E-mobilita na Slovensku: Od priamych dotácií k ďalším opatreniam

Príspevok na kúpu elektroauta bude štát poskytovať minimálne do polovice budúceho roka. Zvyšné prostriedky by sa následne mohli využiť na budovanie nabíjacích staníc. Rezort hospodárstva aktuálne pripravuje balík konkrétnych opatrení, ktorými chce naštartovať systémovejší rozvoj elektromobility u nás.

O budúcnosti elektrickej mobility sa v piatok diskutovalo na pôde parlamentu. Štátny tajomník ministerstva životného prostredia hneď na úvod oznámil, že dotačný projekt pre kúpu elektroáut bude pokračovať. „Vieme tento program podporiť minimálne do konca leta budúceho roka,“ oznámil Norbert Kurilla. „Chcem tu deklarovať, že akékoľvek euro, ktoré nebude využité na priamu podporu, sa využije na budovanie infraštruktúry a kúpu áut v mestách a VÚC.“ Na tento účel plánuje rezort využiť aj prostriedky pochádzajúce z Environmentálneho fondu.

Príspevkový program je v správe Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR, do ktorého rúk bol zverený rozpočet 5,2 milióna eur. Žiadateľom je k dispozícii bonus 5000 eur na čisto elektrické auto a 3000 eur na plug-in hybrid. Týmto spôsobom by bolo možné podporiť zhruba tisíc vozidiel. Doteraz túto možnosť využilo len 445 záujemcov, z toho 275 si zakúpilo batériové auto na elektrinu. V štruktúre vlastníkov tvoria 81,5 % právnické osoby, nasledujú fyzické osoby s 15,5 %, zvyšných 4,5 % sú samostatne zárobkové činné osoby a 0,5 % obce.

Prezident ZAP Juraj Sinay napriek tomu hodnotí projekt pozitívne. Nadväzoval podľa neho na osvedčené postupy z iných európskych krajín. Rozhodnutie predĺžiť jeho trvanie o ďalších 6 mesiacov považuje za dobrý signál, pretože priemerný počet rezervácií za mesiac mal stúpajúcu tendenciu. Dostať auto k vlastníkovi navyše môže trvať aj dlhšie. „Od zaregistrovania u predajcu až do samotnej realizácie nákupu niekedy uplynú aj 3 mesiace, keďže auto sa musí doviezť.“

Štátna podpora sa zatiaľ zameriava na osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 tony. Rozšírenie na ďalšie kategórie sa neplánuje. „V prvej fáze sa podporili vozidlá kategórie M1 a N1. Chceme zachovať kontinuitu. Zatiaľ sa budú podporovať tieto kategórie,“ povedala Andrea Farkašová z Ministerstva hospodárstva SR. Ako poznamenal Sinay, rozšírenie podpory o ďalšie kategórie by si vyžadovalo časovo náročné rokovania o dodatku zmluvy, čo by ohrozilo operatívnosť programu. „Počkajte pol roka. V novom modeli sa o tom určite bude uvažovať,“ doplnil.

Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Peter Ševce ocenil, že diskusia v rámci pracovnej skupiny na MH SR sa posunula správnym smerom. „Rozprávame sa o konkrétnych opatreniach,“ zdôraznil s tým, že by mali byť zamerané na infraštruktúru, nefinančnú podporu, ako aj informačnú kampaň.

Jednou z priorít je vytvoriť finančný mechanizmus na výstavbu rôznych typov nabíjačiek s dobrým geografickým pokrytím. Slovensko má už dnes relatívne kvalitnú sieť rýchlonabíjacích staníc aj vďaka európskej podpore z programu CEF. Podľa Ševceho je potrebné pokryť aj ostatné regióny s menej výkonnými AC stanicami. „Potrebujeme celú paletu, každý vodič má iné potreby,“ povedal.

Aby sa elektromobilita mohla pohnúť vpred, bude potrebná zmena legislatívy. Súčasťou zmien má byť presná definícia elektrického auta a nabíjacej stanice, ku ktorej má dôjsť v rámci čoskoro predloženej novely zákona o energetike. Na podnikateľov sa zameriava opatrenie, ktoré má urýchliť odpisy nabíjacích staníc. Zmenou by mohlo prejsť tiež označenie elektromobilov, aby boli jednoznačne odlíšiteľné a v nadväznosti na to určiť podmienky pre využívanie bus pruhov.

Za kľúčové sa považuje zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry. Do očakávanej novely zákona sa má zapracovať, aby sa nabíjanie chápalo ako služba. Aj prevádzkovateľ hotela bude môcť poskytovať nabíjanie pre svojich zákazníkov bez toho, aby mal licenciu. „Nebude potrebné povolenie na podnikanie v energetike,“ doplnil šéf SEVA. 

Navrhuje sa tiež odpustenie poplatku za diaľničnú známku pre elektropohony. Sám Ševce pripustil, že takáto forma nepriamej podpory môže u verejnosti vyvolať aj kontroverzné reakcie, ale v mnohých krajinách ide o bežnú vec. Verejné inštitúcie by mali viacej uplatňovať princípy zeleného obstarávania, k čomu nabáda aj plán čistej mobility, ktorý nedávno uviedol podpredseda EK Maroš Šefčovič.

O konečnej podobe dokumentu, ktorý má obsahovať tieto i ďalšie nástroje na podporu elektromobility, sa aktuálne diskutuje na pôde rezortu hospodárstva. „Predpokladá sa, že by sme ho mohli posunúť do MPK v polovici roku 2018,“ reagovala  na otázku nášho portálu Farkašová, ktoré šéfuje sekcii stratégie. 

Druhé spoločné zasadnutie Komisie pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch a Komisie pre technologický rozvoj a inovácie pri Výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti sa uskutočnilo 24. novembra 2017 pod vedením poslanca Karola Galeka (SaS). 

© energia.sk