Šefčovič: Cenová regulácia sa má odstrániť, treba rozprúdiť trh

Trhové mechanizmy a súťaž medzi dodávateľmi by pomohla znížiť ceny aj zraniteľným odberateľom, nie plošná cenová regulácia. Uviedol dnes otvorene eurokomisár pre energetickú úniu na otázku nášho portálu.

Slovenská vláda a regulačný úrad síce tvrdohlavo obhajujú prísnu cenovú reguláciu, podpredseda Európskej komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič ju ale chce odstrániť. Potvrdil to dnes v reakcii na otázku nášho portálu.

„Navrhujeme, aby sme zvýšením fungovania trhových princípov postupne graduálnym a sociálne citlivým spôsobom odstránili veľmi prísnu cenovú reguláciu z toho dôvodu, aby sa mohli rozprúdiť trhové mechanizmy,“ uviedol v Bratislave po debate v rámci tohtoročnej Energy Union Tour.

Prejaviť sa to má aj v takzvanom dynamickom naceňovaní. „To znamená, že v časoch, keď najviac ľudí používa elektrinu by ste platili o niečo viac, ale napríklad večer by ste platili menej. Viete tomu prispôsobiť svoje správanie, nastaviť svoje spotrebiče a v konečnom dôsledku viete ušetriť,“ uviedol slovenský eurokomisár.

„Chceli by sme aby takáto možnosť bola poskytnutá aj veľkým priemyselným podnikom, tak ako sa to deje vo viacerých krajinách Únie a vo svete, kde títo veľkí spotrebitelia dokážu vyvažovať stav v sieti a čerpať ju vtedy, keď je lacnejšia.“

Variabilná, dynamická tarifikácia sa mala od začiatku tohto roka na Slovensku zaviesť vďaka novej IMS tarife aj u cenovo regulovaných domácností a malých podnikov. Nová cenová vyhláška, ktorá to zrušila a stav retroaktívne vrátila do minulosti, však takýto krok znemožnila. Viac sa dočítate v našom článku z minulého týždňa.

Nižšie ceny chudobným, nie plošne aj bazenárom

Podľa Šefčoviča by zrušenie cenovej regulácie čiastočne pomohlo aj pri výzve energetickej chudoby, ktorú zároveň treba riešiť cielenými sociálnymi opatreniami.

„Vieme, že toto nepostačí na vyriešenie energetickej chudoby. Presadzujeme, aby sa v tomto prípade využívali sociálne mechanizmy, ktoré majú k dispozícii jednotlivé členské štáty, aby boli cielené a sociálna pomoc smerovala k tým ľuďom, ktorí sa musia rozhodnúť, či si kúpia potraviny alebo zaplatia faktúry za elektrinu alebo teplo. A nie na takom plošnom princípe, ktorý umožňuje ľuďom, aby využívali lacnejšiu dotovanú energiu na to, aby si vyhrievali bazény,“ zdôraznil.

„Toto je princíp, ktorý by mohol viac prostriedkov nasmerovať k tým, ktorí sociálnu pomoc potrebujú a zároveň rozprúdiť zdravšie prostredie prostredníctvom konkurovania si dodávateľov energií navzájom, čo by viedlo k celkovo nižším cenám za energie,“ dodal.

Európska komisia opakovane tvrdí, že regulácia maloobchodných cien môže byť mimoriadne vážnou prekážkou efektívnej hospodárskej súťaže, členské štáty uvádzajú často ako dôvod nedostatočne fungujúci maloobchodný trh alebo potrebu sociálnej ochrany.

„Cieľom sociálnej politiky, napr. ochrana zraniteľných spotrebiteľov všeobecne regulovanými sadzbami, chýba transparentnosť a môžu prakticky zvýšiť náklady na energiu pre zraniteľných aj nezraniteľných spotrebiteľov. Mali by sa preto preskúmať iné udržateľnejšie a konkrétnejšie opatrenia, ktoré by členským štátom pomohli deregulovať ceny pre koncových používateľov,“ uviedla EK napríklad v júli 2015. Za príklad úspešného postupného zrušenia regulovaných cien označila Írsko.

Na prelome rokov ÚRSO pripomienkovalo novú koncepciu boja proti energetickej chudobe, ktorú má prijať vždy s novým regulačným obdobím. Jej návrh silno skritizovali štátne úrady, energetické firmy aj verejnosť, ktoré považujú predložené opatrenia za neúčinné či kontraproduktívne.

Odvtedy je okolo tohto dokumentu ticho. ÚRSO sa sám označuje za ochrancu najzraniteľnejších spotrebiteľov energie, avšak opatrenia zacielené na energeticky chudobných odsúva do úzadia.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri