EÚ prekresľuje právomoci na trhu s elektrinou, Slovensko sa bráni

Brusel navrhol opatrenia na zvýšenie bezpečnosti dodávok elektriny v členských štátoch EÚ. Slovensko snahu víta, za problematické ale považuje presúvanie kompetencií a nejasné pravidlá pre kompenzáciu nákladov. Výhrady má tiež k posilneniu ACER-u.

Vlani v novembri predstavila Európska komisia nový balík legislatívnych návrhov v oblasti energetiky. Jeho súčasťou má byť aj zavedenie spoločných pravidiel členských štátov EÚ, ktorých cieľom je predchádzať vzniku krízových situácií v elektroenergetike. Obdobné opatrenia už dnes platia v oblasti plynárenstva.

Ministerstvo hospodárstva pripravilo predbežné stanovisko SR k návrhu nového európskeho nariadenia a predložilo ho na pripomienkovanie. Potvrdzuje, že na jednej strane MH SR nechce dať viac právomocí novo vznikajúcim európskym entitám a na druhej strane chce čo najviac svojich vlastných nových povinností presunúť na iné domáce subjekty. 

Zachovanie súčasných štruktúr

Podľa bruselského návrhu by mala viac kompetencií získať Skupina pre koordináciu v oblasti elektrickej energie (ECG). Novinkou sa majú stať nové štruktúry tzv. Regionálne prevádzkové centrá (ROC), ktoré by mali čiastočne prebrať kompetencie prevádzkovateľov prenosových sietí na národnej úrovni. 

Rezort hospodárstva takéto riešenie kritizuje z dôvodu narušenia existujúcich štruktúr. Neuvážané presúvanie kompetencií bez jednoznačného vymedzenia hraníc zodpovednosti na iné orgány by podľa neho mohlo spôsobiť problémy pri zvládaní kritických situácií. Ministerstvo mieni žiadať jasné rozdelenie rozhodovacích právomocí medzi operátormi prenosových sústav a regionálnymi entitami (ROC), aby sa neohrozila prevádzková bezpečnosť slovenskej sústavy.

Nový dizajn trhu s elektrinou sa podľa MH SR príliš sústreďuje na spoluprácu medzi členskými štátmi bez toho, aby sa podrobnejšie upravili pravidlá pre kompenzáciu nákladov vzájomnej pomoci. Nariadenie EÚ navyše explicitne neumožňuje využiť  netrhové opatrenia, ako napr. obmedzenie transakcií v prípade ohrozenia bezpečnosti dodávok alebo bezpečnosti a spoľahlivosti prevádzky sústav.

Každý štát by mal mať podľa SR povinnosť zabezpečiť „štandardnú“ úroveň bezpečnosti a spoľahlivosť dodávky na vlastnom území. Dostatočnú zdrojovú primeranosť bude žiadať SR zakotviť priamo v preambule nariadenia, aby deficitné štáty neprofitovali zo solidarity využívaním potenciálu na úkor sebestačných krajín.

Pre Slovensko nadchádzajúce zmeny prinesú nové povinnosti a úlohy. Podľa predbežného stanoviska rezortu hospodárska môžu mať priamy či nepriamy finančný vplyv na účastníkov domáceho trhu, jednak Slovenskú elektrizačnú prenosovú sústavu (SEPS), ale aj prevádzkovateľov regionálnych distribučiek. Za vykonávanie úloh na národnej úrovni má byť zodpovedné MH SR, s čím súvisí vyššie administratívne bremeno i nové požiadavky na odbornosť úradníkov.

Ministerstvo chce preto viaceré povinnosti delegovať či prideliť, obzvlášť štátnej spoločnosti SEPS. Ide napríklad o nové Plány pripravenosti na riziká, určovanie scenárov krízy dodávok elektriny na vnútroštátnej úrovni či písanie hodnotiacich správ.

Proti vzniku európskeho regulátora

MH SR sa tiež vyjadrilo k ďalšej novele nariadenia EÚ, ktoré sa týka Agentúry EÚ pre spoluprácu regulačných úradov v oblasti energetiky (ACER-u).

Nepáčia sa mu nové právomoci pre ACER, ani prenos niektorých súčasných kompetencii národného regulátora ÚRSO na ACER predovšetkým pri cezhraničných otázkach. Ministerstvo nesúhlasí ani so zmenou prijímania rozhodnutí Radou regulačných orgánov a podvýbormi z dvojtretinovej na jednoduchú väčšinu prítomných členov.

Medzirezortné pripomienkové konania k obom stanoviskám MH SR sa skončia 28. apríla 2017.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri