Osud dotácií pre elektroautá je nejasný

Brusel minulý týždeň ukázal, ako si predstavuje čistejšiu dopravu budúcnosti. Slovenská asociácia pre elektromobilitu vyzýva, aby sa SR postavila k návrhu aktívne. V súčasne sa rozhoduje o tom, či podpora pre nákup elektrických áut bude v roku 2018 pokračovať alebo nie, keďže vyčlenené financie sa s najväčšou pravdepodobnosťou nestihnú dočerpať.

Európska komisia predstavila legislatívny balík v oblasti mobility. Šéf SEVA Peter Ševce ho považuje za komplexné riešenie, ktoré je kompromisom medzi aktérmi v oblasti dopravy, životného prostredia, ako aj ochrany spotrebiteľov. „SEVA verí, že v priebehu ďalších diskusií o balíčku budú navrhované opatrenia ešte viac konkretizované a aktéri budú hľadať potenciál na ešte vyššie ambície smerom k čistej a efektívnej doprave v Európe,“ poznamenal. 

Hoci stratégia nedefinuje záväzné ciele pre podiel predaja elektromobilov, povinné limity na produkciu CO2 emisií u nových áut, ktoré navrhuje, sú podľa neho dosiahnuteľné len masívnym zavádzaním vozidiel na elektrinu. Cieľom Komisie je v roku 2030 dosiahnuť podiel 30 % čistých áut na predaji nových vozidiel. Hoci automobilky si môžu zvoliť rôzne technologické cesty pre jeho naplnenie, podľa šéfa SEVA sa výrobcovia môžu rozhodnúť presadzovať viac čisté elektrické autá alebo ich plug-in hybridné alternatívy.

Komisia dáva jednotlivým krajinám široký priestor, aby si sami definovali nástroje, ktorými podporia oveľa silnejší prechod na nízkoemisnú dopravu. „Veľmi dôležitá bude následná diskusia medzi členskými krajinami a v Európskom parlamente o konečnej podobe mobilitného balíčka,“ doplnil Ševce.

Šefčovičov balíček by sa podľa neho mohol stať impulzom pre otvorenejšiu diskusiu o konkrétnejších víziách a cieľoch pre elektromobilitu na Slovensku. „V súčasnosti dochádza k obnoveniu aktivít užšej pracovnej skupiny k elektromobilite pod vedením Ministerstva hospodárstva SR,“ informoval.

Príspevok na kúpu e-auta v SR: Ako ďalej?

Vlani bol predstavený dotačný program pre nákup elektroáut na Slovensku. Išlo o prvé konkrétne opatrenie, hoci podľa viacerých kritikov nesystémové.
Na tento účel sa vyčlenilo 5,2 miliónov eur, ktoré sa vyzbierali v zaniknutom Recyklačnom fonde, a je potrebné ich dočerpať do konca roka 2017. Sumou 200 000 eur doň prispel taktiež Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP).

Už priebežné štatistiky naznačovali, že príspevok 5000 eur na elektrické auto a 3000 eur na plug-in hybrid Slovákov príliš nezaujal. Doteraz podľa údajov ZAP využilo podporu 437 záujemcov. V polovici novembra je tak už zrejmé, že vyčlenené prostriedky sa v termíne do konca roka 2017 nepodarí prerozdeliť.  Na predĺženie podpory nedávno apelovala aj SEVA formou otvoreného listu. 

Otázne naďalej zostáva, ako plánujú kompetentné inštitúcie naložiť so zvyškom finančných prostriedkov. O osude dotačného programu v budúcom roku sa ešte nerozhodlo. „Ministerstvo hospodárstva SR sa zasadzuje o predĺženie poskytovania príspevkov na nákup elektrických vozidiel, ktoré ako prvý projekt je možné hodnotiť pozitívne,“ uviedol pre náš portál hovorca rezortu Maroš Stano. „Aktuálne prebiehajú rokovania s rezortom životného prostredia, nakoľko prostriedky dotačného programu boli z Recyklačného fondu a neboli dočerpané. MH SR  má taktiež záujem o podporu rozvoja nabíjacej infraštruktúry v spolupráci s ostatnými vecne príslušnými rezortmi.“

O stanovisko k téme pokračovania dotačného programu sme požiadali aj envirorezort. „Ministerstvo životného prostredia vo všeobecnosti podporuje rozvoj elektromobility, pričom aj vzhľadom na ochranu ovzdušia hľadá najoptimálnejšie systémové riešenia,“ uviedol hovorca Tomáš Ferenčák.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri