ÚRSO posúdil predchádzajúce regulačné obdobie. Je spokojný

Regulácia sieťových odvetví je naďalej potrebná a nevyhnutná, zdôrazňuje ÚRSO. Prečo? Ako hodnotí plnenie svojich priorít počas predchádzajúcich piatich rokov? A čo pripravuje?

Súčasné regulačné obdobie sa začalo veľkým chaosom s cenami elektriny, plynu aj vody. Zdá sa však, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO)  je s predchádzajúcim regulačným obdobím 2012 – 2016 spokojný.

Koncom marca vydal 130-stranové zhodnotenie z pohľadu transparentnosti trhu a vplyvu cenovej regulácie na trh s energiami. Ciele a priority schválenej regulačnej politiky, ktorých bolo po odsúhlasení dodatkov dohromady až 63, boli podľa ÚRSO plnené. V zásade sa s tým dá súhlasiť, aj keď nie vždy.

Odpočet päťročnice

Podľa jedného z cieľov regulačnej politiky na obdobie 2012 – 2016 mal napríklad pre účely skvalitňovania metód regulácie a zabezpečovania spokojnosti účastníkov trhu transparentne využívať aj prieskumy verejnej mienky. ÚRSO sme sa opýtali, kedy boli tieto prieskumy uskutočnené a s akými výsledkami.

„Úrad využíval prieskumy verejnej mienky v zmysle svojho poslania a to pri príprave cenových vyhlášok na nové regulačné obdobie, ako aj pri príprave samotnej novej regulačnej politiky,“ uviedol hovorca ÚRSO Radoslav Igaz. „Úrad v tomto zmysle oslovoval všetkých dôležitých účastníkov trhu s elektrinou, plynom, teplom a vodou, orgány štátnej a verejnej správy a taktiež záujmové združenia výrobcov, distribútorov, dodávateľov a aj spotrebiteľov. Získané pripomienky, názory a požiadavky vyhodnocoval a ak boli relevantné, zapracovával ich do príslušných dokumentov,“ dodal.

Prieskum verejnej mienky (demoskopia) je pritom špecifickým druhom sociologického výskumu uskutočneným na reprezentatívnej vzorke respondentov a nemal by sa zamieňať s povinnou konzultáciou či pripomienkovým konaním, pri vyhodnotení ktorých je aj tak väčšina zásadných výhrad a návrhov zamietnutá.

Na otázku, ako úrad zabezpečil prístup odberateľov k informáciám o podiele každého výrobného zdroja na palivovom mixe, o emisiách CO2 a rádioaktívnom odpade v súlade s cieľom č. 41 nás hovorca odkázal na podrobné metodické usmernenie z decembra 2013. Dnes už odberatelia na vyúčtovaniach vidia podiely jednotlivých energetických zdrojov, informácie o emisiách CO2  či dokonca rádioaktívnom odpade by však mnohí hľadali márne.

ÚRSO v dokumente prináša množstvo užitočných informácií o vývoji a stave v sektoroch elektroenergetiky, plynárenstva, teplárenstva i vodného hospodárstva, avšak niektoré pasáže i tabuľky sa opakujú a materiál pôsobí nesúrodo. Pri pasáži o úlohách vyplývajúcich z 3. energetického balíčka sa napríklad úrad venuje len inštitútu záruk pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov. Málokoho asi prekvapí to, že podiely dodávateľov elektriny uvedené v zhodnotení regulačného obdobia nie sú úplne identické s tými, ktoré ÚRSO prezentoval v doterajších výročných správach.  Uvidíme, čím sa bude vydané zhodnotenie líšiť od pripravovanej výročnej správy ÚRSO za rok 2016.

Potreba ďalšej regulácie

Zdôvodnenia potreby ďalšej regulácie sú rozkúskované. V prípade elektroenergetiky ÚRSO okrem iného uvádza, že „určitý druh regulácie tu bude neustále nutný aj v budúcnosti, aj keď s postupujúcim vývojom liberalizácie bude tento vplyv slabší a stále menej potrebný“.

Pri teple aj vode úrad tradične odkazuje na prirodzené lokálne monopoly. Monopolné postavenie nájdeme aj v elektroenergetike a plynárenstve (prenos/preprava a distribúcia), avšak ÚRSO zároveň považuje za opakovane „jednoznačne preukázané“ to, že najdôležitejšou je cenová regulácia dodávky.

Regulátor uvádza, že v prvom štvrťroku 2017 bude zverejnená Analýza maloobchodných cien elektriny a plynu v krajinách V4 a zároveň pracuje na spoločnej analýze o deregulácii cien energií.

Analýza na tieto témy dosiaľ zverejnená nebola. Hovorca ÚRSO pre náš portál potvrdil, že jej príprava je v záverečnej pripomienkovacej fáze.

„V súčasnosti finišujú práce na konečnom znení predmetnej analýzy, čaká sa kým český regulátor (ERU) zapracuje pripomienky.  Tvorbu ako aj finálne znenie analýzy totiž primárne zastrešuje český regulátor,“ uviedol Radoslav Igaz. „Úrad zaslal pripomienky k návrhu finálneho znenia. Ihneď po spracovaní pripomienok, finálnej úprave a odsúhlasení všetkými stranami sa Analýza zverejní. Predpokladá sa tiež, že táto spolupráca bude pokračovať,“ dodal.   

V priebehu apríla 2017 má tiež úrad aktualizovať správu o rozdelení nákladov nevyhnutne potrebných na pripojenie a vykonanie technických úprav na pripojenie nových výrobcov elektriny z OZE, ktorej prvotnú verziu zverejnil už v júni 2013.

Výsledky?

„Medzi hlavné výsledky regulácie v hodnotenom období patrí podpora liberalizácie trhu s elektrinou a plynom, zlepšenie práv spotrebiteľov, posilnenie právomoci a nezávislosti regulačných orgánov a podpora solidarity regiónov a regionálnej spolupráce,“ píše ÚRSO v závere dokumentu a celkového zhodnotenia (s. 130). Úplne tie isté „výsledky“ svojej vlastnej práce v priebehu piatich rokov pritom v úvode tohto materiálu označuje za pravidlá obsiahnuté v právnych aktoch 3. energetického balíčka (s. 3).

Minulé regulačné obdobie podľa ÚRSO potvrdilo význam ďalšej regulácie. „Aj sami najzarytejší zástancovia idey vylúčenia akýchkoľvek štátnych zásahov do trhového prostredia uznávajú potrebu určitého stupňa štátnej kontroly, najmä v súvislosti s otázkou otvárania čoraz väčších sociálnych nožníc medzi bohatým a chudobnejším obyvateľstvom,“ tvrdí regulačný úrad a „plne v súlade s energetickou politikou Európskej únie považuje reguláciu sieťových odvetví naďalej za potrebnú a nevyhnutnú“.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri