údajov SPP CNG predalo 4,4 milióna kilogramov CNG (6,3 miliónov metrov kubických), čo je medziročne o viac než 10 % menej. V rok 2014 bol medziročný prepad odbytu o 15 %.

© energia.sk
Ilustračné fotky: DPB, a.s.

Komunikační partneri

Odborní partneri